2015-11-05, 22:10
Medlem
henkesss avatar
Everest (3D) (2015)

9/10

Fantastisk film baseras på en sann historia. Snyggt filmad och gör sig riktigt bra i 3D. Man känner verkligen att man är där på berget i snöstormen. Kan inte komma på något dåligt egentligen med filmen, klart en av dom bästa filmerna 2015! Rekommenderar att helst se den på en bra biograf i 3D innan den slutar att gå. Men kan tänka mig att filmen gör sig riktigt bra i en schysst hemmabio också.
Citera
2015-11-05, 23:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Black angel (1946)

En man utpressas av en kvinna. Kvinnan hittas mördad, och det förefaller vara den utpressade mannen som är skyldig.
Hans fru ger sig ut i jakten på sanningen.

Inte alls oäven, svag 4/5
Citera
2015-11-05, 23:46
Medlem
BigFatCones avatar
Givetvis är det V for Vendetta som avnjuts idag, som varje Guy Fawkes Night sen jag såg den första gången.

Jag tycker att det är en fantastisk film. Jag har inte haft nöjet att läsa dom grafiska novellerna men filmen resonerar väldigt väl med sig. Also, Natalie Portman. Den har snygg scenografi, teman som uppenbarligen talar till mig och ensemblen är väl vald, det är svårt att misslyckas med John Hurt och Stephen Fry. Det är en sån film som jag tycker är så bra att den är värd att köpas.
Citera
2015-11-06, 00:15
Medlem
JefCostellos avatar
C'eravamo tanto amati (Vi som älskade varann så mycket, 1974)

Vi får följa några vänner från slutet av andra världskriget till nutid - vilket är 1974. Bitvis ganska roligt och lite sorgligt om hur vänskapsband förändras, bryts och återuppstår, och filmentusiasten lär få glädje av några scener med filmanknytning - bl a spelar Fellini och Mastroianni sig själva i en rekonstruktion av den berömda fontänscenen från La Dolce Vita. Även scener ur Cykeltjuven (filmen är tillägnad Vittorio De Sica) glädjer. Med mera.

I stort dock en rejäl besvikelse. Karaktärerna borde vara intressanta men är det inte och jag kan inte engagera mig i någon av dem. Dessutom italienskt pladdrigt och högljutt på ett sätt jag inte riktigt uppskattar. Min sämsta Scola-film hittills och den enda som inte når upp till minst en trea.

2/5
Citera
2015-11-06, 00:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Stöten (1961)

En av Hasse Ekmans sista filmer som regissör är en oväntat spännande thriller i internationell klass om några kriminella som planerar en kupp mot Täby galoppbana. Filmen kändes som en blandning mellan Stanley Kubricks The Killing (1956) och en fransk film noir. Manus av Arne Ragnebom tydligen (fast det inte står utskrivet) och det känns igen på det "farliga" temat som behandlas. Ragneboms manus i kombination med Hasses skickliga regi och hans sneglade mot det effektivt amerikanska sättet att berätta en thriller gav på gav en filmisk fullträff.

Huvudrollerna spelas av Gunnar Hellström och Tor Isedal och Isedals karaktär som slåss mot sin alkoholism gav en intressant dimension till hur duon utsatte sig för en ännu större risk när de skulle ligga lågt från polisen. Det enda att klaga på är att den tappar fart mot slutet (i alla fall i förhållande till resten av filmens tempo). Filmen finns att se på SVT Play och den var verkligen i internationell klass som jag påtalade tidigare, så den rekommenderas varmt.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-11-06 kl. 00:50.
Citera
2015-11-06, 00:48
Medlem
Jag såg 491 av Vilgot Sjöman.

