2017-07-08, 14:27
Medlem
Patrik2108s avatar
Hanna (2011)
http://www.imdb.com/title/tt0993842/

Såg denna film åter en gång. Det är många element i denna film jag gillar. Det är far-dotter-temat, kvinnlig superhjälte, äventyr, mystik och thriller. Jag gillar även alla tre skådespelarna i huvudrollerna.
Det börjar bra och fortsätter bra men slutet är inte riktigt bra. Man borde kunnat göra det bättre. Å andra sidan är slutet kanske helt rätt för denna film, men ändå inte i min smak. Det blir däför inte toppbetyg men bara det att jag sett flera gånger gör att betyget måste bli gaska högt.

7/10
Citera
2017-07-08, 15:42
Medlem
nihilverums avatar
Spider-Man: Homecoming (2017)

Månader efter sitt inhopp i händelserna i Captain America: Civil War har Peter Parker (Tom Holland) blivit fast besluten om att bli en fullfjädrad Avenger. För att uppnå detta mål vill han till varje pris imponera på Tony Stark (Robert Downey Jr.) genom att så ofta som möjligt ingripa mot brott i New York. Han stöter på en grupp som säljer mycket kraftfulla vapen baserade på utomjordisk teknik, under ledning av Adrian Toomes (Michael Keaton), men Parkers försök att stoppa gruppen skapar en hel del problem i vardagen.

En betydligt mer intensiv Peter Parker än de senaste två, och en hel del vettiga actionscener. Roligt också att man faktiskt lyckats lösa rättighetstrasslet som tidigare hållit Spiderman utanför filmerna om Avengers.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-07-08, 15:44
Medlem
Perfect Blue
Suverän psykologisk skräckthriller med feministiskt narrativ.

8/10
Citera
2017-07-08, 22:36
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Split (2016) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Kevin Wendell Crumb lider av en unik personlighetsstörning där 23 distinkt olika personligheter lever i hans sinne och kommer ut växelvis. Med terapi kan han leva ett stabilt liv dock, 22 personligheter väntar lydigt på deras tur att ta över kroppen. Men två av personligheterna har i hemlighet planerat ett myteri och tar en dag över - och kidnappar genast tre unga kvinnor. För de behövs, den 24:e personligheten är på väg, och han kräver oskuldsfullt blod för sina planer.

Well well well, M Night Shyamalan sprattlar till med en film som faktiskt är ganska bra efter att ha famlat i mörkret med mediokra/usla filmer så länge efter hans lovande inledning. Split är en spännande thriller med fantastiskt skådespel av James McAvoy och Anya Taylor-Joy i huvudrollerna och bjuder stundvis på gastkramande spänning.

Det som står ut mest är förstås James McAvoy's krävande roll som innebär att han måste ändra röstläge och kroppsspråk var och varannan minut när personligheterna skiftar. 9-åriga pojken Hedwig, Patricia - en sträng kvinna, en homosexuell modeguru vid namn Barry och många fler. McAvoy lyckas ge alla personligheter sitt egna liv på ett trovärdigt sätt och till slut ser man dem som olika personer - väldigt imponerande skådespel.

Kidnappningen som rivstartar filmen är till en början väldigt lovande - jag älskar utsatta situationer och ett mysterium som de här tre tjejerna plötsligt befinner sig i. Filmen svajar sen i tempo betänkligt när bakgrunden ska berättas. Det växlar mellan kidnappningen och den psykolog som behandlar Kevin och den biten är rätt tråkig jämfört med tjejernas skräcksituation. Sen är det bara Anya Taylor-Joy - som blivit lite av en favorit nu efter The Witch (2015), som är intressant, de andra två kunde man inte bry sig mindre om vilket tar bort lite av spänningen.

