2017-01-16, 17:41
Moonlight 2016 grym film tycker jag. En att hålla koll på nu när det är oscars säsong

tankar om filmen (FB) Oscarsgalan 2017

Men favoriten av de jag tror som kommer bli oscars nominerade 2017

9/10
Citera
2017-01-16, 19:51
Medlem
Geomeisters avatar
The Clan of the Cave Bear (1986): http://www.imdb.com/title/tt0090848/?ref_=nv_sr_2

Filmen startar likt Star Wars med en förklarande rullande text. I like.
Filmen har en genomgående mycket gemytlig musik. I like.
Filmen har en berättande röst som för filmen framåt med logik. I like.

Man följer en kvinnas liv många år tillbaka och på vägen lär hon sig saker, blir sviken och annat. Historien i sig är det inget fel på, men att se neandertalare följa sin egna logik, prata något löjligt språk och dessutom en rad udda händelser gör det svårt att ta filmen seriöst.

Daterad är inte rätt ord för denna för jag tror aldrig den varit odaterad direkt ändå fanns det element av filmen som är lockande att se klart. Ungefär som en sämre thriller... Inte bra, men man vill ändå veta vad som hänt.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2017-01-16, 22:40
Medlem
Korders avatar
Spectral (2016). Rätt märklig rulle i den aspekt att den bygger på en gimmick och att denna gimmick samtidigt inte alls är originell. Tveksamt om jag ens tyckte den var sevärd, tyvärr. Torftig rörande det mesta.

Spoiler om en av twistarna i filmen;

5/10.
Citera
2017-01-16, 22:58
Sista filmen för denna filmafton 4st möjligtvis Oscars nominerade.

Hacksaw ridge den Sanna historien om "soldaten" Desmond doss som tjänade under andra världskrigets slut men vägrade att ta i ett vapen. Han blev hånad av sin enhet och de försökte få honom att ge upp.

Men han kommer till kriget och på egen hand så räddade han över 70 människor utan att avfyra ett enda skott. Riktigt bra gripande välgjort och storslaget drama om att stå för sina värderingar.

Nästintill ett mästerverk faktiskt. Andrew garfield gjorde en lysande roll. Även de andra skådisarna tex Vince vaughn och Hugo weaving gjorde bra ifrån sig.

Förtjänar den Oscars ? Ja absolut. Det som jag störde mig mest på i filmen och må vara en liten grej men onödiga jump scares 3 st i denna film, en var väldigt förutsägbar men 3 är enbart onödiga i en film som inte är en skräck film.

9/10 mel Gibson karriär kanske inte är död efterallt ?
Senast redigerad av Captinhero 2017-01-16 kl. 23:35.
Citera
2017-01-16, 23:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nätet (1995)

En serie händelser inträffar, ett dataföretag erbjuder sig att stå för säkerheten.
Samtigt får Sandra Bullock en mystisk diskett.

En riktig mardrömshistoria, på den tiden, 1995, var datakunskapen ganska låg, så ingenting i datavärlden föreföll orimligt.
Sandra Bullock blir jagad, och inte trodd någonstans när hon berättar något som verkar vara rena rövarhistorien, en koncept som framgångsrikt använts i flera fina filmer.

Såg den 1995, och visste inte vad jag skulle tro om datorer, men tyckte att filmen var bra.
Tycker att den fortfarande håller.
4/5
Citera
2017-01-17, 00:18
Medlem
Geomeisters avatar
Annapolis (2006): https://www.youtube.com/watch?v=jdZQ0m5jO_Y

Starten är mest korta scener som hoppar runt bland olika platser. Inget direkt dåligt, men ingen scen väcker vidare känslor. Filmen fortsätter och några bra scener slängs in här och där. Snart märker man att filmen inte är så ensidig som många andra utan det finns mer under den från starten "billiga ytan".

Flera "frågor" ställs i filmen och åtminstone började jag bry mig om både huvudpersonen och flera andra karaktärer. Det finns en del klichéer, men tycker ändå filmen bjuder på tillräckligt med värme, engagemang och humor för att det inte skulle störa mig för mycket.

Om jag ska vara ärlig har boxning (en del av filmen) aldrig intresserat mig IRL. Varken att vara boxare eller att se en boxningsmatch.. Trots det är jag svag för just boxningsfilmer. Den här filmen hade kunnat bli någon billig Rocky-kopia, men då filmen har flera andra element tycker jag den undviker det.

