2016-02-15, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Kom igen, lägg lite tid på dina inlägg. Det gör ont i min själ när man ser sånt här.

The Good Dinosaur (2015)

Pixar blandar och ger år 2015. Inside Out var medryckande, fin och otroligt bra. Den här är tramsig, inte alls särskilt fin och tyvärr rent av dålig. Inte heller är själva handlingen särskilt originell, intressant eller ja... i besittning av någon som helst positiv egenskap över huvud taget. I och för sig är dess uppenbara Lejonkungen-kopia i det närmaste en bekräftelse av riktigheten i existensen av Platons idévärld.

Nä, det är inte ens värt att skriva särskilt mycket mer. Jag kan dock tänka mig att den tilltänkta målgruppen uppskattar den något mer än vad jag gjorde, och grottmänniskobebisen Spot är trots allt ganska rolig. Totalt sett med nöd och näppe godkänd.

4/10

autocorrect har man råkat stava fel en gång på mobilen så ändrar den automatiskt till det, gör det hela tiden så att jag slutat bry mig.
Citera
2016-02-15, 21:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kostervalsen (1958)

Åke Söderblom är gift med Yvonne Lombard, efter att hon blivit sur och åkt till sin mamma, följer Åke Söderblom med en vän som ärvt en segelbåt till västkusten.
Men Yvonne letar rätt på sin man.

En liten trevlig film, med på tok för lite spänning och engagemang, en väldigt överårig Åke Söderblom.
Allt detta är lite synd, man hade nog kunnat få ut mycket mer av både skådespelare och manus om man ansträngt sig lite.
2/5, längre kan jag inte gå hur gärna jag än skulle önska.
Citera
2016-02-15, 22:44
Medlem
Situationss avatar
Såg tredje delen av Shoah. Tungt, men intressant och extremt välgjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

autocorrect har man råkat stava fel en gång på mobilen så ändrar den automatiskt till det, gör det hela tiden så att jag slutat bry mig.

Och det är givetvis omöjligt att lägga tjugo sekunder på att korrigera en felstavning.
Senast redigerad av Situations 2016-02-15 kl. 22:47.
Citera
2016-02-16, 08:18
Bannlyst
Rosemarys Baby (1968)

Alldeles för långsam och utdragen film, jag kan gilla vissa sådana här filmer, men i Rosemarys Baby var det mesta för segt för att jag ens ska orka plåga mig igenom rullen. Jag ångrar att ja lade tid på att se den.

2/10
Citera
2016-02-16, 08:37
Medlem
Swan65s avatar
Såg nya Star Wars på IMAX i solna, häftig biograf förvisso men star wars suger faktiskt.. Kan inte förstå hur vuxna mänskor fortfarande fascineras av det där tramset. Barntillåtet som lök på laxen, nä fy fan.. Bottenbetyg och numera en bortglömd saga i min värld.

1/5
Citera
2016-02-16, 12:56
Medlem
chessjamts avatar
Saboteur (1942)

http://www.imdb.com/title/tt0035279/?ref_=rvi_tt

Barry (Robert Cummings) arbetar på en fabrik tillhörande luftvapnet. När en brand bryter ut blir han misstänkt för sabotage. På flykt undan lagen stöter han på modelltjejen Pat (Priscilla Lane) som efter en tids motvillig strävan ändå mjuknar upp för Barry och tror på hans oskyldighet.

Det här var en väldigt händelserik Hitchcockfilm där man bara kan sitta tillbaka och följa Barrys resa att rentvå sig själv från misstankarna. Ju mer han följer spåret av den riktigt sabotören desto mer får han reda på om organisationen som vill förhindra USA:s inblandning i andra världskriget. Det är spännande och känns väldigt äventyrlig. Robert Cummings är väl inte direkt någon stjärna eller kändis men jag tycker han och hans karaktär ändå är intressant att följa. Priscilla Lane likaså: hon är helt okej i rollen som den kvinnliga karaktären. Ingen av dem kan väl kanske mäta sig med t.ex. Cary Grant och Ingrid Bergman men de spelar sina roller väl och trots bristen på stjärnglans så fann jag det ändå behagligt att titta på dem och följa deras strapatser.

