2017-06-15, 00:06
Medlem
War Dogs

Den bästa filmen Jonah Hill har varit med i måste jag säga. Den var rolig och det var så man inte trodde det verkligen hade hänt.

3/5.
Citera
2017-06-15, 00:08
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Requiem for a Dream (2000)
Vad tyckte du om

Annars träffar den ju som en smocka i magen. Jävligt mörk. Och Ellen Burstyn är ju magisk. Skandal att hon inte fick en Oscar.
Jennifer Connelly också väldigt bra.
Senast redigerad av gato12 2017-06-15 kl. 00:12.
Citera
2017-06-15, 00:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The big wheel (1949)

Mickey Rooney som racerförare. Efter en kväll med fylleri kör han ett lopp och anklagas för en svår olycka.

Lite märklig film
En sak som slår mig i dessa filmer är hur illasittande alla kostymer verkar vara, antagligen var det mode på den tiden.

Jag gillar biltävlingar, så 3/5 får det bli.
Citera
2017-06-15, 08:23
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad tyckte du om

Annars träffar den ju som en smocka i magen. Jävligt mörk. Och Ellen Burstyn är ju magisk. Skandal att hon inte fick en Oscar.
Jennifer Connelly också väldigt bra.

Spoiler på det? Inte en så stor grej kan jag tycka. Men okej.

Allt är välgjort. Det är mörkt. Men jag är som sagt väldigt trött på knarkmisärfilmer. Det är lite som att jag förr i tiden också gillade välgjorda och brutala krigsfilmer som ska visa krigets helvete. Tycker det är skittråkigt nuförtiden eftersom jag sett flera och de trots allt liknar varandra väldigt mycket tror jag. Vet inte exakt anledning. Men om jag sett Requiem for a Dream för 15-20 år sen hade jag nog tyckt den var helt fantastisk.
Citera
2017-06-15, 21:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Borderline (1950)

En söt dam blir hemlig agent med uppdrag att reda ut narkotikatrafiken från Mexiko.
Ofrivilligt blir hon kurir, hon ska låtsas vara gift med en man så att dom lättare tas för turister.
Mannen har dock andra planer.

Kanske borde jag läst lite om filmen innan jag, på måfå, valde den.
Den började ganska bra, men efterhand började förstå att det var ett romantiskt kriminaldrama.
Lite märkligt, kan man tycka, att dom åker med en massa narkotika genom halva Mexiko, ständigt med någon konkurerande kartell i hälarna.

Rätt ok, trots allt. 3/5
Citera
2017-06-15, 21:59
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Possession (1981) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Affärsmannen Mark kommer hem efter en jobbresa och finner sin fru Anna, till sin förvåning, deprimerad och rastlös. Hon vill ha en skilsmässa. Det här triggar igång en myriad av känslor hos Mark och även hos Anna som plötsligt lämnar familjen. En förtvivlad Mark börjar efterforska och hamnar i en bisarr värld fylld med irrationellt beteende och märkliga händelser.

Alltså vilken jävla film. En riktig mindfucker som inte följer några mallar och struntar totalt i att förklara saker. De första två minuterna är normala - sen bär det iväg på en psykologisk resa där karaktärerna kan hitta på precis vad som helst och där skräckkänslan är påtaglig. Det gör dialogerna extra intressanta, under ett samtal kan någon plötsligt skära sig i halsen med en kniv, eller börja dansa och krama väggarna (medans samtalet fortskrider). Filmen är extremt oförutsägbar.

Många scener är direkt motbjudande. Om ni sett den så vet ni vad jag menar med gångtunnel-scenen och hur jobbig den är att titta på. Isabelle Adjani måste ha drömt mardrömmar i många år efter sin insats i den här filmen, jag har sällan sett en skådis totalt lämna ut sig så här - som besatt av en demon. Men det är lysande! Skådespelet är väldigt bra även om karaktärerna fullständigt spårar ur i ologiskt beteende. Sam Neill är alltid kul att se på också, när han sätter på sig sitt vansinnes-ansikte så går ingen säker och här är han vansinnig mest hela tiden. De sista 20 minuterna löper han helt amok.

Det vore lätt av avfärda den som effektsökeri och bara plump men kommer man i den så är den otroligt fascinerande. Den surrealistiska känslan fungerar och håller en engagerad, det är välgjort och en tydlig tanke bakom allt - även om det absolut inte framkommer under filmens gång. Jag gillar också det speciella kameraarbetet som adderar till originaliteten.

Oavsett om man dyrkar den eller hatar den så är den i alla fall oförglömlig. Jag är någonstans mittemellan men satans vad den hänger med i medvetendet långt efter man har sett den - och det uppskattas alltid. Något av det märkligaste, blodigaste och mest fascinerande jag har sett.
Citera
2017-06-15, 22:15
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless

Affärsmannen Mark kommer hem efter en jobbresa och finner sin fru Anna, till sin förvåning, deprimerad och rastlös. Hon vill ha en skilsmässa. Det här triggar igång en myriad av känslor hos Mark och även hos Anna som plötsligt lämnar familjen. En förtvivlad Mark börjar efterforska och hamnar i en bisarr värld fylld med irrationellt beteende och märkliga händelser.

