2019-10-02, 01:57
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Ghost World

Grymt bra rulle! Thora Birch och Steve Buscemi alltså....

When A Man Loves A Woman

Bra rulle med Meg Ryan i en av sina bästa roller.

A Little Princess

En av mina barndomsfavoriter som jag ärligt talat tycker är precis lika bra fortfarande!

Ronja Rövardotter

Svensk klassiker som åldrats bra!
Citera
2019-10-02, 02:54
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Parasite (2019) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Familjen Kim har det kämpigt. Alla medlemmar är arbetslösa, de bor i en källare och måste ta småjobb som att vika pizzakartonger för att ha råd att äta. Men en dag lyckas sonen Ki-woo få anställning hos den välbärgade familjen Park som engelskalärare, och genast börjar manipulationen för att nästla in resterande familjemedlemmar i det attraktiva hushållet.

Från regissören Joon-ho Bong kommer en av årets mest kritikerhyllade film som nyligen tog hem Guldpalmen i Cannes. Välförtjänt? Med reservation för att jag sett väldigt lite av årets filmer så säger jag; definitivt! Jag älskade Parasite. Den tar sig inte riktigt upp på mästerverksnivåer men herrejävlar vilket nöje det var att följa familjen Kims infiltration av överklassen.

Som vanligt från Joon-ho Bong så innehåller hans filmer element från de flesta genrer. Det är farsartad rolig, nervbitande spännande och kryddat med stunder av ultravåld. Den har till och med en bildruta som är ren skräck och något av det obehagligaste jag sett på länge. Dessutom ger den lite eftertanke om klasskillnader i samhället, i det här fallet Sydkoreas då, för även om det tycks balla ut mot slutet så känns det ändå trovärdigt hela vägen. Det här är en historia som man inte suckar åt alla händelser och vändningar för det är inte så otroligt att det skulle kunna hända.

Karaktärerna och skådespelet sitter helt perfekt, alla är mångbottnade och spelade till perfektion, man vet aldrig riktigt vilka man ska hata eller älska för de visar upp en mängd kvaliteter. Manuset är mästerligt och ödslar ingen tid med en dialog som hela tiden driver det framåt och sen är det skickligt sammansatt med ett perfekt tempo. Det är ingen grandios historia, men så välgjort och fylld med delikata detaljer.

Det är nån scen här och där som tappade mig en aning då det bara blev absurt. Filmen skiftar som sagt i ton, oftast smakfullt, men vid få tillfällen köpte jag det inte.

Oavsett, Parasite charmade mig helt och hållet och jag har svårt att släppa taget om den. Den fortsätter hemsöka mina tankar. Joon-ho Bongs har gjort mycket bra men det här kan vara hans bästa film hittills. Helt enkelt briljant.
Citera
2019-10-03, 02:14
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Parasite (2019) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Familjen Kim har det kämpigt. Alla medlemmar är arbetslösa, de bor i en källare och måste ta småjobb som att vika pizzakartonger för att ha råd att äta. Men en dag lyckas sonen Ki-woo få anställning hos den välbärgade familjen Park som engelskalärare, och genast börjar manipulationen för att nästla in resterande familjemedlemmar i det attraktiva hushållet.

Från regissören Joon-ho Bong kommer en av årets mest kritikerhyllade film som nyligen tog hem Guldpalmen i Cannes. Välförtjänt? Med reservation för att jag sett väldigt lite av årets filmer så säger jag; definitivt! Jag älskade Parasite. Den tar sig inte riktigt upp på mästerverksnivåer men herrejävlar vilket nöje det var att följa familjen Kims infiltration av överklassen.

Som vanligt från Joon-ho Bong så innehåller hans filmer element från de flesta genrer. Det är farsartad rolig, nervbitande spännande och kryddat med stunder av ultravåld. Den har till och med en bildruta som är ren skräck och något av det obehagligaste jag sett på länge. Dessutom ger den lite eftertanke om klasskillnader i samhället, i det här fallet Sydkoreas då, för även om det tycks balla ut mot slutet så känns det ändå trovärdigt hela vägen. Det här är en historia som man inte suckar åt alla händelser och vändningar för det är inte så otroligt att det skulle kunna hända.

