2017-06-28, 01:28
Medlem
Gosifs avatar
Jag hedrade Mikael Nyqvist genom att se Så som i himlen.

Väldigt fin och välgjord film.
Citera
2017-06-28, 01:29
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Dazed and Confused (1993) | 🌑🌑🌑🌑🌓 |

All right, all right, all right. Året är 1976, jeansen är tajta, musiken är bättre än någonsin och det är sista skoldagen innan sommarlovet. Det är dags för en liten stad i Texas att gå helt vild med snabba bilar, massor med öl och gott om marijuana. Samtidigt är det startskottet för den grymma nollningen där förstaringare jagas med träpåkar för att få sina skinkor blåslagna. Låt förnedringen och festen börja.

Kanske den skönaste high school filmen av dem alla. Det går liksom inte att värja sig när låtar som Sweet Emotion, School's Out och Slow Ride rullar ut till ungdomar som lever rövare och festar som om det inte finns någon morgondag - stämningen är bara för skön. Den fångar perfekt de magiska tonårsvibbarna vi alla kan relatera till och dessutom från alla infallsvinklar. Vi har nördarna, sportfånarna, stoners och småkids som nyfiket vill in i festkulturen - alla får sina små stunder och alla känns genuina.

Visst är manuset en lättviktare. Det finns knappt någon intrig att prata om överhuvudtaget utan det är mest flum och klichétunga dialoger, huvudhandlingen är väl quarterbacken Pink som velar om han ska spela fotboll nästa år eller inte. Men det spelar ingen roll för karaktärerna och stämningen är så skön att de hade kunnat tramsat med vad som helst i två timmar och jag ändå blivit kungligt road. Wooderson (Matthew McConaughey) dominerar varje filmruta, Darla (Parker Posey) är definitionen av en bitch och min favorit Clint (Nicky Katt) är bara här för att göra två saker - slåss och dricka öl, och ölen är snart slut.

Richard Linklater har en förmåga att fånga livets essens med sina filmer, något svårförklarligt som bara finns där och talar till en. Här har han hjälp av ett suveränt soundtrack, oförglömliga karaktärer och en fantastisk uppsättning unga skådespelare varav många gick vidare till att bli filmstjärnor. Att den dryga jäveln O'Bannion (Ben Affleck) skulle bli den största var något otippat dock.

Det blir fjärde gången jag säger det här ordet så jag antar det får representera Dazed and Confused för min del: en jävligt skön film. Avnjutes bäst med polarna och en platta öl.

Underbar film! Sätt den varje år i säkerligen 15 års tid nu.
Citera
2017-06-28, 06:04
Medlem
UndeadNinjas avatar
Såg "Pork Pie", Nya Zealändsk komedi liknande nu blåser vi snuten typ. Den var rätt seg efter ett tag då hela filmen i princip kändes som en enda stor scen där dom drar ifrån snuten.
Citera
2017-06-28, 08:46
Medlem
Spud-boys avatar
The Jacksons - An American Dream.. En film som följer Jackson 5 genom hela deras uppväxt och livsöden. Jävligt bra film, speciellt om man gillar gruppen..
Citera
2017-06-28, 14:05
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Underbar film! Sätt den varje år i säkerligen 15 års tid nu.

Haha härligt. Det är definitivt en film som tåls att se om och om igen, jag kanske hakar på din tradition.
Citera
2017-06-28, 14:51
Medlem
UndeadNinjas avatar
Har precis sett den här mycket märkliga film som jag råkat få ner från en torrentsida i hopp om en bra sci-fi men shit asså vilken äcklig film.

http://m.imdb.com/title/tt4334266/
Citera
2017-06-28, 16:19
Medlem
Vobblers avatar
Jag fick ett sug efter gammal hederlig 80-tals-action, så det fick bli "Lethal Weapon" från 1987. Det är säkert 15 år sedan jag såg den senast, men det har faktiskt åldrats fint. Ok, Gibson spelar över i vissa scener, men annars sköter han sig bra. En ganska mörk film, resten i filmserien är väl mer actionkomedi. Samtliga ligger uppe på netflix, så det får bli del två ikväll.

http://www.imdb.com/title/tt0093409/

8/10
Citera
2017-06-28, 17:50
Bannlyst
28 Days Later (2002)

En hyfsad halvskräckis som innehöll endel våldsamma scener som jag gillade väldigt mycket och det var bra handling också. Även om inte filmen var fantastiskt bra så får den ett ganska bra betyg för sin presentation. Den blev lite tråkig i vissa delar av filmen och jag greppade den inte alltid. Något positivt jag verkligen ska säga är att skådespelet var väldigt bra gjort.

