2017-12-06, 11:26
Medlem
skreks avatar
The Great Silence (1968)

Det är svårt med spaghettiwesterns. Man måste gå in med inställningen att hur gärna man än vill så kommer inget någonsin att nå upp till Sergio Leones välkända mästerverk. Den här sägs vara en av de bästa. Och den har mycket som talar för den. Musik av Ennio Morricone och Klaus Kinski som bad guy till exempel.

Runt småstaden Snow Hill råder i det närmsta krig mellan prisjägare hungriga på guld och outlaws som gömmer sig i bergen runt omkring. In i detta scenario rider både en sheriff utsänd för att få stopp på det blodiga dödandet och en stum revolverman med hämnd i blicken. Den sistnämnda är närmast en mytologisk varelse, känd för att dra snabbast och skjuta pricksäkrast i hela vilda västern men också för att under inga omständigheter döda någon som inte drar först. Samt för sin förkärlek att skjuta tummarna av folk och låta dom leva vidare utan att kunna hantera vapen igen.

Det är lite fånigt. Spaghettiwesterns balanserar ofta på gränsen till det fåniga. Man raljerar friskt och det är inte det minsta realistiskt. Plotholes förekommer. Och så vidare. Men man tar det för det är. En ursäkt för lite spänning och action. Och som sådan funkar den här utmärkt.

Det bästa förutom Morricone och Kinski är det fantastiska fotot. Filmen är faktiskt skitsnygg och det är rätt häftigt med en western i riktigt isande vinterlandskap med djup snö. En god dos naturpronografi får man också med otroligt snygga bilder på snötäckta berg och granskogar. En film lämlig för juletid. Filmen är också ganska grym och kompromisslös, och handlingen är inte riktigt förutsägbar.

Det här är den bästa spaghettiwestern jag sett som Sergio Leone inte har gjort.

Kolla gärna den lilla bildserien här för några exempel på vilket ögongodis filmen är: http://mooninthegutter.blogspot.se/2...-films_16.html

Jag vill också tillägga att dvd'n hade bonusmaterial i form av ett alternativt slut. Herregud det var det fånigaste jag sett! En sån tur att de valde rätt slut för det hade förstört hela filmen. För den som sett filmen och undrar lägger jag en spoiler här så ni kan undra vad i helvete dom tänkte på när de ansåg att det här var en bra idé att filma:

Senast redigerad av skrek 2017-12-06 kl. 11:36.
Citera
2017-12-06, 12:54
Medlem
Bittersteels avatar
Tron

Tron är en svår film att tala om. Inte för att filmen är jättebra eller jättehemskt utan den kultstatus den har i nördkulturen och bland de som växte upp på 80-talet. Filmen är ett visuellt mästerverk för sin tid och även om dataanimeringen har åldras inte lika bra, håller den fortfarande upp på den fronten. Jag gillade konceptet med att kom in i en dator och träffa på RAM minnen, bits och andra grejer.
Berättelsen i filmen är ok om man ska vara ärlig. Den är som bäst när den är inne i datorn men blir svagare utanför datorn.
Jag vet inte om jag skulle vilja se Tron igen, men jag kände mig inte urtråkigt när jag såg den.

6/10
Citera
2017-12-06, 14:12
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
The Great Silence (1968)

Det är svårt med spaghettiwesterns. Man måste gå in med inställningen att hur gärna man än vill så kommer inget någonsin att nå upp till Sergio Leones välkända mästerverk. Den här sägs vara en av de bästa. Och den har mycket som talar för den. Musik av Ennio Morricone och Klaus Kinski som bad guy till exempel.

Runt småstaden Snow Hill råder i det närmsta krig mellan prisjägare hungriga på guld och outlaws som gömmer sig i bergen runt omkring. In i detta scenario rider både en sheriff utsänd för att få stopp på det blodiga dödandet och en stum revolverman med hämnd i blicken. Den sistnämnda är närmast en mytologisk varelse, känd för att dra snabbast och skjuta pricksäkrast i hela vilda västern men också för att under inga omständigheter döda någon som inte drar först. Samt för sin förkärlek att skjuta tummarna av folk och låta dom leva vidare utan att kunna hantera vapen igen.

Det är lite fånigt. Spaghettiwesterns balanserar ofta på gränsen till det fåniga. Man raljerar friskt och det är inte det minsta realistiskt. Plotholes förekommer. Och så vidare. Men man tar det för det är. En ursäkt för lite spänning och action. Och som sådan funkar den här utmärkt.

