Det blir mest amerikanskt/engelskt, men har öppnat mig för att se annat också. Danskt, franskt, kinesiskt osv. Dock blir det inte så ofta. Ska jag se på annat språk kan det kräva ett fokus jag inte behöver i många andra filmer. Ibland är det skönt att mer slöglo på något. Däremot tycker jag om "stilar" andra länder kan ha. Hur en Hollywood-film ser ut vet jag, men utländska filmer kan överraska på olika sätt
Om du vill se något fransktalande så kan du se Innan Undergången. Finns på Netflix om du har det. Kanadensisk.
En grupp preppers åker ut till vildmarken, där en man vars preppingvideos de tittat på har sitt ställe. Där ska de lära sig ännu mer om överlevnad för att kunna klara sig efter apokalypsen. Men så sker en olycka, och efter det går det bara utför. Snyggt gjord slagsmålsscen i ett hus på slutet, och med det menar jag att den tedde sig realistisk, och något som bidrog till det var att kameran inte var på de två som slogs hela tiden, så att man inte såg dem under hela slagsmålet, men däremot hörde alltihop. Kanske var det någon musik till den scenen, man jag kan inte minnas att det var det. Ingen Hollywoodfightscen med andra ord.
Senast redigerad av W.S. 2020-03-29 kl. 18:18.
Om du vill se något fransktalande så kan du se Innan Undergången. Finns på Netflix om du har det. Kanadensisk.
En grupp preppers åker ut till vildmarken, där en man vars preppingvideos de tittat på har sitt ställe. Där ska de lära sig ännu mer om överlevnad för att kunna klara sig efter apokalypsen. Men så sker en olycka, och efter det går det bara utför. Snyggt gjord slagsmålsscen i ett hus på slutet, och med det menar jag att den tedde sig realistisk, och något som bidrog till det var att kameran inte var på de två som slogs hela tiden, så att man inte såg dem under hela slagsmålet, men däremot hörde alltihop. Kanske var det någon musik till den scenen, man jag kan inte minnas att det var det. Ingen Hollywoodfightscen med andra ord.
Lång, påkostad och mastig krigsfilm som ska vara baserad på verkliga händelser, men det känns som en del fiktion lagts in (vilket mestadels uppskattades ifrån min sida).
Filmen börjar med svartvita historiska scener, går över till en ganska grå scen och snart börjar dock det jag skulle kalla för "riktiga" filmen.
Trots stor produktion och kända huvudroller är det här inte något amerikanskt spektakel för att visa deras storhet utan något helt annat. Något som drar ner realismen är att samtliga pratar engelska.. Italienare och afrikaner som pratade avancerad engelska för snart ett sekel sedan..? Inget historienördar går igång på gissar jag, men med det sagt är mycket av dialogen bra. Karaktärerna är varierade. Det filmen vill få fram förs fram. Den visar krig ifrån flera olika synvinklar. Hur vidrigt det kan vara och hur olika personer i ett krig har olika intentioner.
Filmen är som tidigare nämnts lång och det känns, trots försök att göra filmens handling varierad, och det var mycket samma-samma. Filmens längd kanske hjälper budskapet, men inte underhållningsvärdet. Den blir aningen seg och för min del hade dom kunna klippt bort en del för att få filmen att flyta på bättre. Mycket som "sägs" har redan sagts timmen innan.
Överlag har filmen åldrats bra och betyget på IMDB är högt. Däremot skulle jag inte rekommendera denna för någon annan än en filmnörd. Dels för filmens längd, att den känns rätt repetitiv och att alla pratar engelska när troligen ingen i verkligheten skulle gjort det.
Lång, påkostad och mastig krigsfilm som ska vara baserad på verkliga händelser, men det känns som en del fiktion lagts in (vilket mestadels uppskattades ifrån min sida).
Filmen börjar med svartvita historiska scener, går över till en ganska grå scen och snart börjar dock det jag skulle kalla för "riktiga" filmen.
Trots stor produktion och kända huvudroller är det här inte något amerikanskt spektakel för att visa deras storhet utan något helt annat. Något som drar ner realismen är att samtliga pratar engelska.. Italienare och afrikaner som pratade avancerad engelska för snart ett sekel sedan..? Inget historienördar går igång på gissar jag, men med det sagt är mycket av dialogen bra. Karaktärerna är varierade. Det filmen vill få fram förs fram. Den visar krig ifrån flera olika synvinklar. Hur vidrigt det kan vara och hur olika personer i ett krig har olika intentioner.
Filmen är som tidigare nämnts lång och det känns, trots försök att göra filmens handling varierad, och det var mycket samma-samma. Filmens längd kanske hjälper budskapet, men inte underhållningsvärdet. Den blir aningen seg och för min del hade dom kunna klippt bort en del för att få filmen att flyta på bättre. Mycket som "sägs" har redan sagts timmen innan.