7/10
Citera
2017-06-28, 19:58
Gran Torino(2008)
Regisserad av Clint Eastwood som även spelar huvudpersonen Walt.

Handling:
Krigsveteranen Walt, som förlorat sin fru, är bosatt i ett område som tidigare beboddes av vit arbetarklass men som nu bebos av fattiga asiatiska invandrare. Gäng är ett vanligt inslag i detta område.
Han är väldigt bitter och isolerar sig från resten av familjen då de är ute efter hans arv. Han har enbart sitt hus och sin hund.

Som grannar har han en Hmong familj(Hmong är ett asiatiskt folkslag som är ett bergsfolk?). Man får följa Walt och pojken(Thao) genom filmen, speciellt efter Thaos kusins gängs intåg.

Tankar:
Clint lyckas på ett fint sätt porträttera Walts omvandling från en bitter man utan något att leva för till en man som har någon att förlora och är redo att göra den ultimata uppoffringen.

Utvecklingen av Thao och Walts relation är vacker. Gillar elementen från förr: respekt, moral och att man ska göra rätt för sig. Walt gestaltas som en typiskt amerikansk fadersfigur och interaktionen med Thao är både vacker och humoristisk.
Lättheten i konversationerna vad gäller språkbruk och ordval är något jag uppskattar.

Slutet av filmen höjde också betyget: Den ultimata "hämnden" var att ge pojken en framtid. Mycket fint.

9/10
Senast redigerad av J-dilla 2017-06-28 kl. 20:01.
Citera
2017-06-28, 20:05
Medlem
Lotsos avatar
Despicable Me 3 (2017)

Gru, Lucy och deras bedårande döttrar, Margo, Edith och Agnes – och förstås minionerna är tillbaka och denna gång möter de skurken Balthazar Bratt, en före detta barnstjärna som nu vuxit upp och blivit besatt av karaktären han spelade på 80-talet. Bratt visar sig bli Grus mest formidable motståndare hittills.

De två första Despicable Me filmerna var enligt mig dugliga, underhållande filmer. Även ifall jag har sett handlingen gjort bättre förr i första (Wreck-It Ralph, även ifall första Despicable Me kom ut före). Men de hade sin charm, och en dos av hjärta. Men jag kan inte direkt hoppa på tåget och anse de vara några av de bättre animerade filmerna där ute.
Men ju mer åren gick, blev det ganska uppenbart att Minions var de som tog upp centrum, och var uppenbart de som alla älskade.

Jag hatar Minions och anser dem vara ganska så jobbiga i stora mängder. De funkade bra i första, men sen spårade det bara ut. Deras egna spin-off film (som nu också ska få en uppföljare!) var inget för mig, och har sjunkit allt mer sedan jag såg den på bio 2015.

Nu har vi Despicable Me 3 , och tar vi och räknar bort Minions från ekvationen, och bara fokuserar på Grus handling, så är detta inte riktgit något att hurra över.
Filmens handling är extremt tunn, och är överallt med flera olika handlingar samtidigt. Allihop har ingen som helst betydelse för någonting, mer än att fylla ut.

Vi har handlingen där Gru hittar sin bror, vi har handlingen där skurken Balthazar försöker förstöra Hollywood, vi har handlingen där Agnes försöker hitta en enhörning, vi har handlingen med Minions som sin egna lilla kortfilm där de hamnar i fängelse och försöker bryta sig ut, vi har handlingen där Lucy försöker vara en bra mamma. Allting hade funkat som en egen handling till en långfilm, men allt är inklämt här under 90 minuters speltid. Så du hinner knappt få en scen på 3 minuter, innan vi är på nästa scen, för att sedan gå till nästa.
När filmen var slut, undrade jag vad som hände egentligen i filmen utav värde, och det var absolut ingenting!