Det bästa förutom Morricone och Kinski är det fantastiska fotot. Filmen är faktiskt skitsnygg och det är rätt häftigt med en western i riktigt isande vinterlandskap med djup snö. En god dos naturpronografi får man också med otroligt snygga bilder på snötäckta berg och granskogar. En film lämlig för juletid. Filmen är också ganska grym och kompromisslös, och handlingen är inte riktigt förutsägbar.

Det här är den bästa spaghettiwestern jag sett som Sergio Leone inte har gjort.

Kolla gärna den lilla bildserien här för några exempel på vilket ögongodis filmen är: http://mooninthegutter.blogspot.se/2...-films_16.html

Jag vill också tillägga att dvd'n hade bonusmaterial i form av ett alternativt slut. Herregud det var det fånigaste jag sett! En sån tur att de valde rätt slut för det hade förstört hela filmen. För den som sett filmen och undrar lägger jag en spoiler här så ni kan undra vad i helvete dom tänkte på när de ansåg att det här var en bra idé att filma:

Min fetning. Tack för tipset, du fick mig väldigt intresserad! Jag har främst sett Sergio Leones magnifika filmer när det kommer till spaghettiwesterns och som du säger man kanske tänker att det finns inte mycket mer av värde i den genren att se efter det. Vilket förmodligen är felaktigt, den här ska jag absolut kolla upp framöver!
Citera
2017-12-06, 16:06
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Min fetning. Tack för tipset, du fick mig väldigt intresserad! Jag har främst sett Sergio Leones magnifika filmer när det kommer till spaghettiwesterns och som du säger man kanske tänker att det finns inte mycket mer av värde i den genren att se efter det. Vilket förmodligen är felaktigt, den här ska jag absolut kolla upp framöver!

Kan skriva under att det är en kanonrulle. Passar bra i vintertider också!
Citera
2017-12-06, 20:51
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Kan skriva under att det är en kanonrulle. Passar bra i vintertider också!

Vad säger du om det alternativa slutet då?

Visst var det tur att dom inte sabbade alltihop med såna dumheter?
Citera
2017-12-06, 20:53
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Vad säger du om det alternativa slutet då?

Visst var det tur att dom inte sabbade alltihop med såna dumheter?

Vet faktiskt inte om något alternativt slut så det vill jag inte säga något om. Har du lust att skriva det i spoilertag?
Citera
2017-12-06, 20:57
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Vet faktiskt inte om något alternativt slut så det vill jag inte säga något om. Har du lust att skriva det i spoilertag?

Det var det jag gjorde. Sist i min recension/beskrivning.
Citera
2017-12-06, 21:15
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Andromeda Strain (1971) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Baserat på Michael Crichton's novell med samma namn. När i stort sett alla invånarna i den lilla byn Piedmont, New Mexico hittas döda utropas ett nödläge av den amerikanska militären. Orsaken tros vara en hemlig satellit som störtat och möjligen fört med sig utomjordiska baciller. Nu måste ett team av de bästa forskarna undersöka satelliten i ett topphemligt, underjordiskt laboratorium och klura ut orsaken innan det sprids.

Äntligen en vetenskapsfilm som verkligen fokuserar på vetenskapen och inte svävar iväg i orimliga hjältedåd. Det här är en långsam, metodisk och realistisk film som trovärdigt visar hur det förmodligen skulle gått till om ett scenario som det i filmen inträffar. Exakt det jag ofta sitter och önskar när jag ser andra liknande filmer - ääh, skit i kärlekshistorien, karaktärsuppbyggnad och hjärndöd action, det är vetenskapen jag vill ha! Älskar ett sånt här angreppssätt. Det var det som gjorde Arrival (2016) så bra innan den förstås skulle spåra ur.

Labbet där de fyra forskarna studerar satelliten - efter att ha blivit desinfekterade i olika procedurer i en evighet - är en fantastisk anläggning. En härlig retrofuturistisk teknik liknande den i 2001: A Space Odyssey (1968), underbart sterilt och stiligt.

Spänningen är definitivt på topp inledningsvis och håller ut bra ända till slutet. Dock är den för lång, det torra arbetet blir faktiskt för mycket i perioder och hade kunnat klippts ner. Jag stör mig också på Dr. Ruth Leavitt som klagar alldeles för mycket. Ni ska liksom tampas med en organism som kan hota hela mänskligheten - och du ska ifrågasätta varenda desinfektions-fas ni måste genomgå? Kom igen, dumt att ha en sån karaktär som jag antar ska "lätta upp" i en film som den här.

