2017-12-02, 22:39
Medlem
En julsaga (2009)
http://www.imdb.com/title/tt1067106/?ref_=fn_al_tt_4

Baserad på Charles Dicksons novel handlar det om en snål gubbe vid namn Mr Scrooge som har hand om en affär som han och Jacob marley hade tills Marley dog!

Mr Scrooge är inte mycket för julen och anser att det är humbug, trots att hans brorson bjuder in han på middag så vill han för han tycker att det är onödigt att bli ännu mer fattigare!

En dag så kommer det tre spöken som börjar visar hans dåtid, nutid och framtid som försöker se till så han inte hamnar i samma möte som med Marley, att vara fastkedjad som spöke plus att han ska få en tankeställare på att han ska vara snäll istället för att vara sur!

En okej film, Jim Carrey gör det bra som Mr Scrooge och spökena och gillar animationerna i filmen!

6/10
Citera
2017-12-02, 22:50
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Haha

Alltså fan, jag är så sjukt kluven inför att se den där filmen. Å ena sidan säger alla åt den är asbra och Orson Welles är en av mina favoritregissörer så jag tror säkert att det kan stämma. Å andra sidan är Processen helt klart i min top 5 när det kommer till favoritromaner och jag vill kunna läsa den många gånger till utan att behöva ha Orson Welles tolkning av bilderna på näthinnan.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med det där.

Detta är inte en film jag skulle vilja ha osedd livet ut. En av de bästa jag sett på länge. Om jag skulle betygsätta den skulle den få 6,6/7. Och då är det bara Solaris som får 7/7 för så kräsen är jag.

Men jag förstår dilemmat. Troligen är detta en tolkning av boken. Orson Welles har säkert ändrat på saker, som sagt var jag helt säker på hur boken slutade när jag väl kom ihåg det, ändå var det inte likadant som jag mindes i filmen. Det var ett lite mer absurt slut, med en nästan komisk touch om man har riktig galghumor i alla fall - men det passade faktiskt skitbra. Filmen är överhuvudtaget mer absurd än jag minns boken som. Men på ett deliriskt sätt som påminner om en intensiv och snurrig febermardröm.

En sak som jag glömde som jag kan tillägga nu är att filmen kändes väldigt oamerikansk. Den känns som en brittisk-tjeckisk-fransk samproduktion.

Sen är jag inte lika imponerad av Orson Welles som du. Jag är måttligt förtjust i Citizen Kane (fantastisk inledning och vissa enstaka scener är snygga men som helhet är den dryg och fånig). The Stranger och Touch of Evil är båda väldigt bra men står inte ut exceptionellt jämte andra liknande filmer från den tiden. Och sen har jag nog inte sett fler av hans filmer.
Citera
2017-12-02, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
I hennes majestäts hemliga tjänst (1969)

En jätteskum vetenskapsman har en jättefarligfarlig bakterie som han hotar att sprida ut över världen, om han inte får amnesti för sina brott, och en grevetitel.

George Lazenby i sin enda Bondfilm.
Lite orättvist sågad som Bond, jag tycker att det var ett hyfsat val, och han gör en bra insats.
Att filmen sedan inte riktigt håller måttet kan inte Lazenby lastas för.
Den saknar väldigt mycket typiska Bondingredienser, prylarna, och Q.
Dessutom blir han kär och går omkring och shopar.

I bilvimlet skymtas en Mercedes combi, kallad Safari, mycket ovanlig, och även en Volvo Amazon.
Telly Savalas var en utmärkt Bondskurk.

Den får nöja sig med 3/5

Den är väl till stora delar en manlig fantasi, om en man som får ta för sig av alla villiga unga kvinnor på "flickpensionen i Schweiz". Eller..?

- Är er styvhet borta nu, Herr Bond?

- För tillfället...

Heraldik är dock ett av mina gamla intressen, så jag gillade filmen för det. Fick lust att se om den nu!
Citera
2017-12-03, 00:29
Medlem
Geomeisters avatar
Over The Top | Året var 1987
http://www.idmb.com/title/tt0093692/?ref_=nv_sr_1

Trots att filmen gjordes mer än tio år efter första Rocky känns det nästan som en film gjord något år före eller efter förutom faktumet att Sylvester Stallone ser äldre ut. Budgeten på denna film är inte enorm, men likt första Rocky filmen har den en del hjärta och lik Rocky III & IV finns det löjligt överdrivna fast ack så underhållande scener.