Det "bästa" med filmen var skurken Balthazar Bratt. Såklart som det 80-tals freak jag är, så kommer jag älska skurken som är fast i 80-talet. Även ifall de mesta skämten omkring honom centrerade omkring att han spelade en 80-tals låt varje gång han var i en scen.
Det i sig är inte särskilt kul egentligen, men jag tyckte han som karaktär helt klart var det mest intressanta med denna filmen, och varje gång den klippte bort från honom föll filmen ner en del.

Problemet med filmen är att det känns som där inte är något nytt. Det är bara samma skämt de kört som i de tidigare filmerna, fast med mindre charm. Det blir heller inte lättare när de kör en enda massa olika handlingar och slänger ut allting åt en var tredje minut.
Det började sakta i tvåan, och sedan exploderade i Minions filmen. Här är det inte gjort bättre.

I sin helhet är Despicable Me 3 den svagaste i serien (borträknat Minions). Den må ha den bästa skurken i serien (fast det säger inte mycket då skurkarna i dessa filmerna inte varit någon höjdare). Men med det så får vi flera olika handlingar, som inte har någonting med varandra att göra. Så du sitter där och byter handling var tredje minut. Filmen behandlar tittaren, eller snarare barnet som om den vore en idiot som inte kan koncentrera sig i mer än 3 minuter.
Jag önskar jag kunde säga den är sevärd för de små, men jag vet om att där är betydligt bättre saker att sätta på där ute. Sätt på första Despicable Me filmen!
I slutändan var det en film fylld med händelser, ingen linjär handling. Jag vet inte hur denna filmserien kommer överleva i framtiden om de fortsätter så här....
Ah just det... Minions...

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3469046/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uApRZVgOvxc
Citera
2017-06-29, 10:24
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0032194/

All this, and Heaven too (1940). Drama/tragedi/kärlekshistoria som utspelas i Frankrike på 1840-talet och bygger på ett verkligt fall. Det intressanta är att filmen till största delen faktiskt följer de verkliga händelserna, vilket man kanske inte skulle ha trott när man såg den - verkligheten KAN vara lika fantastisk som dikten.

Ung guvernant kommer till ett slott för att ta hand om en adelsmans fyra barn. Barnens mamma är kylig och ointresserad av sina barn, man får även på omvägar veta att hon och adelsmannen har ett dött äktenskap utan sex. Självklart är guvernanten precis tvärtom (tänk "Sound of Music"...), hon älskar snart barnen som sina egna och mellan henne och adelsmannen blossar förstås andra känslor upp med tiden... vilket får tragiska följder.

Fin film, som jag skulle ha tyckt ännu mer om när jag var ung och mer romantiskt lagd. Nu kan jag se den andra sidan också: adelsmannens fru VAR faktiskt barnens mamma, hon hade gått igenom allt omak med att vara gravid och föda dom. Inte heller var hon någon barnmisshandlare precis, och att lämna den praktiska vården av sina barn till en anställd kvinna var inget ovanligt vid den här tiden, utan snarare normen för mödrar så här högt upp på samhällsstegen. Och hon VAR adelsmannens hustru, och äktenskapslöften måste också vara värda något... Det är inte helt svartvitt detta, vilket regissören nog vill få tittarna att tro.

Hur eller hur så är det en vacker och mot slutet spännande film, med perfekta skådespelare i huvudrollerna: Bette Davis som guvernanten - hon hade alltid en värdighet trots att hon hade utseendet emot sig, det är lätt att tänka sig varför adelsmannen blir kär i henne - och Charles Boyer, som ju var fransman på riktigt, som adelsmannen. Barnen spelar också bra för tiden. Det är även påkostat med många olika scenerier, fina kläder, allt tidstypiskt så vitt som jag kan bedöma det.

8/10
Citera
2017-06-29, 21:17
Bannlyst
Extortion En familj besöker en plats i de Karibiska öarna och mannen hyr en båt från en av de lokalt boende. Dagsresan i båten slutar med att de blir strandsatta på en ö. Vid ett tillfälle blir de upptäckta av två fiskare. Filmen hade nu kunnat sluta lyckligt men då hade titeln inte kunnat vara Extortion. Det är därför vid detta tillfälle av upptäckt som fas två av familjefaderns semesteräventyr börjar.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in