2015-10-23, 01:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The turning point (1952)

En åklagare får i uppdrag att ta itu med stadens gangsterkung.
I släptåg har han en envis journalist som även är barndomsvän.

Märklig film såtillvida att den känns väldigt oengagerande, faktiskt tråkig.
2/5
Citera
2015-10-23, 03:46
Medlem
saggesalivs avatar
Some Like It Hot (1959)

Då har jag äntligen tagit mig i kragen och sett denna klassiska Wilder komedi och den levde utan tvekan upp till de förväntningar jag hade på den. Fullständigt lysande film som i hela två timmar håller mig fasansfullt intresserad från topp till tå med ett stort leende på läpparna. Redan från starten med den spännande polisjakten, till tågresan med damerna, till damernas intåg i Florida - allting är fullständigt komplett.

Att Some Like It Hot 55 år efter att den släppts, fortfarande kan få mig att totalt vika mig utav skratt visar på att det verkligen är bland det bästa som gjorts inom komedin. Wilder är fullständigt briljant, stående ovationer.

Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe utgör en enastående huvudrollstrio som totalt bländar med sitt slående skådespel. Lysande. Jag känner att jag håller på att få slut på ord att beskriva dess briljans, så för att undvika upprepningar håller jag mig där.

I dagsläget ger jag den min starkaste åtta, 84/100, men det är fullt möjligt att jag höjer när den fått smälta in!
Citera
2015-10-23, 03:58
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Some Like It Hot (1959)

Då har jag äntligen tagit mig i kragen och sett denna klassiska Wilder komedi och den levde utan tvekan upp till de förväntningar jag hade på den. Fullständigt lysande film som i hela två timmar håller mig fasansfullt intresserad från topp till tå med ett stort leende på läpparna. Redan från starten med den spännande polisjakten, till tågresan med damerna, till damernas intåg i Florida - allting är fullständigt komplett.

Att Some Like It Hot 55 år efter att den släppts, fortfarande kan få mig att totalt vika mig utav skratt visar på att det verkligen är bland det bästa som gjorts inom komedin. Wilder är fullständigt briljant, stående ovationer.

Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe utgör en enastående huvudrollstrio som totalt bländar med sitt slående skådespel. Lysande. Jag känner att jag håller på att få slut på ord att beskriva dess briljans, så för att undvika upprepningar håller jag mig där.

I dagsläget ger jag den min starkaste åtta, 84/100, men det är fullt möjligt att jag höjer när den fått smälta in!
Oj vilket fint omdöme. Blev själv sugen på att se den nu; en av få 50-talsklassiker jag inte sett.
Citera
2015-10-23, 04:05
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Oj vilket fint omdöme. Blev själv sugen på att se den nu; en av få 50-talsklassiker jag inte sett.
Den är fantastiskt bra så den får du ge dig i kast med snarast. Hade fått för mig att du hade den som en av dina favoriter men då måste jag blandat ihop dig med någon annan här.
Citera
2015-10-23, 04:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gillar också gamla filmer - jag tycker att de ofta berättar en historia bättre, med en början, en riktig story, och ett riktigt slut. (Om vi med "gamla filmer" menar filmer från före 1965 eller så.) Där de moderna ofta är rörigare med "intressanta" hopp i tiden, "nyskapande" kameraarbete och snabba drömsekvenser där man inte hinner uppfatta vad som händer. Samt att man försöker kompensera bristen på en riktig historia att berätta med spektakulära specialeffekter, avslöjande naken- och sexscener, och våld, gore, blod etc...
Håller med dig. Det är historien som står i centrum och hur skådespelarna berättar den som är det viktigaste, vilket är en av många anledningar till att jag i princip bara ser äldre filmer (räknar dock från 70-tal och bakåt). Jag dras in i äldre filmer på ett helt annat vis där scener får ta tid på sig i motsats till många moderna filmer där man kastas mellan olika scener stup i kvarten.

