SSF:
Split (2016) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Kevin Wendell Crumb lider av en unik personlighetsstörning där 23 distinkt olika personligheter lever i hans sinne och kommer ut växelvis. Med terapi kan han leva ett stabilt liv dock, 22 personligheter väntar lydigt på deras tur att ta över kroppen. Men två av personligheterna har i hemlighet planerat ett myteri och tar en dag över - och kidnappar genast tre unga kvinnor. För de behövs, den 24:e personligheten är på väg, och han kräver oskuldsfullt blod för sina planer.
Well well well, M Night Shyamalan sprattlar till med en film som faktiskt är ganska bra efter att ha famlat i mörkret med mediokra/usla filmer så länge efter hans lovande inledning. Split är en spännande thriller med fantastiskt skådespel av James McAvoy och Anya Taylor-Joy i huvudrollerna och bjuder stundvis på gastkramande spänning.
Det som står ut mest är förstås James McAvoy's krävande roll som innebär att han måste ändra röstläge och kroppsspråk var och varannan minut när personligheterna skiftar. 9-åriga pojken Hedwig, Patricia - en sträng kvinna, en homosexuell modeguru vid namn Barry och många fler. McAvoy lyckas ge alla personligheter sitt egna liv på ett trovärdigt sätt och till slut ser man dem som olika personer - väldigt imponerande skådespel.
Kidnappningen som rivstartar filmen är till en början väldigt lovande - jag älskar utsatta situationer och ett mysterium som de här tre tjejerna plötsligt befinner sig i. Filmen svajar sen i tempo betänkligt när bakgrunden ska berättas. Det växlar mellan kidnappningen och den psykolog som behandlar Kevin och den biten är rätt tråkig jämfört med tjejernas skräcksituation. Sen är det bara Anya Taylor-Joy - som blivit lite av en favorit nu efter The Witch (2015), som är intressant, de andra två kunde man inte bry sig mindre om vilket tar bort lite av spänningen.
Känslan av att ett lysande manus behandlas med medioker regi kan jag inte skaka av mig riktigt. Jag gillar verkligen historien, men filmen greppar inte tag i mig lika mycket som jag hoppades. Men det är ett spännande universum med bra karaktärer som Shyamalan skapat och kommer fortsätta utforska med nästa film - jag ser fram emot den.