Alltså vilken jävla film. En riktig mindfucker som inte följer några mallar och struntar totalt i att förklara saker. De första två minuterna är normala - sen bär det iväg på en psykologisk resa där karaktärerna kan hitta på precis vad som helst och där skräckkänslan är påtaglig. Det gör dialogerna extra intressanta, under ett samtal kan någon plötsligt skära sig i halsen med en kniv, eller börja dansa och krama väggarna (medans samtalet fortskrider). Filmen är extremt oförutsägbar.

Många scener är direkt motbjudande. Om ni sett den så vet ni vad jag menar med gångtunnel-scenen och hur jobbig den är att titta på. Isabelle Adjani måste ha drömt mardrömmar i många år efter sin insats i den här filmen, jag har sällan sett en skådis totalt lämna ut sig så här - som besatt av en demon. Men det är lysande! Skådespelet är väldigt bra även om karaktärerna fullständigt spårar ur i ologiskt beteende. Sam Neill är alltid kul att se på också, när han sätter på sig sitt vansinnes-ansikte så går ingen säker och här är han vansinnig mest hela tiden. De sista 20 minuterna löper han helt amok.

Det vore lätt av avfärda den som effektsökeri och bara plump men kommer man i den så är den otroligt fascinerande. Den surrealistiska känslan fungerar och håller en engagerad, det är välgjort och en tydlig tanke bakom allt - även om det absolut inte framkommer under filmens gång. Jag gillar också det speciella kameraarbetet som adderar till originaliteten.

Oavsett om man dyrkar den eller hatar den så är den i alla fall oförglömlig. Jag är någonstans mittemellan men satans vad den hänger med i medvetendet långt efter man har sett den - och det uppskattas alltid. Något av det märkligaste, blodigaste och mest fascinerande jag har sett.

Jag tror inte någon karaktär/människa eller statist är normal i den där filmen, vilket gör det hela ännu kusligare. Alla är typ galna eller störda på något sätt. Sjuk mindfuck som det var ett bra tag sen jag såg. Instämmer starkt i det fetade. Nightmare fuel extreme.

Välskriven recension som alltid. Trevligt att läsa här varje gång när du skriver.
Citera
2017-06-15, 22:26
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Jag tror inte någon karaktär/människa eller statist är normal i den där filmen, vilket gör det hela ännu kusligare. Alla är typ galna eller störda på något sätt. Sjuk mindfuck som det var ett bra tag sen jag såg. Instämmer starkt i det fetade. Nightmare fuel extreme.

Välskriven recension som alltid. Trevligt att läsa här varje gång när du skriver.

Haha nej, vad sägs om Heinrich till exempel som direkt börjar röra Sam Neill på ett olustigt sätt och sen har den där dansen i trapphuset? Bara han är oförglömlig.

Tack så mycket! Och detsamma till dig. Jag läser det allra mesta i den här tråden men är alldeles för dålig på att kommentera, ska skärpa mig.
Citera
2017-06-15, 23:06
Medlem
skreks avatar
Citat:

En mycket stor favorit för mig när jag var ung. Komplett vansinnig på ett obehagligt vis. Har inte sett den på minst 15 år nu och har faktiskt glömt en del. Minns en del lösryckta scener men inte så mycket om handlingen i stort faktiskt. Har köpt den på DVD för att se om den nån lämplig kväll framöver och se hur den står sig. Jag har hela tiden utgått från att den står sig bra. Som sagt - vissa scener har etsat sig fast i minnet för all tid framöver.
Citera
2017-06-15, 23:11
Medlem
hell or High Water.

Den var väldigt bra. Kanske 2016 bästa film som jag har sett 4/5.
Citera
2017-06-15, 23:14
Medlem
Neofytens avatar
Citat:

Härlig recension, nu är det säkert 10 år sedan jag såg Possession (1981) men du fick mig oerhört taggad på att se den igen. Metamorfos var ett genomgående tema, ett väldigt påtagligt tema till och med...
Citera
2017-06-15, 23:19
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Spoiler på det? Inte en så stor grej kan jag tycka. Men okej.

Allt är välgjort. Det är mörkt. Men jag är som sagt väldigt trött på knarkmisärfilmer. Det är lite som att jag förr i tiden också gillade välgjorda och brutala krigsfilmer som ska visa krigets helvete. Tycker det är skittråkigt nuförtiden eftersom jag sett flera och de trots allt liknar varandra väldigt mycket tror jag. Vet inte exakt anledning. Men om jag sett Requiem for a Dream för 15-20 år sen hade jag nog tyckt den var helt fantastisk.
Intressant. Själv tycker jag den helt klart är överhypad.
Den har en grym tema låt (som dom tyvärr missbrukar för mycket. Kanske en ironisk parallel för en film som handlar om knarkare).
Sen Jennifer mellan 90 talet och 2005? Snacka om ögongodis!
Men utöver det så är det en tam skolfilm som i stort sätt bara predikar om att droger är dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in