2018-06-07, 07:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Trainspotting (1996).

Film med Ewan McGregor och Robert Carlyle. Modern klassiker om några knarkare. Den hade bra potential i början men usch vilket skitfilm. Somnade så såg inte slutet. Det som var lite roligt att få se var Robert "Hitler" Carlyle, men filmen var så seg och ointressant o lite tragisk. De är emot svensson livet men tycker att det är skoj o knarka. Säkert en film som skulle tilltala många flashbackare men för mig var det här en riktig skitfilm. Tur att jag bara lånade dvd filmen från biblioteket.

Den får i betyg från mig 2/10 , underkänt, riktig skitfilm.
Såg den i vårvintras.
Går absolut in på en sämstalista.
Jag gav den visst -103/5
Citera
2018-06-07, 14:04
Medlem
Geomeisters avatar
Street Fighter: The Legend of Chun-Li | Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt0891592/?ref_=nv_sr_2

År 1994 gjordes det en film om spelet Street Fighter med Jean-Claude Van Damme. Både den filmen och denna har blivit totalt sågade på IMDB. Förra filmen försökte klämma in så många karaktärer som möjligt i en film som försökte bygga en handling kring spelets tunna handling. Den här filmen fokuserar mer på ett fåtal karaktärer och försöker lägga in det i en mer "vanlig" action film.

På grund av nostalgiskt minne med en gammal vän är jag lite svag för filmen ifrån 1994 och är även lite svag för denna. Det är en action film som har starka b-films tendenser, men underhållningsvärdet finns där. Det är en klassisk kamp mellan goda och onda. Actionscerna är så överdrivna att dom blir kul även om dom inte alltid är bra. Sedan läggs det in lite smarta element.

Det är en mixad samling skådespelare och skådespeleriet är väl ingen höjdare. Dock tycker jag "M. Bison" gör sig betydligt bättre här än i förra filmen.

Möjligtvis inte "bra", men faktiskt rätt kul. Rekommenderas till folk som gillar b-films action!

Betyg?
Citera
2018-06-07, 16:41
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Comes a Horseman (1978) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Ella Connors, en ensam farmare som driver en knappt lönsam boskapsfarm blir pressad av traktens mogul till att sälja sin mark. Hon vägrar. Hennes granne Frank Athearn, som precis kommit hem från kriget, blir också pressad och när han utsätts för ett mordförsök börjar de samarbeta för att tillsammans stå upp mot övermakten.

En hyfsad western som helt klart är värd att se för fans av genren. Jag ville mest se den för att det här är filmen som gav Richard Farnsworth hans första Oscarsnominering i hans första stora roll - den gamla stuntmannen som vid 58-års ålder kände för att testa på lite riktigt skådespel. Han spelar en mysgubbe som är svår att inte tycka om och har ett par känslosamma scener som man förstår tilltalade Oscarsjuryn. dock är de överdrivet dramatiska.

Men det är okej. Det här är en film i samma anda som de många familjevänliga tv-serierna runt den tiden. Den romantiska bilden av western med mycket naturbilder och vanligt farmarbete varvat med lite action utan blod och överdramatiska dödsscener. Bara storyn har man ju sett i 4000 andra westerns - ond rik man är ute efter marken som hederligt arbetarfolk äger och konflikt uppstår.

Även om historien är ospännande och förutsägbar så är dess starka kort en briljant kvartett i Jane Fonda, James Caan, Jason Robards och Richard Farnsworth som alla gör intressanta och dynamiska karaktärer. Det är synd att de inte får mer att arbeta med än ett trist manus där det enda som sticker ut är att det äger rum år 1945 - vilket är lite förvirrande när man ser en livsstil som skriker 1845, och det i nästa stund dyker upp ett flygplan.

Jane Fonda är som vanligt suverän i huvudrollen där hon är grymt envis och tar ingen skit trots att hon går en kamp mot Jason Robards som är lika suverän i skurkrollen med en blick som skulle få vem som helst att fly fältet. Kemin mellan henne och James Caan's tystlåtna hjälte är dock lite frånvarande vilket gör att filmen stundtals känns seg.

Men som sagt, starka skådespelarinsatser och en mysig stämning gör det till en hyfsad western. Går man igång på kossor som jagas ner och blir insnarade så kommer man älska det här.
Citera
2018-06-07, 16:57
Medlem
Asklords avatar
Star Wars: Episode VIIII The last Jedi.

