Citat:
Ursprungligen postat av
Chenille
Haha
Alltså fan, jag är så sjukt kluven inför att se den där filmen. Å ena sidan säger alla åt den är asbra och Orson Welles är en av mina favoritregissörer så jag tror säkert att det kan stämma. Å andra sidan är Processen helt klart i min top 5 när det kommer till favoritromaner och jag vill kunna läsa den många gånger till utan att behöva ha Orson Welles tolkning av bilderna på näthinnan.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med det där.
Detta är inte en film jag skulle vilja ha osedd livet ut. En av de bästa jag sett på länge. Om jag skulle betygsätta den skulle den få 6,6/7. Och då är det bara Solaris som får 7/7 för så kräsen är jag.
Men jag förstår dilemmat. Troligen är detta en tolkning av boken. Orson Welles har säkert ändrat på saker, som sagt var jag helt säker på hur boken slutade när jag väl kom ihåg det, ändå var det inte likadant som jag mindes i filmen. Det var ett lite mer absurt slut, med en nästan komisk touch om man har riktig galghumor i alla fall - men det passade faktiskt skitbra. Filmen är överhuvudtaget mer absurd än jag minns boken som. Men på ett deliriskt sätt som påminner om en intensiv och snurrig febermardröm.
En sak som jag glömde som jag kan tillägga nu är att filmen kändes väldigt oamerikansk. Den känns som en brittisk-tjeckisk-fransk samproduktion.
Sen är jag inte lika imponerad av Orson Welles som du. Jag är måttligt förtjust i Citizen Kane (fantastisk inledning och vissa enstaka scener är snygga men som helhet är den dryg och fånig). The Stranger och Touch of Evil är båda väldigt bra men står inte ut exceptionellt jämte andra liknande filmer från den tiden. Och sen har jag nog inte sett fler av hans filmer.