2017-04-16, 00:15
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Jo visst är det en skön film men stör mig alltid på deras upplägg av stadens typ av gäng.
Ett rollerskate gäng, ett baseball gäng osv. Det är så löjligt helt enkelt. Filmen hade haft mer glans om gängen varit mer realistiska eller i alla fall hittat en bra och unik nisch, som orphants eller lizzies.
Än att i stället ha ett gäng för dom som gillar klä ut sig till giraffer, ett gäng som gillar sockervadd, ett gäng som är fans av monty python osv.

Sen

Då filmen var en ren chansning tänkte jag inte så djupt om den, men visst blir det en blandning mellan någon form av realism och mer Clockwork Orange. Någon fantasi. Förstår att det inte attraherar alla.

Gällande andra spoilern kan jag verkligen hålla med. Det blev ett ganska abrupt slut. Den sista dialogen hade kunnat vara betydligt djupare och smartare!
Citera
2017-04-16, 00:30
Medlem
Geomeisters avatar
Spectre (2015): http://www.imdb.com/title/tt2379713/?ref_=nv_sr_1

Än en gång har jag sett denna film. Sist på bio. Nu på DVD. Gällande denna kör jag med spoilers!

Citera
2017-04-16, 08:04
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Gällande andra spoilern kan jag verkligen hålla med. Det blev ett ganska abrupt slut. Den sista dialogen hade kunnat vara betydligt djupare och smartare!
Exakt.
Citera
2017-04-16, 08:58
Medlem
The Girl with All the Gifts
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt4547056/

Ännu en "Zombie" film. Denna utspelar sig i England där man på en militärbas försöker hitta ett botemedel på epidemin genom forskning på infekterade barn. Allt skiter som vanligt, en liten grupp tillsammans men en infekterad unge lyckas tas sig därifrån. Tycker den var helt ok, det var slutet som drog upp betyget till en 4/5.
Citera
2017-04-16, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0048919/

23 Paces to Baker Street (1956). En blind man befinner sig på puben. Han hör en man och en kvinna i närheten prata förstulet om något, som skulle kunna vara kriminella planer. Han går till polisen och dom avvisar alltsammans, men mannen blir fixerad av att försöka hitta personerna och lösa mysteriet. Till sin hjälp har han en trogen manlig tjänare och en kvinna som är olyckligt kär i honom.

Ganska rörig och ointressant historia, och det blir inte spännande förrän alldeles på slutet. Dock berör den lite p.g.a. att man får en inblick i den utsatthet som en blind måste leva i. Och så är det fina bilder från 1950-talets London.

4/10
Citera
2017-04-16, 17:04
Medlem
Geomeisters avatar
10 Cloverfield Lane (2016): http://www.imdb.com/title/tt1179933/...nm_flmg_act_11

Det tog kanske 20 minuter innan jag fick någon känsla alls för denna film. Mycket handling. Nästan ingen dialog och vad som egentligen händer dyker upp bit för bit senare. Jag hade egentligen ingenting emot dessa få karaktärer, men det kändes som att dom spelade i olika filmer. Speciellt en av dom.. Vilket gjorde att filmen aldrig riktigt nådde mig. Samspelet kändes lite off på något vis.

I bonus-materialet pratas det om hur folk vill ha något originellt istället för en ny Batman, StarWars, Matrix och alla förbannade serier/remakes som görs idag. Visst känns det här originellt, men når inte riktigt ända hem för mig. Det ska tydligen vara en 1,5 version istället för en uppföljare till en av JJ Abrhams tidigare filmer kallad Cloverfield ifrån 2008. Jag har inte sett tidigare filmen, men det ska tydligen finnas en del likheter. Den här filmen står dock ensam... Man behöver inte sett något annat tidigare för att hänga med 100 %.

Det finns en del bra scener, men helheten går inte riktigt hem i detta hushåll. Jag kan dock vara ensam om dessa åsikter då IMDB har givit det respektabla betyget 7,4.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2017-04-16, 17:34
Avstängd
Lacerdas avatar
I förrgår satt jag och polaren bakfulla och började glo på den senaste King Kong. Det var bland det sämsta jävla skit jag sett på länge. Hur fan kan Samuel L Jackson och John Goodman förnedra sig själva till en sådan grad? Jackson var ju iofs med i Snakes on a plane men för helvete, varför lägger filmskaparna ens ner tid på att tillverka sån här skit?
Citera
2017-04-16, 20:28
Medlem
Geomeisters avatar
Best Laid Plans (2012): http://www.imdb.com/title/tt1764198/?ref_=nv_sr_2

Vad händer om man mixar Snatch med Hur många lingon finns det i världen? Något som fungerar oväntat bra.

Tycker filmen har humor, action och värme. Speciellt en skådespelare går utanför sin vanliga roll för det mesta och gör en klart trovärdig prestation. Filmen är mer drama än majoriteten av brittiska action/coola filmer och har inga större klagomål på det. Fåtal scener hade dom kunnat klippt, men gillar hur filmen får åt olika håll och ändå fungerar som en helhet.

Ingen film många kommer titta på, men bättre än mycket måste jag skriva.