Känslan av att ett lysande manus behandlas med medioker regi kan jag inte skaka av mig riktigt. Jag gillar verkligen historien, men filmen greppar inte tag i mig lika mycket som jag hoppades. Men det är ett spännande universum med bra karaktärer som Shyamalan skapat och kommer fortsätta utforska med nästa film - jag ser fram emot den.
Citera
2017-07-08, 22:57
Medlem
Den osynlige mannen.

En mycket bra spansk thriller. Att det var flera berättelser i en, eller vad man ska säga, gjorde filmen spännande hela tiden! 4/5.
Citera
2017-07-08, 23:01
Medlem
mjukmjukares avatar
Dokumentär SVT Play:
Plötsligt i Vinslöv.

8.5/10

´
Citera
2017-07-08, 23:12
Medlem
nihilverums avatar
Buster's Mal Heart (2016)

Jonah/"Buster" (Rami Malek, kanske mest känd för att han spelar huvudrollen i serien Mr. Robot) arbetar ensam på nätterna som hotellreceptionist. En kväll på arbetet träffar han en man (DJ Qualls) som har en märklig konspirationsteori om att en mystisk, dramatisk händelse kallad "The Inversion" är på väg.

Ganska intressant film med bruten kronologi (lite som exempelvis Pulp Fiction eller Memento) som ställer en del krav på uppmärksamhet för att man ska hänga med i vad som händer.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-07-08, 23:29
Bannlyst
Live by Night Ben Affleck i högform i denna film om en gangster under 20-talet som drar från Massachusetts till Florida. Full med klichéer och annat som gör den så jädrans tråkig att man hoppar framåt en hel del för att slippa de tråkigaste bitarna med resultatet att man tittar aktivt på ca 20 minuter av filmens ca 120 minuter.

3/10
Senast redigerad av pethom 2017-07-08 kl. 23:33.
Citera
2017-07-09, 01:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Doctor Syn (1937)

År 1800 får engelska tullverket korn på smugglarliga, den verkar drivas av någon högt uppsatt person.

Upprinnelsen till filmvalet är lite egendomlig. Jag hittade några gamla serietidningar, därbland Spökryttaren, en gammal Disneyserie baserad på en Disneyfilm.
Egentligen var det den jag sökte (Dr. syn, alias the scarecrow, 1963), men jag hittade den inte, så jag låta mig nöjas med en förgångare som skiljde sig ganska mycket från serietidningen.

2/5

Någon som hittar den ?
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-07-09 kl. 01:24.
Citera
2017-07-09, 08:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Den osynlige mannen.

En mycket bra spansk thriller. Att det var flera berättelser i en, eller vad man ska säga, gjorde filmen spännande hela tiden! 4/5.

Det är bra om du skriver ut årtal eller originaltitel, eller länkar till imdb. Utan något av det är det jättesvårt att hitta filmen, i och med att det finns så många med den titeln.

Edit: och nu ser jag att du till och med lyckats få den svenska titeln fel! "Den osynlige gästen" heter den ju på svenska... Låter lovande hur eller hur.

http://www.imdb.com/title/tt4857264/
Senast redigerad av Merwinna 2017-07-09 kl. 08:59.
Citera
2017-07-09, 09:20
Medlem
MoaLjungs avatar
The Lost World - Jurassic Park

Alla karaktärer i denna filmen utom Malcolm och Kelly är seriöst dumma i huvudet. Gillar filmen men jag skrattar alltid åt alla klantigheter dom gör Man sitter ju till slut och håller på tyrannosaurusarna istället för människorna. Har inte sett den nyaste filmen men av 1-3 så gillar jag denna mest.
Citera
2017-07-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är bra om du skriver ut årtal eller originaltitel, eller länkar till imdb. Utan något av det är det jättesvårt att hitta filmen, i och med att det finns så många med den titeln.

Edit: och nu ser jag att du till och med lyckats få den svenska titeln fel! "Den osynlige gästen" heter den ju på svenska... Låter lovande hur eller hur.

http://www.imdb.com/title/tt4857264/
Ja jag brukar göra det men igår blev det inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in