Handlingen är dock lite väl spånig ibland. En blind gubbe som ska vara den godhjärtade samariten som hjälper Barry när han är i nöd; ett resande cirkussällskap med allehanda freaks som också är godhjärtade och så sedan hur Barry kommer i direkt kontakt med den hemliga organisationen är ju ganska osannolikt när man tänker efter. Filmen kryllar av olika idéer som var och för sig är intressanta men att klämma in dem allihopa i en film gör att det överlastas och blir för mycket och spretigt. Men men, jag såg på filmen för underhållningens skull och jag känner mig hyfsad tillfreds efteråt. Lite väl tydlig USA-patriotism i den här filmen men då var det ju också under krigstid samt att det kanske fanns någon verklig bakgrund till dessa händelser: att det fanns krafter som ville att USA skulle hålla sig isolerat från kriget.

En helt okej film av Hitchcock om man är sugen på att se på action och äventyr. För den kanske mer seriösa tittaren finns det risk att den uppfattas som ologisk och osannolik. Jag känner mig snäll och ger den en trea då jag ändå tyckte om den.

Betyg: 3/5

---

Shadow of a Doubt (1943)

http://www.imdb.com/title/tt0036342/?ref_=nm_knf_i1

Charles Oakley (Joseph Cotten) beslutar sig för att hälsa på sin systers familj i Santa Rosa. Väl där blir han väl omhändertagen av familjen, inte minst av sin systerdotter Charlie (Teresa Wright) som är hans namne. De två verkar dela ett ovanligt stark band till varandra. Men desto längre farbror Charlie stannar hos familjen så börjar han visar upp sidor hos sig själv som systerdottern aldrig har sett tidigare. Efter ett tag börjar hon bli mer och mer misstänksam över farbroderns sanna natur.

Det här var en klassisk Hitchcockthriller där vi inte riktigt vet ifall huvudkaraktären är god eller ond förrän mot slutet. Liksom Teresa Wrights karaktär får vi gissa oss fram och dra våra slutsatser ju mer vi få veta om Joseph Cottens mystiska förflutna. Jag gillade den här riktigt starkt. En långsamt uppbyggande thriller med inslag av familjedrama där man får sitta på helspänning tills vi får bekräftat ifall farbror Charlie har goda eller onda avsikter med sin vistelse. Joseph Cotten är helt fantastisk i rollen. Elegant och snyggt balanserar han mellan de två olika lägren och han gör det så fängslande. Hans ansikte är levande och rösten likaså. Scenerna han har med Teresa Wright är filmens höjdpunkter. Hon själv spelar den kanske svårare rollen som genomgår en tydlig karaktärsutveckling från början till slutet. Hon har en tung börda att bära på sina axlar men hon gör en trovärdig gestaltning och spelar sin roll väl.

Fotot var riktigt snyggt här och Hitchcock bjuder på fina miljöer i den lilla staden Santa Rosa de gånger karaktärerna beger sig utomhus. Annars är det just samspelet mellan de båda Charliekaraktärerna som är filmens kärna och styrka. Även här tycker jag att kameran fångar ansiktet och skådespelarnas profil klanderfritt. Snyggaste tagningen är dock när tåget som farbror Charlie åker med kommer in på stationen och lille Roger (Charles Bates) står mitt i centrum på skärmen och tåget rullar in med massor av svart rök och kastar sin skugga över pojken. Ett vackert men ödesmättat omen eller järtecken över vad som komma skall.