Filmen utspelar sig på 60-talet och vi följer unga vuxna på glid som hamnat i problem med lagen och som accepterar att delta i en studie där dom bor ihop och får terapi.
Dom intagna är njutningsmännsikor, aggressiva, stökiga, dricker mycket, röker mycket, lever för stunden och känner ett förakt mot auktoriteter och samhället i stort. Det i kombination med att den utspelar sig i Stockholm på 60-talet gör att den påminner en del om "Dom kallar oss mods".
Filmen förbjuds och censurerades när den kom på grund av bland annat en tidelagscen som man inte får se (endast ljud) och våldtäktscener, den är inte chockerande längre men jag fick dubbelkolla releasedatumet på min DVD ett par gånger ("är denna verkligen från 60-talet?").
Filmen är intressant men lider av en del ålderdomssjukdomar, bland annat är personen som leder gruppen oerhört godtrogen och svår att sätta sig in i.

Gillar man Dom kallar oss mods och allmän dekadens typ Larry Clark kan man kolla in denna, den har inte åldrats felfritt men den är klart intressant.

Jag ger den 6 / 10
Citera
2015-11-06, 01:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

Filmen utspelar sig på 60-talet och vi följer unga vuxna på glid som hamnat i problem med lagen och som accepterar att delta i en studie där dom bor ihop och får terapi.
Dom intagna är njutningsmännsikor, aggressiva, stökiga, dricker mycket, röker mycket, lever för stunden och känner ett förakt mot auktoriteter och samhället i stort. Det i kombination med att den utspelar sig i Stockholm på 60-talet gör att den påminner en del om "Dom kallar oss mods".
Filmen förbjuds och censurerades när den kom på grund av bland annat en tidelagscen som man inte får se (endast ljud) och våldtäktscener, den är inte chockerande längre men jag fick dubbelkolla releasedatumet på min DVD ett par gånger ("är denna verkligen från 60-talet?").
Filmen är intressant men lider av en del ålderdomssjukdomar, bland annat är personen som leder gruppen oerhört godtrogen och svår att sätta sig in i.

Gillar man Dom kallar oss mods och allmän dekadens typ Larry Clark kan man kolla in denna, den har inte åldrats felfritt men den är klart intressant.

Jag ger den 6 / 10

Det tipset tackar vi för. Kids var och är en favorit i Casa Del Cone.
Citera
2015-11-06, 02:11
Bannlyst
Wild Hogs

Tycker verkligen folk om denna sorts humor?
Rörigt innehåll och framtvingad skadeglädje.
Åter ett nytt "skratt"moment på raken, hur hade dem tänkt med vilandet under tiden?
Balansen mellan vad som för den vidare och vad som visar ens tänder?

Många bra skådespelare, men denna osaliga soppa.
En av de filmer som man hade velat radera ur minnet.

Den får 2/10.
Senast redigerad av Sakrasonto 2015-11-06 kl. 02:14.
Citera
2015-11-06, 02:20
Medlem
The Family. Robert De Niro i huvudrollen.

En rolig actionkomedi, spännande och underhållande. Många skratt.

3,5/5 getingar.
Citera
2015-11-06, 06:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Jag ger den 6 / 10
Den hade tydligen skapat en enorm uppståndelse och debatt när den kom, när jag såg den runt 1980, så hade jag svårt stt förstå vad det var att yvas över, redan då kändes den åldrad.
Citera
2015-11-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Den hade tydligen skapat en enorm uppståndelse och debatt när den kom, när jag såg den runt 1980, så hade jag svårt stt förstå vad det var att yvas över, redan då kändes den åldrad.

Jag tycker att den är ganska rå för att vara 60-tal men som du säger, inte särskilt chockerande längre.
Dock fortfarande intressant tycker jag, för mig som inte var med när det begav sig är den ett coolt tidsdokument.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det tipset tackar vi för. Kids var och är en favorit i Casa Del Cone.

finemang, hoppas du gillar den
Citera
2015-11-06, 10:35
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jag tycker att den är ganska rå för att vara 60-tal men som du säger, inte särskilt chockerande längre.
Dock fortfarande intressant tycker jag, för mig som inte var med när det begav sig är den ett coolt tidsdokument.
Har den hemma och började se den någon gång men såg inte färdigt den av någon anledning. Kanske får ge den en till chans. Har du sett hans Jag är Nyfiken-filmer? Är egentligen de enda andra filmer jag är bekant med av honom (förutom hans utmärkta Bergman-dokumentär) men de tycker jag är ganska sköna och fångar tidsandan på ett effektivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in