2015-09-11, 23:42
Medlem
HejAntons avatar
Nightcrawler [2014] dir. D. Gilroy
Har slitit ihjäl mig de senaste tre veckorna och har inte alls haft den tiden jag velat ha till film. Nu börjar jag dock närma mig någon form av rutin och snart är jag ikapp med studierna också så började gräva mig igenom den backlog jag aldrig kommer avsluta.

Först ut var Nightcrawler från i fjol, Reddits favoritfilm efter Birdman. Var smått skeptisk då jag inte brukar uppskatta samma filmer som älskas på /r/movies men tyckte ändå att filmen var väldigt underhållande. En spännande thriller med en originell handling som fångade mig, trots att jag fann den stundtals förutsägbar.

Jag har sett mycket lovord angående Gyllenhaals huvudroll men jag tyckte inte att Louis Bloom var överdrivet spektakulär utan bara ännu en i mängden av känslokalla sociopatiska karaktärer som verkar vara populära nuförtiden. Däremot tycker jag porträtteringen av Louis Bloom som anti-hjälte är otroligt snyggt gjort och det var väldigt länge sedan jag kände mig så kluven över huruvida jag kände kring karaktären och hans aktioner.

En spännande thriller helt enkelt!
6.5
Citera
2015-09-12, 00:00
Medlem
Den blåa filmen

Mycket bra, dock är dom vita och röda bättre - vad jag kommer ihåg. Ska se dom två imorgon.
Citera
2015-09-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Victoria (2015) - http://www.imdb.com/title/tt4226388/?ref_=fn_al_tt_1

Tysk film om unga Victoria från Spaninen som träffar ett gäng unga killar ute bland Berlins nattklubbar, efter detta följer en rad händelser som får hennes liv att vända sig helt uppochned.

Detta var en helt otrolig filmupplevelse, filmen har spelats in i ETT enda långt klipp och håller på i hela 2 timmar och 20 minuter och bra är det, jävligt bra. Det är så jäkla snyggt, välgjort och genomarbetat. Verkligen helt galet, sen är historien riktgt spännande och tät. Skådespelarinsatserna är också riktigt riktigt bra och hur huvudrollskaraktärerna aldrig tappar masken eller gör något misstag (förutom att tappa en cigarett av vad jag märkte) är verkligen imponerande. Ett på pappret extremt vågat och kanske t.om galet projekt som kunde blivit riktig pannkaka blev istället otroligt vällyckat. Det lyckas heller aldrig bli en gimmick av det hela, utan att den spelats in i ett enda klipp förhöjer verkligen upplevelse och gör att filmen känns levande. Hela filmen känns ruggigt realistiskt. Det är bara att ta av sig hatten och jag tror definitivt att jag precis sett 2015 års bästa film. Fick också nöjet att få uppleva den på bio!

5/5

Wow! Det får bli min nästa film att se, låter onekligen som ett unikt och intressant projekt. Måste vara märkligt att allting är i en och samma tagning, ser fram emot filmen!
Citera
2015-09-12, 00:12
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Möjligt att det är min google fu som är svag och trött men jag hittar inte aktuell info på den. Var kan jag se den?
Citera
2015-09-12, 00:34
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Möjligt att det är min google fu som är svag och trött men jag hittar inte aktuell info på den. Var kan jag se den?

Den går på bio där jag bor, bor dock inte i Sverige. Enligt imdb så släpps den i Sverige i slutet av oktober så får nog vänta tills dess :/
Citera
2015-09-12, 02:20
Medlem
Splatta-holics avatar
Celluloid Nightmares. Ganska skumm japansk film som jag hade på en extern hårddisk, hittade mången film jag inte sett ännu där på, som jag laddat ned! Helt okej som nattfilm, fattade inte mycket, var mest sexscener och handlade om några som filmade snuff/rape-filmer som en tjej å kille undesökte, var helt okej.. Var så jävla typiskt japansk, redan andra sexscenen var det "onii-chan, let's commit incest", sprutade bärs genom näsan då.
Citera
2015-09-12, 02:59
Bannlyst
The Government Inspector En brittisk tv-dramadokumentar om handelserna som ledde fram till dodsfallet av vapeninspektoren David Kelly i samband med undersokningar om orsaken till varfor britterna skickade soldater till Irak 2003.

6/10
Citera
2015-09-12, 09:09
Medlem
bombaccis avatar
Luther (2006).

Underhållande och informativt drama om en av mänsklighetens viktigaste teologer.

Joseph Fiennes är väldigt bra som Luther och det är fina miljöer, finns små historiska felaktigheter i filmen men inget som stör så att man inte orkar ta sig igenom filmen, utan tvärtom det är en film som jag gärna ser om många fler gånger.

Ett plus också är att det finns en hel del extra material på dvd utgåvan jag skaffade.

Filmen får 8/10 i betyg från mig. VG ++
Citera
2015-09-12, 09:45
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
American Sniper

Clintans filmer brukar ju vara skitbra, men denna var bara skit. Den första filmen av denna herre som jag faktiskt hade svårt att se ända till slutet - vanligtvis brukar det vara svårt att slita sig från skärmen!

Den var simpel och full av klyschor vad gäller amerikanska krigsveteraner. Visst var det ju en biografi också, men ändå. Tråkig och jag brydde mig inte om någon av karaktärerna. Slöseri av en god talang som Cooper.
Hade högre förväntningar på den. Clintan har dessvärre tappat stinget på sistone.
Citera
2015-09-12, 10:46
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Det var den! Helt otrolig, saknar superlativer!

Den sydkoreanska thrillern? Nej den har jag inte sett än, men har den på datorn så kommer nog bli en titt snart Skriv gärna lite om den i asiatiska delen efteråt!
Ja, du fick den även att låta extremt bra i ditt inlägg, blev seriöst sugen på att se den!

Okej, ja jag ska skriva ett inlägg om den sen, ska se den idag tänkte jag. Har det kommit nå intressanta sydkoreanska filmer i övrigt på senaste?
Citera
2015-09-12, 14:04
Medlem
Harry-Greys avatar
the Serpent and the Rainbow (1988, BRD, 98 min)

Snabbrecension

Det blev till slut en rätt så angenäm filmupplevelse. Men jag saknar helt klart en scen som i inledningen greppar tag i en, som får en att engagera sig från start. Filmen kräver sin tid för att mogna ordentligt, för att verkligen uppskatta sig själv. Men halvvägs in så växer sig ändå historien rätt så spännande, med härliga gamla special effects som man kan drägla och glädjas över. En perfekt, mjuk och lugn uppstart på en skräckfilmsafton.

Betyg: 3 (Underhållande men inte så mycket mer än så.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG : http://theshinbonepost.blogspot.se/2...rd-98-min.html
Citera
2015-09-12, 14:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fröken Chic (1959)

Hasse Ekman är en artistagent som just blivit ruinerad då hans största artist flyttat till Canada.
Av en händelse ser han ett frågeprogram i TV, där en ung (nåja) Sickan Carlsson tävlar i ämnet gamla variteer, och övertalas att sjunga en kuplett.
Hasse Ekman förstår genast att hans problem är över, om han kan kan värva henne.

Det visar sig inte vara så lätt, Fröken Chic vill inte på några villkor bli artist, men snart tar kärleken över.
Ett läkemedel under utveckling har också en betydande roll i dramat.

Lite småkul komedi, känns lite omodern för 1959, men visst får den godkänt. 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in