Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag gillar också gamla filmer - jag tycker att de ofta berättar en historia bättre, med en början, en riktig story, och ett riktigt slut. (Om vi med "gamla filmer" menar filmer från före 1965 eller så.) Där de moderna ofta är rörigare med "intressanta" hopp i tiden, "nyskapande" kameraarbete och snabba drömsekvenser där man inte hinner uppfatta vad som händer. Samt att man försöker kompensera bristen på en riktig historia att berätta med spektakulära specialeffekter, avslöjande naken- och sexscener, och våld, gore, blod etc...
Håller med dig. Det är historien som står i centrum och hur skådespelarna berättar den som är det viktigaste, vilket är en av många anledningar till att jag i princip bara ser äldre filmer (räknar dock från 70-tal och bakåt). Jag dras in i äldre filmer på ett helt annat vis där scener får ta tid på sig i motsats till många moderna filmer där man kastas mellan olika scener stup i kvarten.
Finns en intervju på Youtube med legendaren Hasse Ekman gjord 1993 tror jag där han just påtalar detta med att i äldre filmer fick skådespelarna ta tid på sig och att där fanns tid för att fullt ut utveckla varje scen, medan den moderna filmen (90-tal syftade han då på) ofta går i ett rasande tempo med ständig action och snabba klipp. Där finns ingen tid för koncentration och utveckling. Och modern film anno 2015 är ju ännu värre.