2015-09-13, 21:05
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smortin
Stepfather från 2009.

Filmen handlar om en psykopatisk styvpappa som flyttar in hos en familj där han utövar makt, kontroll och inflytande på sin omgivning, samt mördar alla som kommer i vägen för hans framfart.

Jag hade ansett Stepfather (2009) vara en helt okay film, om det inte varit för de förbaskade ungdomskärleksscenerna som tyvärr drar ner hela filmen. Utan dessa scener så hade jag satt betyget 4 på filmen, men nu blir det endast betyget 2 som jag ger den.

Låter som om du inte sett originalet med Terry o Quinn? Eller ens visste att det där är en remake?
Fullkomligt onödig och blek kopia bara, se originalet som är helt fantastiskt bra ist!
Citera
2015-09-13, 23:25
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
jag såg denna igår och håller med dig. i introt kommer känslan som finns i de gamla filmerna. sen försvinner den, för att dyka upp nära slutet när musiken kommer igen. däremellan är det som vilken halvkass komedi som helst. en sån man sätter igång för att slökolla på när man sitter och surfar.
christina applegate är den stora behållningen i filmen. ed helms ger inget intryck alls, varken bra eller dålig. slagsmålsscenen för tankarna till bundy (married with children).
det fanns ett tillfälle där jag skrattade högt, men eftersom jag inte minns vad det var så här 12 timmar senare så lär det inte varit något speciellt.

Håller med i det stora hela det du skrev. Håller du inte med om att filmen skulle haft Chevy Chase i huvudrollen? Han verkade minst sagt faktiskt njuta de få minuterna han var framför kameran. Något han inte verka gjort på senare år. Han kanske är sugen på en liten avslutning för Clark? Hade varit så mycket mer intressant...
Citera
2015-09-14, 00:22
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Blue Ruin (2013)

En hemlös man bestämmer sig för att hämnas sina döda föräldrar när mördaren till slut blir frisläppt. Vad som följer skulle jag vilja kalla en blandning mellan Straw Dogs, Seven Psychopaths och Slow West. Plotten kanske låter lite som Hobo with a Shotgun men det är långt ifrån samma film.

Hittar ingenting att klaga på egentligen. Mycket tempoväxlingar. Spännande. Ofta intressanta detaljer och smarta twistar. Magiskt foto. Är det en film som lämnar dig med massa tankar och gör ett djupt avtryck? Nej, kanske inte men den bjuder på en historia som jag inte kunde förutspå. Hela tiden vill jag veta vad som kommer hända i nästa scen. Förutom de gångerna jag var tvungen att spola tillbaka och titta igen för att jag var så impad.

5/5
Citera
2015-09-14, 09:23
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Blue Ruin (2013)

En hemlös man bestämmer sig för att hämnas sina döda föräldrar när mördaren till slut blir frisläppt. Vad som följer skulle jag vilja kalla en blandning mellan Straw Dogs, Seven Psychopaths och Slow West. Plotten kanske låter lite som Hobo with a Shotgun men det är långt ifrån samma film.

Hittar ingenting att klaga på egentligen. Mycket tempoväxlingar. Spännande. Ofta intressanta detaljer och smarta twistar. Magiskt foto. Är det en film som lämnar dig med massa tankar och gör ett djupt avtryck? Nej, kanske inte men den bjuder på en historia som jag inte kunde förutspå. Hela tiden vill jag veta vad som kommer hända i nästa scen. Förutom de gångerna jag var tvungen att spola tillbaka och titta igen för att jag var så impad.

5/5

Riktigt bra, och jag gillar verkligen att huvudkaraktären inte är någon iskall mördarmaskin utan faktiskt reagerar som en vanlig människa antagligen skulle göra; med ångest, panik och avsmak. Han lider verkligen av det han gör... men det måste göras.
Citera
2015-09-14, 09:37
Medlem
KortStubins avatar
Veberödsmannen-Skånska Mord

Ernst-Hugo är briljant som psykopaten Martin Svensson, som köper kvarnar och bränner ner dessa för att få ut försäkringspengar. En av de bästa svenska filmerna jag sett, 5/5.
Citera
2015-09-14, 11:30
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Blue Ruin (2013)

5/5
Jävligt stark rulle!
Citera
2015-09-14, 11:46
Medlem
T.H.F.C.s avatar
JR Bookwalters The Dead Next Door från 1989. Trött Evil Dead-kopia.
http://www.imdb.com/title/tt0094962/
Citera
2015-09-14, 14:51
Medlem
Every secret thing (2014)

Thriller med Elizabeth Banks, Diane Lane och Dakota Fanning.
En treårig flicka försvinner , samtidigt som två 18-åriga tjejer blir frisläppt efter ett 7-årigt straff för ett liknande fall. Var det dom igen? Långsam film, med tillbakablickar från det som hände för sju år sedan.
Kul att dom fyra största rollerna i filmen är kvinnor/tjejer. Det känns mer som ett drama, än thriller, eftersom det är ett långsamt tempo. Den får 5 av 10 , godkänd men inte bra alltså.
Citera
2015-09-14, 16:04
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Jävligt stark rulle!

Instämmer!
Citera
2015-09-14, 16:52
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Citat:
Blue Ruin (2013)

5/5
Stark skit!
stark 4a hellre
Citera
2015-09-14, 22:58
Medlem
nihilverums avatar
The Hunger (1983)

Filmen handlar om den egyptiska vampyren Miriam (Catherine Deneuve) som till skillnad från typiska vampyrer normalt sett varken förvandlar sina offer till vampyrer eller dödar dem när hon suger deras blod utan istället gör så att de inte åldras, så länge som de håller ihop med henne. När hon tappar intresset för ett offer så är dock den återstående förväntade livslängden mycket kort. Detta händer John (David Bowie) som kontaktar läkaren Sarah Roberts (Susan Sarandon) för att försöka få hjälp. Hon blir intresserad och kontaktar Miriam, som dock blir intresserad av hennes blod.

En rätt annorlunda vampyrfilm och ovant att se såväl Deneuve som Sarandon i en film som inte är ett drama. En klassisk melodi i soundtracket som är bekant från Barry Lyndon. Några finfina nakenchocker bjuds det också på.

Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-09-15, 00:11
Medlem
Situationss avatar
Den australienska filmen The Hunter från 2011, regisserad av Daniel Nettheim.

En märklig film som nog var rätt bra ändå även om jag ibland inte visste riktigt vad jag skulle tycka. Snyggt foto, vacker natur, långsamt tempo (vilket kändes jävligt skönt efter att tidigare ha sett den värdelösa The Grey från samma år) och en rätt speciell handling på plussidan; skumma och relativt poänglösa sidohistorier och en del tröttsamma klichéer på minussidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in