2016-06-09, 20:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Conjuring 2 (2016)

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3065204/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=KyA9AtUOqRM

Nu har jag också varit och sett den här. Jag håller i stort sett med om allt du skriver, inklusive betyget. En stabil uppföljare, men nu tycker jag ändå att det är dags att satsa på andra idéer så att inte det här blir en lång serie. Lyckligtvis så visades en trailer för en annan skräckfilm av James Wan innan den här började, så det verkar som att han just tar till andra upplägg.
Citera
2016-06-10, 16:07
Bannlyst
The Departed (2006)

Bra film och intressant. Man fastnar för den och det är impulshöjande, sevärd såklart!

8/10
Citera
2016-06-10, 16:10
Medlem
X-Men: Apocalypse

Helt ok rulle att fördriva tiden med.

http://www.imdb.com/title/tt3385516/?ref_=nv_sr_1
Citera
2016-06-10, 18:37
Bannlyst
Terminator (1984)

Kommer alltid vara en av de bästa filmerna som har gjorts och ja, jag älskar 2:an också den ska också ha maxbetyg, mästerverk är mästerverk.

10/10
Citera
2016-06-10, 20:06
Bannlyst
Emelie (2015)

Spännande, billigt gjord och fastnande, men lite utdragen i viss mån.

6/10
Citera
2016-06-10, 21:48
Bannlyst
The Tag-Along (2015)

Snäppet till usel, gillade inte filmen alls.

2/10
Citera
2016-06-10, 22:15
Medlem
Laura

En detektivhistoria som står ut från andra 40-talsfilmer av flera anledningar. Bland annat är damen lite mer nyanserad än de gamla vanliga sexiga gold-digger typerna som lurar alla män i fördärvet.
Vidare får vi se Vincent Price utanför en skräckfilm, vilket är trevligt. Dessutom bjuds vi på en konstsamlande, bildad, snorrik besserwisser som glider runt och är så dryg som möjligt i varje scen, klart underhållande.

Resultatet av denna kompott är en sevärd detektivhistoria som jag kan rekommendera.

6 / 10
Citera
2016-06-11, 09:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Eye in the sky - https://www.youtube.com/watch?v=hOqeoj669xg

Helt jävla galet vilken intensiv film!!
Höga chefer som måste ta helt omöjliga beslut, baksidan av kriget, spänning, intensitet och mycket bra skådespeleri.

Denna rekommenderas...varmt!!

5/5
Citera
2016-06-11, 16:40
Medlem
nihilverums avatar
The Lobster (2015)

I en dystopisk framtid i Staden är det olagligt att inte leva i ett förhållande. De som bryter mot förbudet stängs in på Hotellet där de har 45 dagar på sig att ingå ett förhållande med någon. De som ändå inte gör det blir förvandlade till vilda djur och förvisas ur Staden ut i Skogen.

Det är en hyfsat bisarr premiss, men det är helt klart sevärt.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-06-11, 17:40
Medlem
chessjamts avatar
Werckmeister harmóniák (2000)

János Valuska (Lars Rudolph) är en slags allt-i-allo i den lilla staden och hjälper den respektabla musikkonnässören György Eszter (Peter Fitz) med sina dagliga bestyr. En kall natt kommer ett resesällskap in till staden med ett stort ekipage. Mitt på torget parkerar de sig och visar upp en stor val. Dessutom talas det om en beryktad ”prins”, en slags ledare för folksamlingen som följer efter resesällskapet. Dessa nyinkommande främlingar får staden i gungning och Janos börjar ana oråd.

Ja, vart börjar man? Werckmeister harmóniák har en alldeles fantastisk öppningsscen där vi med en enda tagning får vi se János lotsa runt sina fyllekamrater i en slags improviserad tolkning av kosmos som sätter ribban högt för resten av filmen. Väldigt vackert och får mig att tänka till och försöka tolka hans världsbild som jag ändå vill anse innehålla ett slags hoppfullt och harmoniskt budskap.

