2015-09-23, 14:24
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Välskrivet! Håller med.

Tack så mycket! Skoj att du också gillar filmen, fattar inte varför den inte har fått större uppmärksamhet.
Citera
2015-09-23, 16:26
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Tack så mycket! Skoj att du också gillar filmen, fattar inte varför den inte har fått större uppmärksamhet.

Lite väl långsam och skum för den stora massan kanske. Fast jag tycker inte den var alltför olik True Grit ändå. Tarantinos blir väl årets stora westernrulle.
Citera
2015-09-23, 16:28
Medlem
HoodGoods avatar
Taken 1,2,3 riktigt bra filmer start rekommenderat! 9/10
http://www.imdb.com/title/tt0936501/
Citera
2015-09-23, 17:16
Medlem
Merwinnas avatar
Nordwand, ett tyskt bergsklättringsdrama från 2008. Baserat på en verklig händelse som utspelades 1936. Fyra unga tyska män, däribland Toni Kurz som blivit mest känd, försöker bestiga nordväggen på berget Eiger i schweiziska alperna, något som ingen lyckats med förut. Det går inte så bra: de tappar viktig utrustning, blir skadade, det drar ut på tiden och de måste bivackera flera nätter (utan ens några tält...), de blir frusna och utmattade och tappar omdömet mer och mer... Eftersom denna klättring är en del av det nazistiska propagandamaskineriet och de har mycket att vinna på att nå toppen, så drar de sig för att avbryta försöket trots allt elände.

Filmskaparna har tagit sig friheter, bland annat var (naturligtvis) inte Toni Kurz' flickvän (om han ens hade någon?) med på berget i slutet. Filmen är också för lång och handlar om för mycket annat än själva bergsbestigningen. Trots att dessa filmskapare hade mer resurser så blev filmen mindre engagerande och spännande än samma historia i dramadokumentären "The Beckoning Silence", trots att denna senare endast delvis handlar om Eiger-dramat, och endast bitvis är iscensatt med skådespelare. Jag rekommenderar "The Beckoning Silence" i första hand, om någon är intresserad av denna händelse.

"Nordwand" ger jag 5/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-09-23 kl. 17:20.
Citera
2015-09-23, 19:51
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoodGood
Taken 1,2,3 riktigt bra filmer start rekommenderat! 9/10
http://www.imdb.com/title/tt0936501/

Din avatar passar rätt bra till ditt inlägg.
Citera
2015-09-24, 00:18
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Guy Pearce spelar tidigare juristen Jack Irish som blivit något av en privatdeckare. En hel del bekanta ansikten i dessa tre tv-filmer.Tyvärr blir inte filmerna bättre för det. Det är lite Magnum över dessa filmer med Australien som skådeplats istället för Hawaii.

Jack Irish: Bad Debts I första filmen utreder han ett gäng korrupta snutar och hamnar i blåsväder.

Jack Irish: Black Tide Korrupta snutar och före detta säkerhetsagenter gör livet svårt för Jack.

Jack Irish: Dead Point Knark, horor och en korrupt snut.

Alla filmerna får 3/10
Citera
2015-09-24, 01:48
Medlem
serotonins avatar
March or Die (1977)

En äventyrsfilm där främlingslegionen, ledda av tuffingen Gene Hackman, ger sig iväg på expedition i Marocko för att leta efter en nedgrävd skatt.

Förutom Hackmans amerikanska befäl har vi även Marco The Gypsy (Terence Hill) - odisciplinerad soldat, men charmig kvinnotjusare, duktig tjuv och med både mod och hjärta (han stjäl bl a ett smycke från en gammal dam, hade en film idag framställt en zigenare på det viset hade det blivit livstid på vatten och bröd för samtliga inblandade).

Catherine Deneuve gör en, oui, sval och vacker fransyska, Ian Holm gestaltar en arabhövding och vår egen Max von Sydow är med på ett hörn.

Filmen saknar en del i dramaturgi och tempo för att bli det riktigt svängiga äventyret och Deneuve och Von Sydows karaktärer känns inte vidare nödvändiga, men mot slutet smattrar och smäller det rätt duktigt och på det stora hela är det faktiskt en ganska bra film och IMDb-betyget på 6.3 känns lite surmagat. Ni kan åtminstone ha den i åtanke nästa gång ni blir sugna på ett ökenäventyr.

Stabil 3/5

http://www.imdb.com/title/tt0076175/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2015-09-24, 02:17
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Smoke (1995)

En historia som inte gör sig bra om man ska försöka beskriva den kortfattat. Men det är en samling berättelser med en tobaksaffär som gemensamma nämnare. Varken speciellt fartfyllt eller spännande utan mer som vanliga personers ganska vanliga liv. Stämningen och atmosfären är däremot riktigt bra. Mycket fokus på dialog och Harvey Keitel bevisar det med sin långa monolog i slutet. Unik film skulle jag säga, det närmaste jag kan komma på är Coffee and Cigarettes av Jim Jarmusch som jag också skulle rekommenderat.

4/5
Citera
2015-09-24, 12:12
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Lite väl långsam och skum för den stora massan kanske. Fast jag tycker inte den var alltför olik True Grit ändå. Tarantinos blir väl årets stora westernrulle.

Jo, så kan det väl vara kanske. Antagligen blir det ju så, hoppas bara att den är bättre än Django, som inte var så jävla bra i mitt tycke.
Citera
2015-09-24, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gillar skräckfilmer, även om det är väldigt svårt att hitta tillräckligt bra sådana, men Poltergeist är verkligen inte min typ av film. Det är för mycket av allt. Det händer för mycket, för många grejer som flyger runt i luften, för många skelett, man får se för mycket och hela tiden. Man tröttnar. Jag gillar skräckfilmer som är mer subtila, där den kusliga stämningen byggs upp gradvis, där man inte får se spöket för tidigt (för då vänjer man sig och slutar vara rädd för att det ska dyka upp), och där det inte finns för många spöken eller andra övernaturliga entiteter (less is more i detta fall), och det mesta händer i ens egen fantasi...
Jag gillar också skräckfilmer, denna var konstig, det håller jag med om, men den var väldigt spännande också och jag levde mig in i filmen ganska mycket även om filmen ibland var ordagrant WTF ibland.
Citera
2015-09-24, 12:55
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Fan, jag har inte sett Slow West än... måste göra det snart. Westerngenren verkar vara på väg in i en liten "boom" nu, vilket är skitkul.

Har du hört talas om Bone Tomahawk som ska komma i år? Jag är så jävla taggad på den! Kannibal-western med Kurt Russell. Får nästan stånd bara av tanken.
Citera
2015-09-24, 14:08
Medlem
Le Troue (Hålet) från 1960 med bla Philippe Leroy i en av rollerna, otroligt bra och spännande rymnings-film i samma klass som "en dödsdömd har rymt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in