Överlag har filmen åldrats bra och betyget på IMDB är högt. Däremot skulle jag inte rekommendera denna för någon annan än en filmnörd. Dels för filmens längd, att den känns rätt repetitiv och att alla pratar engelska när troligen ingen i verkligheten skulle gjort det.
Betyg?
IMDB: 8,4 / 10
Geomeister: 3 / 5
Ett av filmhistoriens absolut största fiaskon. Det finns många dråpliga historier kring filmens produktion och slutliga lansering. Tydligen var det Muammar Kaddafi som betalade för kalaset och sedan kommenderade tusentals Libyska militärer till att ställs upp som statister i filmen.
Ett av filmhistoriens absolut största fiaskon. Det finns många dråpliga historier kring filmens produktion och slutliga lansering. Tydligen var det Muammar Kaddafi som betalade för kalaset och sedan kommenderade tusentals Libyska militärer till att ställs upp som statister i filmen.
Anthony Quinns karaktär (den gode afrikanska/arabiska gubben) hamnade i kanske VÄL positivt ljus!
En dyr tavla visas upp på en tillställning, men stjäls. Bröderna Marx ger sig in i leken.
Brödernas andra film. Bygger på scenpjäs och det märktes.
Som vanligt blandar man geniala trick med riktigt trams.
Tyvärr lite mycket sångnummer.
Dom skulle göra bättre filmer än den här, men nog kan vi ge 3-/5
Anthony Quinns karaktär (den gode afrikanska/arabiska gubben) hamnade i kanske VÄL positivt ljus!
Det är jag för dåligt påläst och okunnig för att bedöma. Omar Mukhtar var väl en libysk frihetskämpe som krigade emot den italienska fascistiska kolonialmakten, så helt ondsint var han väl inte.
Bankman stjäl en massa pengar och tänker fly landet (England), men kommer på andra tankar.
Bankmannen tar in på ett litet trevligt hotell.
Väl där börjar han hjälpa folk som har det svårt med pengar.
Men på hotellet finns även en utpressare, som utpressar en ung dam, och vad värre är, listar ut att den trevlige äldre mannen är bankrånaren som polisen söker, och utpressar även honom.
Bankmannen förgiftar både sig och utpressaren med förgiftade drinkar.
Lite längre kunde den gott ha fått vara, det gick lite för fort.
The house that dripped blood (1971). Huset som droppade blod.
En utredare från London kommer till en mindre engelsk ort där ett spektakulärt mord inträffat.
Vi får följa fyra blodiga historier som utspelats i just det huset.
Utredaren tycker att det bara är humbug, och beger sig till huset.
Där hittar han några av hyresgästerna som lever som vampyrer i källaren, eller ska man säga att dom hittade utredaren.
Men jösses vilket dravel 2-/5
Lite överraskande.
IMDB 6,6 = 3,49/5
Senast redigerad av Herr.Dittling 2020-03-30 kl. 07:34.
Heaven is waiting 2010
Också känd som Middway to heaven.
En ”kristen” romantisk komedi. Osäker på om man kalla den kristen eftersom det främst är en romantisk komedi fast mer oskyldig kanske. Känns som att ett specifikt kristet budskap saknas.
Vacker på sina ställen. Fick mig nästan att gråta någon gång.
Hade även en del små lustiga moment, men är lång ifrån hysteriskt rolig.
Skadar inte att folk utövar löpning.
Helt rekofilm.
Senast redigerad av Harrihaffi 2020-03-30 kl. 18:00.
Anledning: Grammatik
Mike och Marcus jagar banditer i vanlig ordning ,blodiga skottlossningar blandat med
fjantiga skämt passande tonåringar. Helt klart den sämsta av de 3 . Finns inte mycket att säga om filmen.
En film på franska med lite engelsk dialog. Baserad på, om jag inte missförstått, verkliga händelser men ifrån flera olika källor så hur verklig varje scen är låter jag gå osagt.
Visuellt är film riktigt fin. Fina varierade naturbilder och scenupplägg. Har du tillgång till projektor eller allmänt stor skärm kommer denna film bli en fröjd för ögat. Nära toppbetyg för den delen.
Handlingen är helt okej i sig, budskapet är det inget fel på heller och filmen bjuder på en del minnesvärda scener. Dessvärre hade dom en tendens att avbryta helt fantastiska scener för att hoppa till något helt annat. Ofta något i jämförelse ointressant. Inget jag uppskattade. Mycket av handlingen skedde även mellan scener. Helt plötsligt är någon på annan plats eller så har tid runnit förbi och så vidare. Detta moment gjorde att jag förlorade en del intresse och gjorde filmen bitvis tråkig.
Skådespeleriet har sina stunder. Ena huvudpersonen gillade jag. Andra lite mindre. Svårt att avgöra när folk har dialog på främmande språk dock. Skulle säga att nivån är godkänd.
Då fotot är riktigt fint och handlingen helt okej hade filmen potential att bli väsentligt mycket bättre. Nu är den helt okej.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!