Get Out (2017)
När en ung man besöker sin flickväns familjegods inser han snart att hennes familj har lömska avsikter med sin inbjudan. Till en början tolkar Chris familjens överdrivet tillmötesgående beteende som ett nervöst sätt att hantera dotterns etniskt blandade förhållande. Men en rad märkliga upptäckter under helgen leder honom till en upptäckt han aldrig kunnat föreställa sig.
När man kommer göra en sammanfattning om 2017års filmer, så är jag ganska så säker att Get Out lär hamna på många folks listor över årets överraskning. Då det verkligen är en överraskning till film, då man inte hört så mycket om den innan den kom ut. Men sedan tog alla med storm, och blev hyllad överallt.
Jag medger själv. Get Out är en av årets bästa filmer, och en välgjord originell skräckfilm som definierar ordet annorlunda. Inom skräckgenren.
Problemet är bara att jag inte vill säga för mycket om filmen. Handlingen är redan tillräckligt mycket att säga, då jag verkligen anser att ju mindre man vet om denna filmen, desto bättre.
Så jag kommer fokusera på skådespel och mer vad som gör den kreativ utan att berätta för mycket.
Till att börja med så är Daniel Kaluuya väldigt bra i huvudrollen. Han har inte synts till i några direkt större roller, i alla fall inga där han direkt spelar huvudrollen. Men han gör inte bara ett övertygande jobb, han lyckas även sälja in karaktärens känslor på ett väldigt realistiskt och bra sätt.
Catherine Keener och Bradley Whitford är ju egentligen elitskådespelare, då de varit med i branschen ett bra tag nu, så de vet vad de gör. Jag reagerade väl mer på hur annorlunda Bradley Whitford såg ut än vad vi är vana vid.
Jag kan sitta här och skriva på varje individuell skådespelare, men det viktiga här är att skådespelarna gjorde ett övertygande bra jobb i att porträtta sina karaktärer.
LilRel Howery som comic-relif kommer antingen funka eller inte funka för folk. Faktum är så funkade han otroligt bra för min del. Jag fick ett par riktigt goda skratt tack vare honom. Måna kan då känna att kontrasten mellan skräck och komedi här känns som två olika toner.
Jag medger själv att vid en viss tidpunkt i filmen, känns det lite som att man skiftat film. Även ifall jag gillade humorn i denna delen av filmen, så måste jag medge att det blir en annorlunda kontrast till skillnad från hur det andra spelas.
Med det sagt så störde jag mig inte på de olika kontrasterna, och tyckte ändå att Jordan Peele lyckades arbeta med de två olika tonerna ganska så bra.
Filmen är väldigt originell också, inom just genren skräck. Den är annorlunda också inom den genren. Det är inte direkt rakt ut en skräckfilm i den benämningen att det är en demon, eller ett spöke. Heller ingen slasher film där en seriemördare springer omkring.
Men sättet Jordan Peele lyckas göra det till en skräck, är genom att göra tittaren obekväm i många scenarion och bli lite illa till mods. Här är han väldigt klipsk med sin regi och manus. Det är väl egentligen de sista 10 minuterna som blir kanske mer renodlad skräck i den benämningen som den generella publiken har i huvudet. Men faktum är, så är det sakerna innan dess som är betydligt läskigare och obekvämare.
Jordan Peele visar även här vilken skicklig manusförfattare och regissör han faktiskt är. Han kommer inte bli associerad hela sitt liv nu med att enbart vara Key and Peele, utan även som en skicklig regissör och manusförfattare.
I sin helhet är Get Out årets största överraskning och en av de bästa. Det är en unik originell film på skräckfronten, men även utanför den genren. Idén att Jordan Peele leker med tittaren i början och gör en illa till mods med obekväma scenarion och dåliga situationer, gör det hela mer läskigare än den typiska jump-scare skräckfilmen.
Skådespelarna gör ett galant jobb, och lyckas kännas övertygande och realistiska i sina insatser. Även komedin i den var förvånande rolig, och funkade i kontrast med det andra.
Det känns som att Jordan Peele ändå blivit lite inspirerad av asiatiska teman, med tanke på hur de går till väga idag när de gör en skräckfilm.
Gå in med så lite info ni bara kan om filmen, och jag lovar ni kommer få se en av årets mer unika filmer.
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt5052448/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=DzfpyUB60YY