War Dogs (2016)
Under det första Irak-kriget upptäcker två vänner i tjugoårsåldern, som bor i Miami, regeringens initiativ som tillåter småskaliga företag att buda på militära kontrakt. De börjar smått men får snart in mer och mer pengar som de kan leva lyxliv på. Men vännerna tar sig vatten över huvudet då de skriver på en deal värd 300 miljoner dollar för att distribuera vapen till afghanska militären. Dealen sätter dem i trubbel med väldigt skumma människor, inte minst skapar de sig ovänner inom den Amerikanska regeringen.
Det blev lite av ett spontant besök att se denna, även ifall den var på min radar. Jag kan inte direkt påstå jag var hypad för filmen, då trailern mer eller mindre tydde på en film jag sett förr. Det hela påminde om Wolf of Wall Street fast en något fattigare variant. Ungefär som att Todd Phillips såg filmen och blev sur att han inte gjorde filmen.
Trots det så var detta ändå en underhållande film, som jag ändå kan rekommendera om man vill döda två timmar, antingen på bio eller hemma i TV-soffan.
Vad som gör filmen speciellt bra är duon Miles Teller och Jonah Hill. Visst kan man se deras respektive roller, som karaktärer de båda två spelat förr. Men det görs ändå på ett förnuftigt och bra sätt i hur filmen är, vilket gör att karaktärerna känns "realistiska" i själva filmen.
Huvudpersonen är Miles Teller, även ifall Jonah Hill är top-build. Så är det han som berättar igenom filmen i en berättarröst. Sedan Whiplash har han haft en del missar i sina roller och filmer. Men med denna tyckte jag han lyckades få till en rätt stämma mellan både komik, drama och passande till filmen. Och med den kommande filmen "Bleed for This", ser det ut som han är tillbaka i rätt filmer.
Jonah Hill var mer eller mindre sig själv i en mer överdriven form. Vilket kanske kommer irritera en del, speciellt hans skratt. Men jag fann mycket nöje i skrattet och blev ändå underhållen.
Filmens handling är som sagt något vi har sett förr. En film som är baserad på verkliga händelser och gör lite svart komik utav det hela. Vilket nog är filmens svaghet. Den greppa aldrig riktigt tag i mig i själva huvudstoryn. När jag ser sådan här typer av filmer blir jag intresserad av de verkliga händelserna.
Men här fick jag inget sug att kolla upp vad dessa personerna gör idag, eller läsa mer om händelsen eller fallet de blev kända för.
Däremot har filmen många starka stunder, och det är dessa som blir filmens styrka tillsammans med duon Miles Teller & Jonah Hill.
I sin helhet är War Dogs en film man har sett förr handlingsmässigt och upplagt i samma stuk som många andra filmer, som följer "baserad på verkliga händelser" och lägger i svart komedi.
Däremot kan jag inte ignorera att den är underhållande under de timmarna den spelar under, samt att Miles Teller och Jonah Hill spelar bra gentemot varandra och har bra kemi. Deras skådespel är heller inte dåligt.
En sevärd underhållande film om man vill döda två timmar på antingen biograf eller hemma.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2005151/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Rwh9c_E3dJk