2017-06-13, 19:06
Medlem
Geomeisters avatar
Sleepers | Årgång: 1996
http://www.imdb.com/title/tt0117665/?ref_=nv_sr_1

Starten känns som en lillebror till "Once Upon A Time In America", men en bit in i filmen får den eget liv och annan inriktning.

Det är många skådisar som har halvstora roller i denna film och jag gillar upplägget av filmen och kanske ännu mer hur skådespelarnas roller presenteras. Sådana här filmer brukar ha betydligt större fokus på enstaka karaktärer, men denna skakar igång det hela. Fokuset ändras även flera gånger om utan att kännas för tillgjort al'a "nu måste det vara en vändning - Vad för vändning? Vad som helst".

Det finns en berättarröst och minnen som dyker upp här och där. Berättarrösten känns lite "nu ska vi berätta massa saker för att göra det coolt för 15-åringar att se filmen" och minnena känns som att dom kunde vara gjorda på bättre sätt. Det känns även som att vissa saker i filmen hade kunnat få mer fokus. Sista 1/3-delen är bra, men känns som att mitten får lida lite på grund av dess längd. Saker återberättas på ett sätt som inte känns nödvändigt.

John Williams står för att bra soundtrack.

Det är en lång film med många händelser. Allt är inte 100 % även om det mesta är bra gjort. Det är kul att få se en rad olika skådisar man kanske känner igen på oväntade platser. Det här är nog lite utav en 90-tals klassiker och det tycker jag den förtjänar.

Betyg? Svag 4 / 5
Citera
2017-06-13, 19:07
Medlem
Trollkarlen17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Dynamite (1949)

Drama bland bergsprängare.

Kallades thriller, undrar hur man tänkte.
Filmen var nästan helt fri från handling, någon blev förtjust i en ung söt dam som var dotter till stenbrottsägaren.
Sedan blev man oense om hur djupa spränghål man skulle borra.
2-/5

Det här var verkligen ingen bra filmkväll.

Hahaha den ska jag INTE se ikväll!
Citera
2017-06-13, 20:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlen17
Hahaha den ska jag INTE se ikväll!
Inte ?

Vi bättrar på med the devils sleep (1949)

Välartade ungdomar begår märkliga, hänsynslösa, brott, vad ligger bakom ?

En tidig film om narkotikaproblem, den är riktigt rar.

Det här var väldigt naivt och oskyldigt, riktigt sött faktiskt.

Bättre än gårdagens bottennapp, 2/5
Citera
2017-06-13, 22:27
Medlem
Dr_Dollars avatar
The Mummy
https://www.youtube.com/watch?v=IjHgzkQM2Sg

Helt jävla galet bra...faktiskt!!
Intensiv som fan, spännande, fräcka effekter och BRA muller i salongen!
Och Tom Cruise...han har onekligen åldrats väldigt bra

Rekommenderas VARMT!!!

5/5
Citera
2017-06-14, 03:46
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag försökte kolla på Conan Barbaren igår natt, eller snarare 6 på morgonen och somnade nästan med en gång.

Så senaste filmen jag såg klart var Johnny Mad Dog typ två dagar sen. Bra men brutal film. Älskar språket.

Ska ge Conan ett försök till.
Citera
2017-06-14, 07:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag försökte kolla på Conan Barbaren igår natt, eller snarare 6 på morgonen och somnade nästan med en gång.

Så senaste filmen jag såg klart var Johnny Mad Dog typ två dagar sen. Bra men brutal film. Älskar språket.

Att hålla sig vaken genom hela filmen, Conan, är en prestation i sig självt.
Citera
2017-06-14, 07:45
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow

Vilken Conan Barbaren såg? Den med Arnold? Den första med Arnold är "klassikern", men det är extremt lite dialog. Filmen efter är mer som en vanlig actionfilm. Det finns även en nyare version av Conan Barbaren som är lättare att titta på.

