Powaqqatsi (1988)
http://www.imdb.com/title/tt0095895/?ref_=nv_sr_1
Powaqqatsi är den andra delen i Godfrey Reggios qatsi-trilogi där människan och dennes plats i naturen och världen sätts i perspektiv. Genom ett kollage av rörliga bilder ackompanjerad av Philip Glass musik får vi ett icke-dömande, icke-narrativt skildring av vårt samhälle, hur vi lever våra liv på denna jord.
Powaqqatsi är inte lika mäktig och kraftfull som sin föregångare
Koyaanisqatsi (1982) men är likafullt en oerhört visuell upplevelse där färger, ansikten och landskap från olika civilisationer och landsdelar runtom i världen visas upp för våra ögon. Fokus ligger på i stort sett allting som inte är västvärlden. Afrika, Sydamerika, Asien och mellanöstern besöker vi och får se t.ex. små barn springa barfota och titta in i kameran. Män som bär tunga säckar upp över kullar och berg. Segelbåtar som glider över ett solblänkande hav. Folk som ber i stora samlingar mitt ute på gatan i trafiken. Gamla rynkiga gummor och cigarettrökande män som besitter en hel livshistoria bakom sig titta rakt in kameran. Allt tillsammans med Philip Glass musik som denna gång är lite mer hoppfull och positiv än allvarstonerna i förra filmen.
Det är vackert, det är fint, det är livsbejakande. Men jag saknar någonting vasst, någonting som rycker mig ur den sköna dvalan som filmen försänker mig i. Jag behöver någonting mer för att bli ännu mer engagerad i filmen. Nu är den mest vacker och skön att titta på men ärligt talat inte så mycket mer än så.
Det är besvärligt att betygsätta både den här och
Koyaanisqatsi då så mycket beror på vad för slags sinnesstämning man är i när man ser dem. Jag skulle säga att
Powaqqatsi är högst sevärd om man har sett den tidigare filmen i trilogin och man är sugen på att se något som är stilmässigt lik den. Om
Koyaanisqatsi visar på den teknologiska, industriella livsstilen i västvärlden på norra halvklotet så pekar
Powaqqatsi på de mer jordnära, naturliga och handgripliga levnadsförhållandena i södra halvklotet. I vissa avseenden uppskattar jag det mer än stadsmiljöerna i förra filmen, men samtidigt saknar jag den där ödesmättade stämningen med den djupa basrösten som sjunger ut ”koyaanisqatsi”. Det ger en tyngd som jag tyvärr saknar i den här filmen. Den är lite för lätt, lite för följsam och behaglig att det under vissa scener börjar bli gäspvarning när det känns repetitivt och utdraget.
Betyg: 3.5/5