Filmskaparna tänkte på mycket, men försökte nog klämma in för mycket. Många korta scener hade enkelt kunna gjorts längre och bättre. Nu känns, tyvärr, vissa för ytliga.

Torts skavanker gillade jag denna film. Oväntat mycket! James Franco verkar vara med i tio filmer per år och jag kan tänka mig att det finns en del kalkoner av dessa. Just denna gillade jag dock.

Betyg? Stark 3 eller 3,5 / 5
Citera
2017-01-17, 01:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nätet (1995)

En serie händelser inträffar, ett dataföretag erbjuder sig att stå för säkerheten.

En riktig mardrömshistoria, på den tiden, 1995, var datakunskapen ganska låg, så ingenting i datavärlden föreföll orimligt.
Sandra Bullock blir jagad, och inte trodd någonstans när hon berättar något som verkar vara rena rövarhistorien, en koncept som framgångsrikt använts i flera fina filmer.

Såg den 1995, och visste inte vad jag skulle tro om datorer, men tyckte att filmen var bra.
4/5
Får kanske ta en titt på den. Jag var bara 9 år 1995 så såg inte filmen, men mitt filmintresse var stort så jag brukade klippa ut filmaffischannonser från tidningar och klista in i en bok, märklig syssla , och jag minns särskilt affischen för Nätet (1995)!
Citera
2017-01-17, 02:00
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Eddie the eagle (2016)
Rätt mysig feelgood film, tyvärr lite repetitiv i vissa delar av storyn men toktrevlig att titta på i januari-mörket.
Citera
2017-01-17, 02:06
Bannlyst
The Eyes of My Mother En tjej blir lite knasig när hennes mamma dör när hon är liten och ännu mer knasig när hon har blivit en ung kvinna.

6/10
Citera
2017-01-17, 02:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
La La Land (2016)

När det gäller filmval är det inte så att jag aktivt brukar söka upp musikaler trots att de fåtal musikalfilmer jag har sett har gått hem hos mig. Jag gillar kanske musikaler mer än jag vill erkänna? Så självklart gick även La La Land hem och det med besked!

Fantastisk musik (har haft City of Stars körandes sen Golden Globes och nu är det ännu värre), romantik, vemod, snygga miljöer och hyllningar till musikalklassiker såsom Paraplyerna i Cherbourg och Singin in the Rain. Speciellt de skarpa färgerna från Paraplyerna i Cherbourg går igen i La La Land och det passar utmärkt med starka färger mot soliga Los Angeles i bakgrunden.

Jag brukar ha lite svårt för Emma Stone då jag ofta tycker hon spelar samma kaxiga pojkflicka, men här gör hon en mycket genuin insats med stort känsloregister. Ryan Gosling är också bra men bleknar något jämfört med Stone.

Hoppas på en Oscar för fröken Stone och vinner inte La Land Land en Oscar för Bästa film äter jag bannemig upp min hatt! Underbar film som man blir bubblande glad av!

Betyg: 4/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-01-17 kl. 02:13.
Citera
2017-01-17, 11:47
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hoppas på en Oscar för fröken Stone och vinner inte La Land Land en Oscar för Bästa film äter jag bannemig upp min hatt!

Jag gillade den inte men är övertygad om att den vinner.
Citera
2017-01-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nätet (1995)

4/5

Nätet! Vilket tidsdokument

Ja! Den gick på TV igår såg jag. Helt underbart. Såg lite på slutet..

Jag minns filmen väl. Den kom väl där runt 1995-96 när jag gick i plugget. Internet var verkligen i ropet då kan man säga. Det var nåt för vanligt folk helt nytt som man som jag kommer ihåg bara hade talats om i nåt års tid i de breda folklagren.. 1995 hade internet så smått börjat flytta in hos vanligt folk och naturligtvis då som nu så fanns skrämselpropagandan där!

Jag minns att jag såg filmen på hyrfilm (VHS-kasett) strax efter att den slutat gå på bio. Kan ha varit början av 1996.. Tyckte inte den var jättebra men fattade nog antagligen inte handlingen till 100% heller.

Blev glad när jag såg att den gick på TV igår och var tvungen att titta lite. Ska försöka se hela snart om jag får tid och kommer ihåg.

Det som var kul med filmen igår var för egen del inte så mycket handlingen i sig som förmodligen inte är så jättebra. Snarare var det minnena från högstadieåren. Minnena från internets barndom. Tidsdokumentet som filmen var med en yngre Sandra Bullock i huvudrollen och alla kläder m.m.

Tycker filmen fångar 1995 på nåt vis!

3,5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in