L’Eclisse (1962)
http://www.imdb.com/title/tt0056736/
Vittoria (Monica Vitti) gör slut med sin älskare. Som av en slump råkar hon träffa på sin moders aktiemäklare, Piero (Alain Delon). Det dröjer inte länge förrän tycke uppstår mellan dem.
Ja, då var den här trilogin slut.
L’Eclisse lider litegrann av samma problem som
La Notte. Storyn är svag och karaktärerna är inte så vidare intressanta. Till skillnad från de två tidigare filmerna så tycker jag inte heller att den här har ett lika överväldigande snyggt foto att kompensera bristerna med. Jag tror att Antonioni är inkapabel att ha ett trist och tråkigt foto i sina filmer, men däremot finns det gradskillnader och
L’Eclisse är tyvärr fotomässigt sett den minst imponerande i den här trilogin.
Monica Vitti och Alain Delon gör ett snyggt par, första gången jag stiftar bekantskap med honom för övrigt, men jag kan inte direkt säga att jag bryr mig om dem. När jag såg filmen igår orkade jag knappt 40 minuter innan gäspningarna blev för våldsamma och jag var tvungen att dela upp filmen. När jag ser lite mer än drygt andra halvan nu på morgonen får jag också kämpa med att inte sysselsätta mig med något annat under tiden.
En sak jag undrar över är om Antonioni personligen har en fascination över eller om det är något särskilt för italienare i allmänhet att de intresserar sig för Afrika och afrikaner? I
La Notte är det ju en väldigt explicit dans- och musiknummer vi får se mellan två mörkhyade på en klubb som lämnar ett bestående intryck, och här i
L’Eclisse görs det en (nästan smaklös) parodi över afrikaner med spjut och halsringar. Nästan så att PK-varningsklockan ringer när man ser detta.
Tyvärr så blir det ett trist avslut på en löst sammansatt trilogi som började så bra med
L’Avventura men som går ner sig i
La Notte och slutar i besvikelse med
L’Eclisse. Jag vet att andra tycker annorlunda och flera kanske hyllar Antonionis filmkonst i de här två senare delarna men för mig blir det för mycket snygga skådespelare som vandrar runt ackompanjerad till makalöst fint foto men utan något riktigt manus eller handling som driver dem och filmen framåt. Jag sitter bara och väntar på att något ska hända men inget händer. Kanske att det är en styrka i sig själv, att Antonioni låter sitt budskap vara subtilt och inte berättar det för oss på ett övertydligt sätt, men för mig blir det för otillfredsställande för att jag ska klassa det som godkänt.
Betyg: 2.5/5