Los olvidados (1950)
http://www.imdb.com/title/tt0042804/?ref_=rvi_tt
I Mexico City drar gatungarna runt i stadens utkanter. De är fattiga, oftast föräldralösa och med för mycket fritid och rastlös energi plågar de blinda och handikappade i jakten på pengar och cigaretter. Ledaren Jaibo (Robert Cobo) styr gänget med järnhand, något som den unga Pedro (Alfonso Meija) får känna på när han försöker göra gott ifrån sig.
Jag vette fan, en fascistiskt neo-realistisk mexikansk film med en surrealistisk drömsekvens? Mycket känns igen från De Sica och särskilt
Ungdomsfängelset tänkte jag på när jag såg denna. Verkar ha varit en populär filmvåg det där med neo-realism. Men Buñuel kan inte hålla sig ifrån att skapa åtminstone en scen som gränsar till det surrealistiska vilket får mig att dra på smilbandet. Överlag är det dock en fullt gångbar realistisk film så man behöver inte oroa sig, däremot finns det en slags återkommande djursymbolik med åsnan och hönorna som jag inte riktigt förstår till fullo.
Vi får följa ett gäng stackare i Mexico City där vi främst får sympatisera med den unga Pedro som försöker vara både sin mor och sin gängledare till lags. Men han får bara slag, örfilar och hot och tillstyggelser från bådadera. Det är som en röd tråd igenom att dessa barn egentligen behöver faderlig vägledning och moderlig omsorg, men den sociala miljön förhindrar detta.
Jag blev tyvärr inte så vidare imponerad, även om jag måste medge att det var lite chockerande att se en blind människa och en annan fysiskt handikappad person bli så brutalt utnyttjade och misshandlade av de skamlösa barnen. Istället för att arbeta så rånar man de försvarslösa. I ett föräldralöst samhälle gäller alltså ingen annan lag än att den som har makten att utnyttja någon annan har också rätten att göra det, tolkar jag det som. Visserligen har filmen mer att erbjuda än den krassa cynismen, men det är vad jag tar med mig ifrån
Los olvidados. Trots den korta speltiden var det ändå en otrevlig misärfest att se igenom den. Kan tyvärr inte ens säga att den stack ut något vidare visuellt sett. Näe, får hoppas på bättre, mer underhållande filmer av Buñuel framöver. Denna var inget vidare.
Betyg: 2/5