2015-07-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Båda är fruktansvärt bra, men alltid hållit Stalker snäppet högre.

De skönlitterära förebilderna rekommenderas också!

Kul att du också gillar dem. Jag köpte en box av Tarkovskijs filmer förut. Finns en visuell poesi i filmerna som är otrolig. Dvs bildernas förmåga att beröra på djupare plan.
Citera
2015-07-09, 23:34
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Tycker Martyrs är helt ok faktiskt, en 6a hos mig. Human Centipede 2 däremot. Där snackar vi 1/10-betygs provokation.

Den är helt ok, det är inte en inkompetent film på något sätt problemet är att den är så oerhört våldsam och sadistisk att den gör mig fruktansvärt illamående och därmed är den 1 / 10
Citera
2015-07-10, 01:18
Bannlyst
Har precis plöjt igenom The Mothman Prophecies och The Client, så nu har jag sett två filmer av Schumacher på kort tid. Blev en lyckad filmkväll i alla fall.
Citera
2015-07-10, 02:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Life after Beth (2014)
Trailer
Wiki

Typ som en zombie-romantisk-komedi med John C. Reilly, Aubrey Plaza, m.fl. Tyckte att den var helt okej. Bra skådespelare, okej handling. 6/10.
Citera
2015-07-10, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DawnOfTheDead
Campfire Tales (1997).

Skräckfilm skall det väl föreställa men skrämd blev man inte, fast det finns nog ingen film som skrämmer en nuförtiden.

4/10

Den är väl riktad mot barn i nedre tonåren, är den inte..? Något de kan se på Halloweenparty. Jag tyckte faktiskt att den var bra, men då såg jag den i sällskap med rätt målgrupp s.a.s.!

Annars håller jag med om att det är väldigt svårt att hitta bra skräckfilmer numera, riktade till vuxna, som verkligen skrämmer en. Det är Barnhemmet, The Others, The Innocents (och ett par andra versioner av "Turn of the Screw", kortromanen som den är baserad på), Changeling och Ghost Story från 1984. Möjligen The Shutter också, den hel-asiatiska versionen. Sedan är det inga fler... och dem har jag sett till leda nu.
Citera
2015-07-10, 09:23
Medlem
Blue Velvet.
Tidlös klassiker där Dennis Hopper gör en enorm insats som den sinnesjuke Frank Booth.

9/10
Citera
2015-07-10, 09:31
Medlem
TheLastTeds avatar
Det blev nu Rio (1:an) för mig. Har börjat gå igenom alla möjliga animerade filmer på sistone.. känns mysigt att kolla på sådana. 7 av 10 Fåglar får den av mig! Ikväll blir det nog 2:an
Citera
2015-07-10, 10:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Kul att du också gillar dem. Jag köpte en box av Tarkovskijs filmer förut. Finns en visuell poesi i filmerna som är otrolig. Dvs bildernas förmåga att beröra på djupare plan.

Verkligen, och jag såg Nostalghia tidigare i år och det är helt klart den bästa filmen som jag hittills har sett i år tillsammans med Mommy av Xavier Dolan, svårt att toppa dom och har inte sett någonting som är bättre i år faktiskt.
Citera
2015-07-10, 10:22
Medlem
Punklivs avatar
The Burning (1981)

Det är tidigt 80-tal. Ungdomarna är på läger och badar, gör hyss, bråkar och försöker få ligga. Det sportas och paddlas kanot och George Costanza har hår och är populär. Det är precis som ett sommarläger ska vara. Lägeridyllen tar dock snart slut, när en man som några år tidigare blev utsatt för ett hyss på ett läger, vilket ledde till att han fick svåra brännskador...

Inledningen är bra med olyckan som är rätt snygg, även om "Cropsy" - snarare struntmannen - kanske borde prioriterat att försöka ta sig ut i stället för att sätta på sig en hjälm när hela han brinner... men men.

I alla fall så börjar filmen starkt med ett hyfsat foto och bra, genretypisk musik som sätter en mysig skräckstämning. Den rullar på bra men efter ett tag blir det lite för lite mördande för min smak. När de tagit sig till ön repar den sig och bjuder då på riktigt smaskiga mord i absolut världsklass. Tom Savini gör, som vanligt, ett klanderfritt jobb med effekterna som är riktigt blodiga och äckliga - och snygga.

Efter några riktigt snygga mord tappar den tempo igen. Den blir utdragen och Alfreds springande i skogen kunde ha kortats ned rejält utan att förlora spänningen som de försökte bygga upp. När det väl är dags för en final som hade kunnat bli riktigt fet och grisig bjuds vi i stället på ett avslöjande som alla räknat ut för längesen och en ganska tam uppgörelse som regissören säkert tyckte var häftig eftersom elden spelar en stor roll för filmen, men för mig funkar det inte riktigt. Bra idé, inte lika bra utförande.

Det är självklart klyschigt. Ungdomar på sommarläger, en galen mördare härjar, bröst visas i tid och otid - precis som det ska vara i en slasher, alltså. En klyschfri slasher vet jag inte riktigt vad jag skulle tycka om; det skulle nog kännas lite fel, som om något saknas, tror jag.

Det är väldigt kul att se Jason Alexander, eller George Costanza som han alltid kommer vara i mina ögon, i sin första roll någonsin - och ännu roligare att han faktiskt är ganska bra. Trots lite överspelande står han för den klart bästa skådespelarprestationen i filmen, som i övrigt är fylld av många, många tvivelaktiga sådana.