Resten av filmen utmärker sig med samma långsamma stil. Det är många lååånga tagningar. Jag har inget direkt emot det även om jag stundtals fann filmen väldigt sövande, men det skyller jag mer på fysikaliska omständigheter vid själva tittningen. Man vänjer sig faktiskt med tempot. Kameran får ta sin tid och man börjar nästan leva mer inkännande med människorna. Vi har följt dem vandra och gå i över minuten och sett och hört dem andas hela tiden, steg för steg. När det sen klipps till en ny scen blir det som Blackmetal skriver nästan ”en händelse i sig själv”. Kanske inte riktigt så pass långsamt men Werckmeister harmóniák är helt klart en krävande och utmanande film. Trots det finner jag ändå filmen någorlunda fängslande. Det finns ett hot, en slags konflikt, som ligger i luften. Invånarna är oroliga och vill få bort nykomlingarna.
Vilka är alla de här nya främlingarna som tagit över torget och satt skräck i staden? Vem är ”prinsen” som de följer men vi aldrig får se? Vad betyder det att de tagit med sig en stor val, detta stora havsdjur, ut på torra land för folk att beskåda? Är det en symbol för Leviathan eller något liknande? Mycket tankegods att sitta och suga på under filmens gång, samtidigt som det finns en slags handling som måhända långsamt ändå driver filmen framåt.

Fotot och det visuella är filmens odiskutabla styrka. Varje tagning är gjord med omsorg och behandlas med respekt. Jag har sett vackrare filmer men sällan någon med så långa tagningar. Alla är minst en minut lång, de flesta ännu längre. Enligt Imdbs trivia ska den bestå av 39 tagningar. Dividera speltidens längd på ca 148 minuter med det och det blir i genomsnitt strax under 4 minuter på varje tagning.

Min enda kritik är väl att jag inte blev alltför fängslad av filmen. Jag blev inte blown away men fann den ändå tillfredställande, på ett sätt som Jean-Luc Godard och Andrej Tarkovskij får till med sina intellektuella filmer. Här tycker jag att Tarr lyckas snäppet bättre. Även om det inte blir ett högt betyg så är jag ändå imponerad över vad han har åstadkommit. Kan inte säga att det är riktigt min kopp te alla dessa långsamma och svårtolkade filmer, men möjligen att de växer på mig. Kan gott och väl tänka mig att fortsätta med ungrarens filmografi efter denna.

Betyg: 3.5/5
Citera
2016-06-11, 18:16
Medlem
The Deadly Tower

Baserad på en sann händelse. Då en man känner att han måste mörda människor. Filmen är rätt så gammal så den har den gammaldags:iga kvaliten. Tyckte om det pga jag tycker om filmer om serie mördare.

4.5/5
Citera
2016-06-11, 23:37
Medlem
Lotsos avatar
The Neon Demon (2016)

Jesse är en ung lovande modell som flyttar till Los Angeles i sitt sökande efter framgång. Där hamnar hon snart i klorna på en grupp kvinnor, vars besatthet av skönhet gör dem beredda att ta till alla medel för att komma åt hennes ungdom och vitalitet.

The Neon Demon är den senaste filmen från Nicolas Winding Refn. En ganska så omtalad regissör på både gott och ont. Hans stora genombrott var i 2011 med filmen Drive så han blev internationellt känd också.
Två år senare kom Only God Forgives som blev ett magplask sätt till kritiker och den generella publiken. Nu var det style over substance, och mycket mer artsy. Jag personligen hatade inte den filmen lika mycket som många andra gjorde, men jag kan hålla med om att efter en omtitt så höll filmen inte lika starkt som när jag såg den på bio.
Nu är det tre år senare, och vi får The Neon Demon som följer mer samma mönster som Only God Forgives än Drive, i det att filmen är mycket mer style over substance och artsy än en själva handling som berättar en språklig del hos karaktärerna.

För mig är detta en film jag verkligen är kluven på, som med många artsy filmer. De kommer meddelade något hos var och en, och de kommer alla gå hem hos olika personer. Men egentligen är det bara regissören själv som innerst inne håller sanningen för sig själv vad allting menas med.
The Neon Demon är rik på ett äckligt snyggt foto, musik och grundhistorien och vad Nicolas Winding Refn vill förmedla och berätta är en intressant och bra grej. Men i långändan blir det lite för flummigt och något för långt för filmens bästa.

