http://www.imdb.com/title/tt0042004/?ref_=fn_al_tt_1
Under Capricorn (1949). Hitchcockfilm, en av hans blekare i mitt tycke. Utspelas i den brittiska kolonin i Australien på 1830-talet, där många är före detta deporterade straffångar. Här får människor som var fattiga i Storbritannien möjlighet att börja med två tomma händer och arbeta sig upp, men att ha lyckats bli rik räcker inte alltid till - för vissa minns ens bakgrund ändå...
Historien centrerar sig kring ett pråligt och påkostat hus en bit utanför Sydney, som har så dåligt rykte att bara män går på middagsbjudningar där... för deras fruar ges alltid ursäkter att inte komma, för den osunda stämningen är inte lämplig för damer. Här bor Sam Flusky (före detta straffånge som arbetat sig upp) med sin fru Lady Henrietta Flusky (som har gift ned sig bördsmässigt - dock borde hon i verkligheten inte kunnat ha kvar födelsetiteln Lady som gift med en ofrälse... det har filmmakarna missat eller struntat i för effekten), båda från Irland. Henrietta mår så psykiskt dåligt att hon tagit till flaskan. I köket regerar en parant hushållerska, som nästan verkar tycka att det är HON som är husets fru. Till detta menagerie anländer en ung, snygg, glad och lättsam man hemifrån Irland, som känt dem båda som barn. Även han med adlig titel... Spelet kan börja!
Som sagt, jag tyckte att det här var ganska ointressant, och dessutom långsamt i starten - eftersom det var Hitchcock hade jag liksom förväntat mig något mer. Men LITE fint och hjärtknipande är det på slutet, och det finns även mycket att titta på som vackra klänningar, frisyrer och uniformer, balscener o.s.v.. Dock knappast någon natur alls, eller något annat som visar att det är Australien - det är väldigt uppenbart att detta är en studioproduktion helt och hållet.
Vår egen Ingrid Bergman gör den kvinnliga huvudrollen, och som så ofta tycker jag att hon spelar över... hon blev en bättre skådespelerska när hon blev äldre. Men vacker var hon!
5/10