Kontinuitet är inte riktigt regissören Tony Maylams starkaste sida, kan man milt säga. En död tjej kan i en scen ha hela sitt ansikte utstickande ifrån sovsäcken, och i nästa utan problem vara helt dold av nämnda sovsäck. Om någon står upp och ska plocka upp en yxa ifrån marken visar han inte det - han klipper i stället till en närbild där det ser ut som att karaktären ligger på marken och sträcker sig efter yxan.

The Burning är mysig som bara en slasher kan vara. Den innehåller de flesta klyschorna, har en cool mördare, tät stämning, utmärkta och mycket blodiga effekter av den eminente Tom Savini, tuttar och en George Costanza med hår. Värd att se bara för det. Den når däremot inte upp till genrens absoluta höjder och har inte en chans om den ställs emot min favorit Intruder, men det är helt klart en sevärd och bra slasher.

3/5
Citera
2015-07-10, 12:47
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
The Burning (1981)

Det är tidigt 80-tal. Ungdomarna är på läger och badar, gör hyss, bråkar och försöker få ligga. Det sportas och paddlas kanot och George Costanza har hår och är populär. Det är precis som ett sommarläger ska vara. Lägeridyllen tar dock snart slut, när en man som några år tidigare blev utsatt för ett hyss på ett läger, vilket ledde till att han fick svåra brännskador...

Inledningen är bra med olyckan som är rätt snygg, även om "Cropsy" - snarare struntmannen - kanske borde prioriterat att försöka ta sig ut i stället för att sätta på sig en hjälm när hela han brinner... men men.

I alla fall så börjar filmen starkt med ett hyfsat foto och bra, genretypisk musik som sätter en mysig skräckstämning. Den rullar på bra men efter ett tag blir det lite för lite mördande för min smak. När de tagit sig till ön repar den sig och bjuder då på riktigt smaskiga mord i absolut världsklass. Tom Savini gör, som vanligt, ett klanderfritt jobb med effekterna som är riktigt blodiga och äckliga - och snygga.

Efter några riktigt snygga mord tappar den tempo igen. Den blir utdragen och Alfreds springande i skogen kunde ha kortats ned rejält utan att förlora spänningen som de försökte bygga upp. När det väl är dags för en final som hade kunnat bli riktigt fet och grisig bjuds vi i stället på ett avslöjande som alla räknat ut för längesen och en ganska tam uppgörelse som regissören säkert tyckte var häftig eftersom elden spelar en stor roll för filmen, men för mig funkar det inte riktigt. Bra idé, inte lika bra utförande.

Det är självklart klyschigt. Ungdomar på sommarläger, en galen mördare härjar, bröst visas i tid och otid - precis som det ska vara i en slasher, alltså. En klyschfri slasher vet jag inte riktigt vad jag skulle tycka om; det skulle nog kännas lite fel, som om något saknas, tror jag.

Det är väldigt kul att se Jason Alexander, eller George Costanza som han alltid kommer vara i mina ögon, i sin första roll någonsin - och ännu roligare att han faktiskt är ganska bra. Trots lite överspelande står han för den klart bästa skådespelarprestationen i filmen, som i övrigt är fylld av många, många tvivelaktiga sådana.

Kontinuitet är inte riktigt regissören Tony Maylams starkaste sida, kan man milt säga. En död tjej kan i en scen ha hela sitt ansikte utstickande ifrån sovsäcken, och i nästa utan problem vara helt dold av nämnda sovsäck. Om någon står upp och ska plocka upp en yxa ifrån marken visar han inte det - han klipper i stället till en närbild där det ser ut som att karaktären ligger på marken och sträcker sig efter yxan.

The Burning är mysig som bara en slasher kan vara. Den innehåller de flesta klyschorna, har en cool mördare, tät stämning, utmärkta och mycket blodiga effekter av den eminente Tom Savini, tuttar och en George Costanza med hår. Värd att se bara för det. Den når däremot inte upp till genrens absoluta höjder och har inte en chans om den ställs emot min favorit Intruder, men det är helt klart en sevärd och bra slasher.

3/5
En av mina absoluta favoritslashers! Den får ett extra plus i kanten för att dom flesta som medverkar i filmen är barn/tonåringar till skillnad från andra Summer Camp-rullar i genren där skådisarna oftast är över 20.
Citera
2015-07-10, 14:41
Medlem
gurkmajjas avatar
Flight (2012)

Denzel Washington spelar en alkoholiserad pilot som påbörjar en passagerarflygning påverkad av både kokain och alkohol. Flygplanet råkar i trubbel och Denzels karaktär lyckas mirakulöst få ned planet med bara ett fåtal döda.

Filmen kretsar egentligen kring alkoholism och missbrukspersonlighet. Även om storyn runtomkring är helt ok och relativt spännande så är det skildringen av alkoholistens personlighet och vad den leder till som är filmens behållning.

Enligt mig den bästa roll Denzel gjort, av de jag har sett, i konkurrens med Training Day.

7/10
Senast redigerad av gurkmajja 2015-07-10 kl. 14:44.
Citera
2015-07-10, 14:58
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
The Burning (1981)

Tycker den är ganska trist. Sen måste jag säga att jag inte tycker att Savinis effekter är speciellt bra... Det är så uppenbart hur han har gjort varenda effekt, och själva blodet ser ut som vattnig saft. Känns som en riktigt stressad produktion.

Håller fortfarande Friday the 13th: Part 2 och Just Before Dawn som de bästa sommar-slasherfilmerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in