Betyg? Stark 3 / 5
Citera
2017-04-17, 00:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det var två glada gesäller (1934)

Helan och Halvan som leksakstillverkare i en sagovärld där vi får möta flera sagofigurer, och en mycket lömsk och girig hyresvärd.

Tror inte att jag sett den här Helan och Halvanfilmen tidigare.
En märklig blandning av Trollkarlen av Oz, Tidsmaskinen, och McGyver (!)

Ingen typisk film för vårat komikerpar, och det känns lite som om filmen, och Helan och Halvan aldrig borde ha möts, båda parterna förlorade nog på samarbetet.
Filmpubliken 1934 hade nog andra krav och förväntningar än vad vi har idag.

2/5
Citera
2017-04-17, 09:48
Medlem
Harry-Greys avatar
the Last Temptation of Christ [IMDB] (1988, DVD, 162 min)

Kortrecension:

Filmen lider av en allt för trevande inledning på alla poster och jag förstår verkligen att jag en gång i tiden slog av DVD-spelarna för att ta mig an något som då kändes viktigare. Nu när mitt liv känns mindre betydelsefullt så har jag inte längre samma ambitioner och kan därför luta mig tillbaka för att se vart Scorsese och Dafoe leder mig. Och visst växer också filmen med speltiden, både berättarmässigt som visuellt. Även Peter Gabriels medryckande musikaliska inslag bör nämnas, då det ger historien ett annorlunda karaktär. Men när Jesus till slut inser vad det är som han behöver göra för att känna ro i sitt liv så är mitt intresse för historien också rätt så obetydligt, och det är lika klart som the Last Temptations of Christ oansenliga ekonomiska vinst att det här är en film för rätt så få människor.

Känner man suget för att se en skildring av Jesus Kristus liv här på jorden ur ett nytt perspektiv, framförallt en synvinkel som känns mer grundad än vanligt och varken innebär högfärdighet eller Charlton Heston ja då är the Last Temptation of Christ något för dig. Om inte, ja då är det en rätt långtråkig och likgiltig filmupplevelse som man bör hålla sig borta ifrån.

Betyg: 3 (Jag är nog en blandning av personen som jag nyss beskrev.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN ICKE-KOMRSIELLA BLOGG: the Shinbone Post
Citera
2017-04-17, 12:59
Medlem
Ben-Hur
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt0052618/

Hade inte sett den tidigare och fick feeling. Blev livrädd direkt när jag såg Josef av Nasaret och en gravid Maria på en åsna samt tre vise män och en stjärna. Trodde det var något tok religiöst på g, men det var inte så farligt som jag först trodde. Jesus höll sig på behörigt avstånd, så filmen kunde rulla på. Ben Hur var verkligen över mina förväntningar mycket välgjord. Det som slog mig en bit in i filmen var vilket jävla jobb det måste varit att göra den, mängder med statister snygga kulisser. Sånt här har jag mer respekt för än nått greenscreen junk. 4/5
Citera
2017-04-17, 17:40
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0042004/?ref_=fn_al_tt_1

Under Capricorn (1949). Hitchcockfilm, en av hans blekare i mitt tycke. Utspelas i den brittiska kolonin i Australien på 1830-talet, där många är före detta deporterade straffångar. Här får människor som var fattiga i Storbritannien möjlighet att börja med två tomma händer och arbeta sig upp, men att ha lyckats bli rik räcker inte alltid till - för vissa minns ens bakgrund ändå...

Historien centrerar sig kring ett pråligt och påkostat hus en bit utanför Sydney, som har så dåligt rykte att bara män går på middagsbjudningar där... för deras fruar ges alltid ursäkter att inte komma, för den osunda stämningen är inte lämplig för damer. Här bor Sam Flusky (före detta straffånge som arbetat sig upp) med sin fru Lady Henrietta Flusky (som har gift ned sig bördsmässigt - dock borde hon i verkligheten inte kunnat ha kvar födelsetiteln Lady som gift med en ofrälse... det har filmmakarna missat eller struntat i för effekten), båda från Irland. Henrietta mår så psykiskt dåligt att hon tagit till flaskan. I köket regerar en parant hushållerska, som nästan verkar tycka att det är HON som är husets fru. Till detta menagerie anländer en ung, snygg, glad och lättsam man hemifrån Irland, som känt dem båda som barn. Även han med adlig titel... Spelet kan börja!

Som sagt, jag tyckte att det här var ganska ointressant, och dessutom långsamt i starten - eftersom det var Hitchcock hade jag liksom förväntat mig något mer. Men LITE fint och hjärtknipande är det på slutet, och det finns även mycket att titta på som vackra klänningar, frisyrer och uniformer, balscener o.s.v.. Dock knappast någon natur alls, eller något annat som visar att det är Australien - det är väldigt uppenbart att detta är en studioproduktion helt och hållet.

Vår egen Ingrid Bergman gör den kvinnliga huvudrollen, och som så ofta tycker jag att hon spelar över... hon blev en bättre skådespelerska när hon blev äldre. Men vacker var hon!

5/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-04-17 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in