SSF:
Saul Fia (2015) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Sonderkommando var en grupp judiska fångar som valdes ut och tvingades hjälpa till med förintelsen av sina medfångar i koncentrationsläger under andra världskriget. Saul är en av dom utvalda och under en rensning av kroppar i gaskammaren upptäcker han en pojke som han bestämmer sig för att ge en riktig judisk begravning - med stor fara för sitt eget liv. Samtidigt är en revolt på väg att blossa upp där han kommer spela en stor roll.
Ungern vann sin andra Oscar för bästa utländska film någonsin med den här filmen. Välförtjänt! Jag var tvungen att se den två gånger för under den sedvanliga påläsningen efter första titten klarnade ett par saker som jag inte riktigt uppskattade fullt ut först, andra gången blev det definitivt mer intressant och upplevelsen starkare när jag kunde sätta in det i kontext till verkliga händelser. Som fotografierna som tas i filmen som återskapar dom enda tagna under förintelsen i Auschwitz.
En riktig helvetesvandring på flera sätt. Dels såklart omständigheterna i sig där människor avrättas på löpande band och avhumaniseringen är total men också på sättet det är filmat. Långa tagningar där vi ser allt från Sauls perspektiv och omgivningen är grumlad av det korta skärpedjupet så man får föreställa sig hemskheterna främst genom ljuden. En krävande teknik men som förstärker mardrömskänslan rejält. Svagheten ligger i dialogerna tycker jag. Det är korthugget och ofta ganska obegripligt - att jag sen säkert hade en bristfällig undertextfil också hjälper inte men det är oavsett ofta svårt att hänga med i det höga tempot. Men det är en liten grej att klaga på, allt annat är extremt välgjort.
Skådespelet från Géza Röhrig är sensationell i sin känslosamma och svåra roll, han säger inte mycket utan uttrycker sina känslor med ett fantastiskt kroppsspråk istället. En filmupplevelse som det är svårt att inte bli berörd av när den hopplösa slutscenen svartnar och eftertexterna tar vid. Man får stålsätta sig innan men belöningen är fantastisk, nära ett mästerverk och det är inte omöjligt att den växer sig till det efter fler tittningar.