Jag har själv svårt för filmer med lite dialog oavsett hur bra dom är i övrigt. Inte direkt enklaste filmerna att titta igenom speciellt om dom är över två timmar långa.
Citera
2017-06-14, 14:08
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilken Conan Barbaren såg? Den med Arnold? Den första med Arnold är "klassikern", men det är extremt lite dialog. Filmen efter är mer som en vanlig actionfilm. Det finns även en nyare version av Conan Barbaren som är lättare att titta på.

Jag har själv svårt för filmer med lite dialog oavsett hur bra dom är i övrigt. Inte direkt enklaste filmerna att titta igenom speciellt om dom är över två timmar långa.

Klart det var den med Arnold! Kände inte till de andra.

För att vara helt rättvis satte jag på filmen i syfte att somna till den, så den gjorde sitt jobb.
Citera
2017-06-14, 19:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Jag vet i alla fall varför JAG förut, när jag var lite yngre, inte hade några problem med att se på Arnold i höftskynke i två timmar... För att en man ska vilja det, krävs det kanske en fantasi om att "så kan jag också bli, bara jag tränar lite"!
Citera
2017-06-14, 21:06
Medlem
JoakimBalls avatar
Under Sandet (Land of Mine) 2015.

Dansk Band of Brothers - avsnitt 10... ...Men Istället för öl-feta tyskar som pratar om vilket krig som var trevligast längs en gränspostering så får man här följa ett gäng ungdomliga tyska krigsfångar som disarmerar minor jämt med Danmarks kustremsa (som liknar Bornholm)... Mycket grym och sevärd film, snyggt filmad och trovärdigt skådespeleri. Trots att den kanske inte hade det mest Sherlock Holmiska manuskriptet så var den gripande från start till slut.
Citera
2017-06-14, 22:35
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Sandor Slash Ida (2005)

Aliette Opheim är rätt snygg, men själva filmen var rätt så halvdan faktiskt. Har inte läst boken och kan därav inte jämföra, men jag kanske skulle göra det någon gång?
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2017-06-14 kl. 22:38.
Citera
2017-06-14, 22:38
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet i alla fall varför JAG förut, när jag var lite yngre, inte hade några problem med att se på Arnold i höftskynke i två timmar... För att en man ska vilja det, krävs det kanske en fantasi om att "så kan jag också bli, bara jag tränar lite"!

Nej nej nej!

Det räcker alldeles utmärkt med en vilja att mysa framför lite dumheter. Ibland vill man se nåt dumt helt enkelt, och gamla fantasyfilmer är en av flera trevliga val för en sådan kväll.

Men det var inte det jag skulle säga:

Requiem for a Dream (2000)

Gillade den här mer än vad jag trodde att jag skulle. Har i och för sig tyckt om de andra filmerna av Darren Aronofsky och tycker att dom är bättre än den här. Den här är okej.

Grejen är att jag är så trött på filmer om knarkarmisär. Det roar mig inte längre. Inte för att det här ska vara roligt, men jag tycker man kan bli underhållen på nåt sätt av tragik också.

Så filmens handling om några unga knarkare som drömmer om en bättre tillvaro som kanske kan komma om de börjar deala själva engagerar mig inte. Jag har sett det förr så många gånger, och jag har även sett filmer om riktig misär och elände hos knarkare förr. Det som räddar filmen är två saker, annars hade jag inte gillat den alls.

För det första är det två parallella handlingar och den andra storyn om en av knarkarnas morsa som börjar käka knarkpiller för att gå ner i vikt och därmed blir beroende själv är lite mer udda. Inget som jag sett många gånger förr. Dessutom ger hennes psykoser eller vad det ska vara en del surrealistiska inslag som var ganska trevliga på ett otrevligt sätt.

För det andra är det relativt välgjort. Mycket split screen och uppspeedade och nedsaktade scener och andra grejer för att passa sinnesstämningen hos karaktärerna. Ibland blir sånt lite fånigt om det blir för mycket för det kan kännas att det är en grej för grejens skull men här passade det bra.

Helt okej alltså, men den sämsta av Darren Aronofskys filmer som jag sett hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in