http://www.imdb.com/title/tt3174378/?ref_=nm_flmg_wr_1
The Inheritance (2013). Bygger på Louisa May Alcotts roman (hon som är mest känd för "Little Women"), som jag dock inte har läst, så jag kan inte bedöma hur bra filmen följer boken.
Utspelas på ett gods i England i början av 1800-talet - även om jag tycker att damernas klädstil snarare ser ut som runt sekelskiftet 1900 (???). En ung kvinna, Edith, har vuxit upp hos överklassfamiljen Hamilton, som en blandning av fosterbarn och sällskapsdam till familjens enda barn, dottern Amy. Trots att familjen är snälla mot Edith och inkluderar henne i det mesta (dock inte allt) som Amy får göra tillsammans med andra högreståndsungdomar, så känner Edith att hon inte riktigt hör hemma i den samhällsklassen. Å andra sidan hör hon inte riktigt hemma bland tjänarna heller, fast det finns tjänare som tycker att hon gör det... Hon vet inte vilket ben hon ska stå på, och hon hamnar i en lojalitetskonflikt mellan "upstairs" och "downstairs".
På godset bor även Lady Ida, som verkar befinna sig i fattiga omständigheter - även hon bor med familjen Hamilton på något slags nåder. (Uppfattade aldrig vilket släktskap hon hade till familjen.) Dock är situationen annorlunda för henne, eftersom hon är adlig och alltså "the real thing", och tänkbar blivande hustru för de överklassmän som kan tänka sig att ta en hustru utan hemgift. Familjen introducerar henne för lämpliga unga män på olika sätt. Ida blir dock som galen, när det visar sig att Edith drar till sig uppmärksamheten från båda de två stiligaste och mest eftertraktansvärda ungkarlarna...
Det blir lite tokigt här, att skådespelerskan som spelar Ida (Jennifer Canell) faktiskt är mycket vackrare än skådespelerskan som spelar Edith (Alison Flannery). Ediths framgång bland männen och Idas avundsjuka hade varit lättare att förstå om det varit tvärtom. Till att spela Lord Percy (Ediths kärleksintresse) har de hittat ett utseendemässigt praktexemplar: Bobby Pavia. Det "hjälper" dock inte, för han ser mest dum ut när han står utplacerad som romantiskt blickfång här och där i salarna, och försöker se känslosam och tragisk ut... Bäst spelar skådespelarna som innehar birollerna i den äldre generationen.
Jag gillade inte denna film så mycket. Historien är för enkel och naiv, och innehåller för många lyckosamma tillfälligheter. Dessutom är personerna uppdelade i antingen genomgoda eller genomonda. INGEN människa skulle i verkligheten vara beredd att offra så mycket som Edith är beredd att offra, på flera olika områden i livet dessutom. Bara för någon princip. Men visst går den att se, om man är road av den här engelska överklassvärlden. Det finns många fina detaljer att titta på. De som gillar "Downton Abbey" bör gilla även det här.
5/10