Karaktärerna och skådespelet sitter helt perfekt, alla är mångbottnade och spelade till perfektion, man vet aldrig riktigt vilka man ska hata eller älska för de visar upp en mängd kvaliteter. Manuset är mästerligt och ödslar ingen tid med en dialog som hela tiden driver det framåt och sen är det skickligt sammansatt med ett perfekt tempo. Det är ingen grandios historia, men så välgjort och fylld med delikata detaljer.

Det är nån scen här och där som tappade mig en aning då det bara blev absurt. Filmen skiftar som sagt i ton, oftast smakfullt, men vid få tillfällen köpte jag det inte.

Oavsett, Parasite charmade mig helt och hållet och jag har svårt att släppa taget om den. Den fortsätter hemsöka mina tankar. Joon-ho Bongs har gjort mycket bra men det här kan vara hans bästa film hittills. Helt enkelt briljant.

Nu har jag inte sett alla Bongs filmer men spontant så är Memories of murder många klasser bättre.
Citera
2019-10-03, 20:40
Medlem
Går igenom gamla maffia classiker för tillfället. Senast såg jag Carlitos Way med Al pacino, grymt bra film.
Citera
2019-10-04, 13:23
Medlem
CyberIngmars avatar
In the Tall Grass (2019)

Försöker se filmen har ca 45min kvar. Trailern och titeln är corny filmen är ändå segare än jag räknat med. Jag har inga förväntningar att sista 45min blir bättre när inte ens Patrick Wilson kan rädda filmen. Novell av Stephen King med son som filmatiserats

Ett syskonpar stannar vid en åker och hör ett barn ropa på hjälp. Syskonparet går vilse i sökandet av barnet. Gräset är ondskefullt. Snuskfilmen Geralds lek och 1922 var åtminstone lite spännande.

Netflix original
Senast redigerad av CyberIngmar 2019-10-04 kl. 13:32.
Citera
2019-10-04, 13:32
Medlem
Veckans klubbas avatar
Jag såg den spanska thrillern The Body från 2012, men somnade av och till och orkade inte se klart den. Filmen har högt betyg på imdb, så jag får anstränga mig lite och försöka se den lite tidigare än sex på morgonen. Skådespelarna verkar bra iallafall, men det är ju lite svårt att avgöra med icke-engelska/svenska filmer.
Citera
2019-10-04, 14:32
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Skådespelarna verkar bra iallafall, men det är ju lite svårt att avgöra med icke-engelska/svenska filmer.
Varför då?
Citera
2019-10-04, 14:38
Medlem
Vi är bäst! (2013). Regi: Lukas Moodyson.

https://www.imdb.com/title/tt2364975/?ref_=nm_knf_i4

"Three girls in 1980s Stockholm decide to form a punk band -- despite not having any instruments and being told by everyone that punk is dead".

Citera
2019-10-04, 19:04
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Nu har jag inte sett alla Bongs filmer men spontant så är Memories of murder många klasser bättre.

Även Barking Dogs Never Bite samt Mother håller jag betydligt högre. Har inget emot Parasite (skrev om den här), men den håller inte samma nivå.
Citera
2019-10-05, 08:24
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Varför då?

I en engelskspråkig eller svensk rulle kan man ju höra intonation, hur uppstyltat det låter, hur stelt och liknande som för mig är obekant när jag ser till exempel en spansk eller Koreansk film.
Citera
2019-10-05, 12:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
3 groschen oper (1931). Tolvskillingsoperan

Om en mäktig piratkapten som härjar i London.

En väldigt egen film, kul att ha sett den, men jag vet verkligen inte hur jag ska värdera den.
Citera
2019-10-05, 18:16
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Toy Story

Barndomsfavorit som står sig! Snyggt animerad, bra story och skönt soundtrack.

Toy Story 2

Tycker den är lika bra som ettan.

Death Of A Cheerleader

TV-film men en jävligt bra sådan! Har sett den åtskilliga gånger nu. Har tydligen gjorts en remake av den men har jag ingen större lust att se även om jag kanske gör det ändå nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in