Djurförsöken är plågsamt att titta på. De kvävde faktiskt en apa på riktigt (och återupplivade honom så fort han tappade medvetandet) och det är riktigt otäckt att se. Men jag antar att det är ett bra exempel på vad den här filmen är - noggrann vetenskap utan kompromisser där allt måste testas grundligt innan man går vidare. Det är ju bara för underbart.
Citera
2017-12-06, 21:17
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Det var det jag gjorde. Sist i min recension/beskrivning.

Haha pinsamt. Tack!
Citera
2017-12-06, 23:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Aurora Teagarden mystery : A bone to pick (2015)

En ung bibliotekarieflicka är med i någon sorts diskutionsklubb om klassiska mord.
En kväll mördas en av medlemarna, märkligt nog just på det sätt som kvällens morddiskution skulle handla om.

Lite lagom småtrevlig utan att bli fånig (även om den är farligt nära gränsen ibland).
3/5 känns befogat.
Citera
2017-12-07, 02:27
Medlem
Geomeisters avatar
Batman Returns | Året var 1992
http://www.imdb.com/title/tt0103776/?ref_=nm_knf_t3

Man behöver inte se första filmen ifrån 1989 för att hänga med i denna.

Visuellt är denna film konstant intressant och en fröjd för ögat. Det är inte bara snyggt att titta på utan gamla effekter görs på ett finurligt sätt. Det finns många mindre detaljer som jag inte är säker på skulle finnas i mer moderna tappningar. Med Danny Elfmans musik så känns det ibland inte som att dialogen behövs.

Det är en rad olika kändisar i denna film och ingen gör ett direkt dåligt jobb, men jämför man det visuella med prestationerna som skådespelarna är det inte samma nivå. Speciellt dialogen håller inte måttet. Det känns som att samtliga karaktärer skulle kunna få leva ut mer i dialog även om enstaka meningar sitter där det ska.

Handlingen är ungefär vad man kan vänta. Inget större fel på den, men personkemin mellan karaktärerna finns inte riktigt där. Själv intresset under filmens gång pendlade. Jag tittade mest på effekterna och följde det än att bry mig om själva handlingen om jag ska vara ärlig.

Tim Burton visste verkligen vad han gjorde, men för det räcker inte för att bli en genuint bra film i min värd. Sevärd? Absolut. Jag hade gärna sett fler Tim Burton-Batman istället för det som kom strax därefter, men den når inte sin potential.

Betyg?
3 / 5
Citera
2017-12-07, 17:33
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: American Made (2017) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |

Barry Seal var en skicklig pilot som rekryterades av CIA för att bevaka oroligheterna i Sydamerika. I Sydamerika fanns det möjligheter att bli rik dock, och snart var Barry Seal insyltad med den beryktade Medellín kartellen för vilka han smugglade mängder med kokain tillbaka till USA och blev rik som ett troll på kuppen.

Doug Liman har gjort några riktigt bra filmer men med American Made verkar han ha tappat all fantasi. Det här har man sett så många gånger förr, filmen följer en beprövad mall för att underhålla men erbjuder i stort sett ingenting utöver det. Det känns inte ens som dem ansträngt sig - "hmm, hur ska vi knyta ihop de här scenerna? Äsch, vi kastar in en till 80-talslåt och gör ännu ett montage, det borde tillfredsställa tittarna". Det är bara måttligt underhållande och känns rätt meningslöst i slutändan.

Vilket är synd, det är en fascinerande historia ändå. Hade de inte behandlat den så ytligt utan dykt ner i den, kanske ändrat tonen till lite mörkare istället för en lättviktig dramakomedi, så hade det kunnat bli mycket bättre. Faktum är att de ljuger och glorifierar Barry Seal. Han arbetade aldrig för CIA för att sen råka snubbla in i drogbranschen för att han gillar pengar - han smugglade friskt i många år och först efter att han greps så började han samarbeta med myndigheterna, för att sänka sitt straff.

De verkar ha varit inställda på att göra en oförarglig film om en härlig amerikansk snubbe som levde drömmen innan orättvisan slog till, American Made liksom. En sån historierevision lämnar en lite dålig smak i munnen. Normalt kan jag förstå vissa artistiska ändringar för att göra en bättre film men eftersom filmen nu suger - så tar jag mig friheten att plocka fram motorsågen.

Jag gillar Tom Cruise som alltid levererar. Den rebelliska och charmiga attityden har han ju bemästrat i många år och här är det kul när han jonglerar familjeliv, regeringen och en dödlig kartell. Dock känns det som ett rutinjobb för även han, och när inte ens stjärnglansen mäktar med att lyfta upp en kass film så finns det ingenting kvar för att göra det sevärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in