Sicario (2015)
En självsäker kvinnlig polis ansluter sig till ett hemligt CIA-uppdrag som går ut på att ta ned en mexikansk knarkkung. Det visar sig vara ett jobb som skjuter hennes etiska och moraliska värderingar till bristningsgränsen.
Ungefär 10 minuter in i Sicario blir vi introducerade till en mexikansk familj. En fader som arbetar hårt vars son går på fotboll och vill spela med sin far. De äter frukost som alltid är ägg med en het kopp kaffe till. Sedan går dagen vidare med deras vanliga sysslor.
Denna familjen tar filmen och klipper till lite från och till under filmens gång. Till en början förstod jag inte alls vad regissören ville ha sagt med familjen till en början då de inte synts till igen på ett tag då andra scenen ändå är ganska snarlik första scenen. Det är inte fören slutet jag börja få pusselbitarna ihop och förstår den riktiga handlingen med denna filmen och dess riktiga budskap.
Jag kan tyvärr inte gå in på det då det såklart är en stor spoiler, så jag lämnar det med det så får ni bitar på det sura äpplet tills ni ser filmen själva.
Sicario är en film som fick ganska så bra beröm och en del hype efter sin premiär i Cannes detta året. Jag själv hade haft ögonen på den, främst via regissören, skådespelarna och en trailer som verkligen var nagelbitande.
Det hjälpte ju också att den fina berömmelsen filmen fick var något positivt. De är ju ganska så känt att filmer blir utbuade i Cannes. Jag såg väldigt mycket fram emot The Sea of Trees.
Jag kan med glädje säga att Sicario verkligen levde upp till MINA förväntningar. Jag har sedan dess när den kommit ut här i Sverige hört den fått lite mer svalare recensioner och jag kan se vart de kommer ifrån.
Bland annat kan det kännas att filmen inte riktigt känns sammanhängande i en stor röd tråd. Att den inte riktigt har en början, mitten och slut. Men filmer kan lyckas med detta. Sicario är en av de filmerna. Jag var investerad i handlingen och ville se vart som hände härnäst. Det är för mig alltid ett bra tecken. Jag kan också tycka att de olika scenerna ändå binder ihop säcken någorlunda i slutet, men som jag skrev i början. Filmen är egentligen något annat när du väl kommer ner i grunden till det och vad den egentligen är om.
Vad som också hjälper det är tre riktigt starka insatser från tre riktgit bra skådespelare. Benicio Del Toro har en stor roll här och det är sällan vi får se honom i en av huvudrollerna. Annars brukar han alltid spela skurken i en stor budgetfilm.
Emily Blunt har verkligen på senare år visat vart skåpet ska stå. Hon är en ledande kvinna i huvudrollen, och hon gör det verkligen extra bra i actionrullarna. Här har dem gjort henne något smalare än vanligt och inte lika sexig utan en mer "smutsig" kvinna. "One with the guys" så att säga. Josh Brolin är stört skön som alltid. Visserligen kan man säga han spelar sitt gamla vanliga jag i filmen. Men han gör det så förbannat galant och han är ju så jävla charmig och karismatisk att det är svårt att ogilla honom i vilken film man än ser honom i. Ironiskt nog återvänder han igen vid nästa biofilm nästa vecka.
Sidoskådespelarna dyker upp i korta scener i filmen och har inga större roller. Så som Jon Bernthal, Jeffrey Donovan och Victor Garber är mer eller mindre med i små korta sekvenser vid ett par scener och inte mycket mer.
Men filmen och manuset kräver inte mycket mer av deras karaktärer så det är inte så att de blir bort skrivna för att göra plats åt de andra mer, utan mer att i det skedet där berättelsen är i filmen behövs inte karaktärerna längre.
Lite synd när det gäller Jeffrey Donovan då jag verkligen gillar honom. Han borde få fler större roller i större filmer. Visserligen spelade han huvudrollen i serien Brun Notice, men jag vill gärna se honom i en storfilm i relativt stor roll. Diggade mustaschen han hade i filmen för övrigt!
Andra klagomål jag hört är att filmen är något förutsägbar och själva budskapet är gammalt och något vi sett förr.
Jag sagt det förr, säger det igen. Om en film kan ta något vi sett förr och ändå göra det till dess eget och komma iväg som ett bra budskap för filmen och ändå kännas komplett och originellt så har jag inga problem med klichéer som vi sett förr. Det är när filmer tar dessa klichéerna och inte gör något nytt med det. Det är då jag blir förbannad och uttråkad.
Däremot kan jag inte säga att filmen är förutsägbar. Där var flertals scener jag satt på helspänn och undrade verkligen hur tusan karaktärerna skulle komma ur den situationen eller vad som skulle hända härnäst.
Detta tack vare mycket bra redigering och musikval, samt uppbyggnad för scenerna. Favoritscenen för mig var när de skulle eskortera en mycket fullmäktig narkotika person i Mexiko in till USA precis vid gränsen. Där de körde i flera bilar och var på vakt hela tiden. Den scenen var helt fantastisk och jag satt seriöst och bet på naglarna.
Där är även en scen där en actionscen utspelar sig i en tunnel och filmningen här tillsammans med ljuset är toppenbetyg.
Det är också en riktigt snygg film att kolla på. Där är flera scener där karaktärerna befinner sig under bar himmel och det är som man ser på ett foto.
Nära slutet är där en scen då dem har militärutrustning på och glasögon man ser i mörkret med och det är precis vid sista solens strålar. Sedan klipper den till två olika kameror karaktärerna använder sig utav i mörkret för att se. Det var bara riktigt grymt och snyggt att se.
I sin helhet är Sicario en film som är rik på karaktärer men desto mer i sitt skådespel, fotot och såklart actionscenerna och spänningen den medför som är toppklass rakt igenom. Jag skulle ändå föredra Prisoners före denna som regissören Denis Villeneuve gjorde innan. Däremot tar jag denna vilken dag som helst över Enemy som inte alls gick hem hos mig.
Det är en film med många olika händelser i sig. Man kan till en början kanske tycka mycket av det känns slummigt och inte riktigt hänger ihop utan någon röd tråd. Men kollar man djupare in i filmen märker man att filmen egentlig handlar om något helt annat och budskapet desamma.
Vi får ju trots allt veta hemligheten i dess titel...
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3397884/...ref_=hm_otw_t4
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=G8tlEcnrGnU