Största nackdelen med filmen är troligtvis att den är väldigt tom på karaktärer. Jag fick aldrig fäste om vår huvudperson Jesse spelad av Elle Fanning. Hennes skådespel var mer den oskyldiga lilla tösen som är rädd i den nya världen. Vilket också är hela poängen med hennes karaktär, men det är på utsidan, vi får aldrig insidan. Vilket kanske också är meningen. Då där är en scen i filmen där de pratar om skönhet på insidan och utsidan. Samt filmen fokuserar på modevärlden, där utsidan är den viktiga faktorn.
Så kanske tog Nicolas Winding Refn bokstavligen talat och gjorde sin huvudperson till den excentriska och typiska modekvinnan i modevärlden. Men det är fortfarande en film och bör där av också finnas mer till karaktären än vad vi bara ser, även om det ska vara metaforiskt.

Där är heller inte tillräckligt uppbyggnad för de andra individuella tjejerna som innerst inne hatar henne. Vi förstår hatet då Jesse är den nyaste, och de varit i branschen längre. De vill ha hennes unga ålder och snygghet.
Men de synts till allt för sällan för att få en djupare bild av deras hat, vilket gör att slutet på filmen känns något förhastat. Även ifall det var filmens höjdpunkt.

Som jag även nämnde tidigare är där en del flummiga och artsy scener. Detta visste jag redan innan jag såg filmen, då det kändes redan på trailern att Nicolas Winding Refn följde mer utav samma spår som i Only God Forgives.
Som med många artsy filmer så förstod jag inte alla scener som var med, vilket inte direkt heller är poängen. Men jag kan heller inte ignorera att ett fåtal scener (handfull) kändes lite väl överdrivna för sitt eget bästa och var mer pretentiösa än seriösa.

Vad jag däremot gillade var fotot. Vilket är något man alltid kan lita på när det kommer till en Nicolas Winding Refn film. The Neon Demon är inget undantag och är nog en av hans snyggaste filmer hittills. När man tänker på namnet är det exakt ett sådant här foto man får i huvudet.
Tillsammans med den otroligt fräcka och härliga musiken i bakgrunden blir det äckligt bra och snyggt. Faktum är så hade filmen kanske funkat mer som en musikvideo...

Där var även undertoner av komik i filmen som jag var osäker på om jag skulle skratta eller inte. Främst fick jag ett leende på läpparna när Keanu Reeves var framför kameran som stjäl showen. Fram till slutet då jag fick en klump i magen från hans karaktär.

Sist vill jag även nämna slutet som jag inte tänker spoila. Men för mig hade filmen mer än gärna fått klippa bort de sista 10 minuterna då det inte riktigt kändes relevant eller tillförde något riktigt åt filmen. För mig hade den gärna fått klippa till eftertexterna, vid duschen/badkaret. Jag som tittare kan enkelt räkna ut de sista 10 minuterna av filmen själv i huvudet.
Jag tycker definitivt filmen hade lämnat ett mycket större avtryck hos en om den slutat där, och inte fortsatt som den gjorde.

I sin helhet är The Neon Demon en film som utan tvekan kommer dela en hel del folk vare sig de kommer gilla den eller inte. Jag själv är kluven, lite som när jag också hade sett klart Only God Forgives.
Jag hata inte filmen, men jag kan heller inte förneka att filmen är lite över sig själv med sina artsy scener och kan bli lite för pretentiös ibland. Samt att där är inte mycket till karaktärer.
Men samtidigt är den äckligt läcker att kolla på och musiken hjälper enormt. Det om något kommer få vilken person som helst att börja dregla. De två komponenterna gör upp för namnet The Neon Demon. Dessutom lite Keanu Reeves tackar man aldrig nej till. Jag känner också att det är en intressant berättelse som Nicolas Winding Refn tar upp. Om modevärlden och hur naiva dessa unga flickorna är som luras in i en fälla typ. Men filmen fördjupar sig aldrig riktigt i frågan.
Jag känner väl att filmen summerar modevärlden i ett nötskal: snygg på utsidan, tom på insidan.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1974419/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=cipOTUO0CmU
Senast redigerad av Lotso 2016-06-11 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in