Riktigt dålig. Kommer förmodligen aldrig mer se den igen. Tack disney....
Citera
2018-06-07, 16:59
Medlem
PsychoChillers avatar
Rambo (2008)

Så så så så våldsam. Och det är inget roligt filmvåld heller, det är otäckt och brutalt så det sjunger om det. Men det är bra, för det bidrar till att sätta den rätta stämningen som saknas i tvåan och trean. Här är det antikrigspropaganda med en desillusionerad och skamsen John Rambo på klassiskt First Blood-manér. 3/5.
Citera
2018-06-07, 21:21
Medlem
Elementarts avatar
Pacific Rim: Uprising. Bättre än jag trodde, inte alltför tokig handling. Men jag ogillade den lättsamma stämningen i filmen, dialogerna och att filmen fokuserade på ungdomar/barn. Men jag ger ändå betyget 3/5.
Citera
2018-06-07, 22:45
Medlem
Geomeisters avatar
Blast | Året var 2000
https://www.imdb.com/title/tt0160663/?ref_=nv_sr_8

Jag såg denna idag i butik och tittade på baksidan. Baksidan är ruggigt lik 80-tals klassikern "Stand By Me" och därför fick den hänga med hem. Vad är det då detta? En remake? Om det ändå vore så väl. Filmen har liknelser, men på det stora hela är den inte särskilt lik.

Ett tonårsgäng har tråkigt och tar vatten över huvudet. En situation spinner ur kontroll och den blir löjligt överdriven samtidigt som skådespeleriet är på en låg nivå. Ibland lurar filmen en att "det kan bli bättre", men det blir den inte. Filmens allvarliga scener är knepigt gjorda eller följs av pinsamt skådespel. Av någon anledning är det många närbilder på ansikten också. Vi får inte glömma att dom går till och från platser hela tiden. Ena stunden pratar dom om något. I nästa sekund är dom där.. Blir tröttsamt. Just det! Filmen utspelar sig under kanske två veckors tid, men det märks knappt. Tiden bara försvinner utan att man fattar var.

En kort, men smärtsam historia. En film som antagligen få känner till och så kan det förbli.

Betyg?
Citera
2018-06-08, 01:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Curfew breakers (1957).( Narcotics squad)

Poisarbete mot narkotika i någon sorts halvdokumentär.

Faktiskt oväntat tråkig film.

Nä, så bra var det inte 1+/5
Citera
2018-06-08, 23:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The fog (2005). Dimman

En liten by vid amerikanska kusten drabbas av en förfärlig dimma.

Fullkomligt meningslös nyinspelning av filmen, med samma namn, från 1980.
Här har man, förvisso, förklarat historien lite bättre, men det räcker inte.

1980 versionen minns jag inte som någon höjdare, den här var verkligen inte bättre.

2-/5

Modern film, humpf.
Citera
2018-06-09, 18:13
Medlem
kristofferGs avatar
Jagten (2012)

Lucas (Mads Mikkelsen) en dagisarbetare, blir felaktigt utpekad av ett barn som pedofil och man får följa hans gradvisa nedbrytning där alla vänder honom ryggen.

Stark film.

4/5
Citera
2018-06-10, 00:29
Medlem
jsa86-xs avatar
Chaplin (1992) https://www.imdb.com/title/tt0103939/?ref_=rvi_tt

Som Charlie Chaplin fantast så måste jag säga att denna film är sjukt jävla bra. Visar alltifrån hans uppväxt till karriär som skådespelare och regissör och hans romanser med kvinnorna i hans liv.

4/5
Citera
2018-06-10, 00:34
Medlem
bombaccis avatar
Kollade igen på en av mina dvd filmer, Batman the dark Knight rises (2012).

Sett filmen ett flertal gånger och varje gång så sitter jag o tänker på att det är ett mästerverk.

Det tar som bekant ca 40 min innan Batman visar sig i filmen, men den känns ändå inte seg. Tycker alla gör en bra insats och Tom Hardy som Bane är så jäkla bra.

Även Michael Cain briljerar som Alfred. Satt o ville lipa själv när Alfred grät.

Men allt är bra, kostym kamera, skådespelare, regi, foto, musik osv.

Batman the dark Knight rises är den ultimata superhjältefilmen/actionfilmen. Det finns några till som håller jämnt med den filmen men såhär bra ser man sällan.

Tycker om att det är en liten tvist på slutet om vem som är skurken också. Har man sett filmen fem-sex gånger innan så är det ju ingen nyhet men det är skickligt gjort.

Får högt betyg på imdb , 8.4 men jag ger den ännu mer.

Batman the dark knight rises får av mig 10/10. En film som gör sig bra i min samling och som jag ser om ett par gånger per år. Gillar hur triologin hänger ihop, framförallt första och tredje filmen.

https://www.imdb.com/title/tt1345836/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in