http://www.imdb.com/title/tt2345567/?ref_=fn_al_tt_1
Haunter (2013). En flicka har hamnat i en time-loop, dagen före sin 16-årsdag. Varje dag vaknar hon upp till samma datum, precis som mannen i "Groundhog day", och precis som i den filmen är omgivningen (i detta fall flickans mamma, pappa och lillebror) helt omedvetna om detta faktum. Flickan måste lösa mysteriet och ta familjen ur deras predikament på egen hand. (Det går inte att berätta mer om handlingen, för det är bäst att veta så lite som möjligt om man ska se den här filmen.)
Jag såg filmen tillsammans med mina tonåringar och deras pappa, och det var faktiskt en film som vi kunde mötas i. Det händer rätt sällan nuförtiden!

Jag gillar ju skräck och mysterier, jag också, fastän denna film inte skulle vara mitt förstahandsval om jag valde film själv. P.g.a. att den är för rörig, för bisarr - jag gillar mer straight forward-berättade historier. Ett plus är att de flesta som lever, eller har levt, i en tonårsfamilj kan känna igen sig - tjatet om att flickan ska göra sina hushållsuppgifter, "meat is murder" etc.!

Vilket är speciellt givande om man tittar på filmen tillsammans med tonåringar såklart, om man är en vuxen - eller tillsammans med vuxna, om man är en tonåring. Annars skulle jag nog inte rekommendera denna till en vuxen publik, då det väldigt uppenbart är den vänder sig till ungdomar som ska identifiera sig med flickan, och se de vuxna som hopplösa, oförstående, bakåtsträvande och ibland skrämmande gamla auktoriteter...
5/10