Det finns dock en sak som jag verkligen inte gillar i filmen och det är musiken. De första fem minuterna är olidliga med det för mig speciella hatobjektet överdramatisk och skränig orkestermusik. Var tvungen att pausa filmen och ta en tankeställare om jag orkar fortsätta se den eller inte. Jag fortsatte men körde med minimal volym, fick pröva den där kända tesen att det ska gå och se på Hitchcocks filmer utan ljud och ändå förstå handlingen och få ett slags utbyte av filmen även som ljudlös. Som tur var så behövde jag inte gå riktigt så långt för vi slipper höra det skräniga oljudet under resten av filmen, ända fram till slutet men då är det verkligen så pass dramatiskt och spännande att musiken passar till scenen.

Trots klagolåten på musiken så är det här helt klart en av Hitchcocks bättre filmer och tydligen en av dem som han själv gillade väldigt mycket. Joseph Cotten har blivit en av mina favoritskådisar efter denna och Gaslight (1944). Ska bli spännande att upptäcka flera filmer med honom.

Gillar ni thrillers så måste ni spana in denna, en riktig filmpärla av mästerregissören Alfred Hitchcock.

Betyg: 4/5
Citera
2016-02-16, 13:09
Medlem
Freders avatar
Il gattopardo. Gillade det visuella, men filmen var inte speciellt innehållsrik och karaktärerna var inga som väckte intresse, så man investerade ingenting i dem.
Citera
2016-02-16, 15:08
Medlem
NaSteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Rosemarys Baby (1968)

Alldeles för långsam och utdragen film, jag kan gilla vissa sådana här filmer, men i Rosemarys Baby var det mesta för segt för att jag ens ska orka plåga mig igenom rullen. Jag ångrar att ja lade tid på att se den.

2/10

Trist att du inte gillade, men man tycker olika! Personligen tycker jag det är en grym film, Mia Farrow är kanon och stämningen är tät.

Kan du ge något/några exempel på filmer av det här stuket som du tycker om ?
Citera
2016-02-16, 17:47
Medlem
MarkDamons avatar
Blowup (1966)

En misogyn fotograf med minst ett dussin bokstavskombinationer spexar och knullar runt i 60-talets dekadenta modevärld i London. Under en spontan fotosession i en park råkar han knäppa ett par mystiska bilder...

Ja, vad ska man säga.. Det var min första film av Antonioni och jag kan la inte påstå att jag sprudlar av upphetsning. Ett intressant tidsporträtt med ett vackert foto, och visst är det skönt med en film som inte skriver tittaren på näsan, men satan vad långtråkig den var!! Jag orkar inte redogöra för varje detalj men den var OK, till och med ganska bra, men den lever inte upp till förväntningarna. Den kommer jag inte se igen, och den lär snart vara ett minne blott.
Citera
2016-02-16, 19:17
Medlem
VelvetReds avatar
The Basketball Diaries.

Var rätt bra, sällan jag lyckas hitta nya bra filmer numera. Ser om en hel del.

Denna var dock rätt mysig.
Gillar man att se ungdomar som fastnar i drogträsket och beter sig som svin så är det mmycket nöje, finns dock betydligt bättre i genren.

6/10
Citera
2016-02-16, 22:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Farlig förbindelse (1987)

Michael Douglas är rik, och lyckligt gift med en vacker kvinna, ändå attraheras han av Glenn Close på en tillställning.
Dom tillbringar natten tillsammans, något han bittert får ångra.

Den här filmen har lyckats ungå mig, eller tvärtom. Nu undrar jag vad det var att yvas över, då den var väldigt omtalad på den tiden.
Det är väldigt svårt att känna någon större sympati med Douglas.
Det var inte något jag gillade, gott filmhantverk.
3/5, varken mer eller mindre.
Citera
2016-02-16, 22:47
Medlem
Freders avatar
Silent Hill, kändes för mycket som ett tvspel, för mycket fan-service också. Hade varit bättre om de hade skapat en helt ny story som fungerade i filmformat som utspelade sig i Silent Hill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in