Det är skön 80-tals musik genom hela filmen som bidrar med en "feelgood"-känsla.

Handlingen är väl inget att skryta med den är mer eller mindre en banal Rocky-film, men den är faktiskt inte helt förutsägbar ändå. Är du svag för Karate Kid I-II och Rocky-filmerna kan denna film ge dig en välkommen injektion av en lagom stor dos. Jag är själv svag för denna typ av filmer. Det finns något naivt och underhållande över det allra mesta. Jag gillar't!

Betyg?
Citera
2017-12-03, 01:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den är väl till stora delar en manlig fantasi, om en man som får ta för sig av alla villiga unga kvinnor på "flickpensionen i Schweiz". Eller..?

- Är er styvhet borta nu, Herr Bond?

- För tillfället...

Heraldik är dock ett av mina gamla intressen, så jag gillade filmen för det. Fick lust att se om den nu!
Hmm, antar att det är meningslöst att neka.
Unga damer i mängd är alltid en lockande tanke.

Även jag har roats av heraldik, trevligt ämne.
Citera
2017-12-03, 01:45
Medlem
Fredagen den 13:e Del 6: Jason Lives (1986)

En helt okey skräckfilm som står på egna ben, trots att den är del i en filmserie/franchise. Många kan nog se den som ett litet tidsdokument över 80-talet. Och Alice Cooper gjorde sig jävligt bra under eftertexterna...

Betyg: 2+/5
Senast redigerad av mystic_handyman 2017-12-03 kl. 01:56.
Citera
2017-12-03, 02:03
Medlem
The Last House On Dead End Street

http://www.imdb.com/title/tt0076295/?ref_=ttmi_tt

En brottsling muckar från fängelset och bestämmer sig för att göra snuff-filmer som hämnd gentemot samhället.

En film som jag dragit mig för att se. Konstigt då jag verkligen gillar liknande filmer såsom Last House On the Left och The House On the Edge of the Park. Obehaglig, skitig och rå. Musiken föll mig också i smaken, väldigt kusligt med de samplade körerna.

5/5
Citera
2017-12-03, 09:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden1666
En julsaga (2009)
http://www.imdb.com/title/tt1067106/?ref_=fn_al_tt_4

Baserad på Charles Dicksons novel handlar det om en snål gubbe vid namn Mr Scrooge som har hand om en affär som han och Jacob marley hade tills Marley dog!

Mr Scrooge är inte mycket för julen och anser att det är humbug, trots att hans brorson bjuder in han på middag så vill han för han tycker att det är onödigt att bli ännu mer fattigare!

En dag så kommer det tre spöken som börjar visar hans dåtid, nutid och framtid som försöker se till så han inte hamnar i samma möte som med Marley, att vara fastkedjad som spöke plus att han ska få en tankeställare på att han ska vara snäll istället för att vara sur!

En okej film, Jim Carrey gör det bra som Mr Scrooge och spökena och gillar animationerna i filmen!

6/10

Bra att du redogjorde för handlingen - det kan ju absolut inte finnas någon som känner till den sedan tidigare!
Citera
2017-12-03, 09:21
Medlem
nihilverums avatar
Justice League (2017)

Bruce Wayne (Ben Affleck) försöker dra ihop en grupp av superhjältar för att möta ett nytt hot mot världen som Batman inte kan hantera ensam. Han får snabbt med sig Diana/Wonder Woman (Gal Godot) medan Flash Gordon (Ezra Miller), Cyborg (Ray Fisher) och Aquaman (Jason Momoa) återstår att övertyga. När situationen blir ansträngd går tankarna till att försöka återuppliva Superman (Henry Cavill) för att bättra på gruppens möjligheter att rädda världen.

DC verkar så smått börja begripa hur man ska göra superhjältefilmer mer intressanta.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-12-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bra att du redogjorde för handlingen - det kan ju absolut inte finnas någon som känner till den sedan tidigare!

Hehe nädå!
Citera
2017-12-03, 13:57
Medlem
Bad Santa 2
Vem frågade efter denna uppföljare egentligen? Nåja, den är rolig stundtals.

5/10
Citera
2017-12-03, 15:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Topper returns (1941). Spöke på vift/en förbryllande natt

En ung dam är på väg hem för att träffa sin far, hon aldrig mött.
Någon vill inte att hon kommer dit.

En film som var lite synd att man gjorde till komedi, den var en lovande pusseldeckare.

Trots detta tycker jag nog stt den förtjänar godkänt 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in