Finns en intervju på Youtube med legendaren Hasse Ekman gjord 1993 tror jag där han just påtalar detta med att i äldre filmer fick skådespelarna ta tid på sig och att där fanns tid för att fullt ut utveckla varje scen, medan den moderna filmen (90-tal syftade han då på) ofta går i ett rasande tempo med ständig action och snabba klipp. Där finns ingen tid för koncentration och utveckling. Och modern film anno 2015 är ju ännu värre.
Citera
2015-10-23, 04:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Den är fantastiskt bra så den får du ge dig i kast med snarast. Hade fått för mig att du hade den som en av dina favoriter men då måste jag blandat ihop dig med någon annan här.
Ja eller så siade du in i framtiden om det blir en kommande favorit för mig.
Citera
2015-10-23, 04:26
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ser fram emot att läsa ditt framtida omdöme om den, om jag känner din filmsmak rätt tror jag du kommer gilla den!
Citera
2015-10-23, 08:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Some Like It Hot (1959)

Bra filmval, bra recencerat, ovanlig betygsskala.
Såg den för inte så hiskligt länge sedan, och den håller utmärkt än i dag.
Citera
2015-10-23, 09:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Some Like It Hot (1959)

Det är länge sedan jag såg den, men jag kommer ihåg att jag blev förvånad över att Marilyn spelade så bra. Man (eller i alla fall jag) tänker ju lätt henne som enbart en väteperoxiderad bystdrottning med diverse problem och issues. Men hon var verkligen skådespelerska OCKSÅ.
Citera
2015-10-23, 11:52
Medlem
Jag såg nya Hsiao-Hsien Hou The Assasin

Den har ett par väldigt bra "action" scener men mestadels är det en dramafilm som handlar om politik och maktkamp.
Filmen är väldigt väldigt väldigt långsam och sätter foto, meditativ musik och innovativt kameraarbete i fokus.
Detta är inte en film för den som förväntar sig typ Hero och det är inte en film för folk som brukar tycka att "för lite story" är ett problem.

Detta är den mest kompetenta filmen jag sett från 2015 hittils, HHH visar sann prov på sann auteurism.
Alla scener som utspelar sig utomhus är absolut magnifika men den politiska biten av filmen engagerar mig inte så mycket tyvärr och scenerna inomhus är inte lika imponerande därför blir totalbetyget
6 / 10
Citera
2015-10-23, 12:34
Medlem
Bittersteels avatar
Contact

Ett medelande kommer ifrån yttre rymden . forskaren Arroway (Jodie Foster) upptäcker det här och läcker det till världen. Världen får reda på att meddelande som aliens skickade är en ritning på hur de ska bygga en slags maskin.
Contact är scifi filmen som är baserat på Carl Sagens bok med samma namn. Jag har inte läst boken, så allting jag kommer att säga nu, kommer bara vara baserat på filmen.
Först och främst, så bör jag nämna att den är väldigt väldigt snygg gjort. Det är vad man förväntar sig av en film av Robert Zemeckis, men det går inte att undervärdera här. Det här är en väldgt snygg film. Skådespelaren gör alla ett bra jobb i hela filmen, men det är framförallt Jodie Foster som är bäst. Om det hade varit en annan skådespelare, då skulle filmen lida av det. Foster är så bra i filmen. En annan som är bra, är Matthew McConaughey som Palmer Joss, en kristen filosof, och han och Foster har en intressant relation med varandra.
En av teman i filmen, är just samspelet mellan religion och vetenskap och hur det går att ha båda och. Att det inte behöver vara det ena eller det andra. I en sämre film, skulle det här behandlas med lika mycket respekt som en valfri brottsfall i aftonbladet. Inte här.

Är det en perfekt film? Nej. Den kan bli långtråkig här och där och den är väldigt lång. Men jag gillade den väldigt mycket.

8/10
Citera
2015-10-23, 12:43
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Some Like It Hot (1959)

Skitkul att du gillade den. Oftast när jag ser komedier så skrattar jag aldrig, men det är något med Some Like It Hot som gör att man inte kan hålla sig från skratt. Är väl främst Jack Lemmon som är så fruktansvärt karismatisk som gör mycket av filmen.

En underbar film helt enkelt, som jag verkligen borde se oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in