2016-11-13, 23:18
Medlem
Geomeisters avatar
Beck - Gunvald (2016)

Adjö-filmen till Mikael Persbrandt.

Jag såg två filmer tidigare i år av det nya slaget Beck. Dom dödande intresset för mig. Extremt mediokra filmer om ens det. Den här filmen kändes mer lockande och var så. Då Persbrandt ändå haft så många klassiska scener i denna serie hade jag hoppats på ett mer spektakulärt adjö, men det blir inte alltid som man vill. Handlingen är inte helt given och visst känns den som femton steg upp gentemot en del nyare Beck ändå. Fungerar definitivt som söndagsfilm.

Att Tv4 måste slänga in tre eller fyra reklamer samt Nyheterna dödade dock bort lite för mig. Inte en framtida klassisk Beck, men godkänd underhållning.

Betyg? 3 / 5
Citera
2016-11-13, 23:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat

Väx upp.
Det var inte meningen att du skulle ta illa upp, jag tyckte det var ganska lustigt.

Beck - Gunvald (2016)

En journalist hittas mördad, han har tydligen arbetat med något om brottslighet.
Beck och gänget är skurkarna snart i hälarna.

Mindre bra, 2/5
Citera
2016-11-13, 23:41
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Samma här. Var visserligen bara 15 när jag såg den första gången.

Samma ålder för mig också.
Citera
2016-11-14, 11:54
Medlem
Bittersteels avatar
Timeline

En professor åker tillbaka i tiden till 100-åriga kriget och blir fast där. Några av hans medarbetare skickas tillbaka i tiden efter honom för att ta med honom hem igen. De har bara 6 timmar på sig att hitta honom och få tillbaka till vår tid igen.

Timeline är baserat på samma bok av Michael Crichton. Jag har inte läst boken, men från vad jag har hört, är filmen inte trogen boken alls.
Med en premis om att åka tillbaka i tiden, tror man att filmen ska använda sig av konceptet fullt ut? Nej, filmen gör det inte. Alla intressanta konceptet faller bort, och vad vi får är en dum dum sci fi film.
Allting är svart och vit. Engelsmännen är onda till det extrema och fransmännen är supergoda. Karaktärerna är dumma som spån och Paul Walker är värst. Han har lika mycket karisma som ett bord. Den bästa karaktärer in filmen är faktiskt Gerald Butler, som har en ark till sin berättelse.
Skurkarna i filmen suger också. Han som leder företaget är ond bara för att vara ond. Han ser också ut som Bill Gates. Den mest intressant skurken i filmen, är en annan som har åkt tillbaka i tiden, och har bestämt sig för att stanna kvar där (mest på grund av att varje gång man åker i tidsmaskin, bryts ens DNA ner och det finns en risk för att man dör, och han kan därför inte åka tillbaka till modern tid), men de använde inte hans karaktär fullt ut.

Fanns det något jag gillade? Jag tyckte att striderna såg coola ut. Det är väl det.

Om man ska vara kortfattat, Timeline är en film med en cool koncept som blev förstörd under ett dåligt manus, dåligt regisserat och dumma karaktärer. se den inte.
2/10
Citera
2016-11-14, 15:03
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Sen en tidlös klassiker som jag älskade som ung(det var ett tag sedan), Guns of Navarone. Hade inte sett den på årtionden trots att jag ibland har Alistair MacLean-perioder, men jag mindes i stort sett varje scen, schysst med en br-rip i 1080 också. Troligen är den inte lika bra för någon som aldrig sett den, nästan lite löjligt med t ex ljussättningen av Annas ögon, karaktärerna, hjältemod osv, men jag får samma känsla som när den var färsk, riktig krigsfilm som den var på 60-talet, bättre än de flesta westerns t o m. Högst personlig betygssättning; 9/10. Ska följa upp den med Styrka 10 från Navarone någon dag och sedan hoppas att Polarstation Zebra svarar inte kommer ut i 1080.

Jag är 80-talist och såg Guns of Navarone för första gången för några år sedan. Hade hört talas om den via min bror många år tidigare, men det var innan jag hade minsta intresse för äldre filmer. Såg den utan förväntningar och det är än idag en favorit. Jag tycker ofta krigsfilmer baserade på krigsfilmer blir sega eller tråkiga. Den här hade många moment som jag tycker om och åldrats väldigt bra.
Citera
2016-11-14, 21:18
Medlem
MarkDamons avatar
Eye in the Sky (2015)

En dramathriller om modern krigsföring och vem som bär ansvaret i ett krig utan triggermen. Bra film som utmanar tittaren till etiska och moraliska ställningstaganden. 7 riktigt dåliga somaliska tandrader av 10 stycken!
Citera
2016-11-14, 23:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Flicka i kasern (1955)

En militär mina ska presenteras, nyckelpersonen blir inkallad och därmed blir minan inte klar itid.
Om inte någon byter plats med honom.

Känns som ett manus från krigsåren, filmen andas 40-tal trots att den är från -55.
Den uppvisar också en konst i hur man gör en ganska enkel historia rörig och osammanhängande.
En, för rollen, mycket överårig Åke Söderblom gör en god insats, tyvärr räcker det inte.

2-/5
Citera
2016-11-15, 00:27
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Först tog jag itu med The Big Lebowski, den behöver knappast någon beskrivning eftersom den varit/är så hypad. Jag såg den när den kom, tyckte den sög då, fattade aldrig grejen med folk som tyckte den var bra, har "alltid" planerat att se om den och se om jag missade något, har börjat flera gånger men tröttnat redan vid första bowlingscenen. Men den här gången kryddade jag den med lite stark tobak och lyckades kolla hela, den sög fortfarande, förstår inte storheten. Helt värdelös är den inte men inte alls så bra som många vill ha den till, 3/10.
Synd.
Det är en av de få filmer jag själv har gett högsta betyg men smaken är som baken.
Citera
2016-11-15, 22:03
Medlem
cerealtubemans avatar
Nya Djungelboken enbart för cgi. Fantastiskt fascinerande. Pojken som spelar Mowgli är den enda riktiga skådespelaren. Undra vad Kipling sagt om sin skapelse. Filmen går både för barn och vuxna. Bill Murray Grymmast är Idris Elba som Shere Khan. Nu när Lejonkungen görs om som live action hoppas jag att Favreau raggar upp Irons för att reprisera Scar.
Senast redigerad av cerealtubeman 2016-11-15 kl. 22:15.
Citera
2016-11-15, 23:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tull Bom (1951)

Nils Poppe som övernitisk tulltjänsteman, en skräck för smugglarna.

Oväntade äventyr väntar den nitiske tulltjänstemannen, som till sist själv blir utsatt för byråkratin.
Som alltid, några ypperliga akrobatnummer, i övrigt var det nog lite tunt.
2/5
Citera
2016-11-16, 10:45
Medlem
Frihet - Den blå filmen

10 / 10
Citera
2016-11-16, 17:27
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Bone Tomahawk (2015) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Vi är i vilda västern där en kannibalstam kallad Troglodyter en dag tar sig in i den fridfulla lilla staden Bright Hope och kidnappar flera invånare för att ta dem tillbaka till deras grotta och kalasa på deras kroppar. Ett följe på fyra ger sig av på en räddningsaktion ledda av sheriffen Hunt, hans åldrade vicesheriff Chicory, den erfarna indianjägaren Brooder och Arthur vars fru är en av dem kidnappade. Arthur har ett skadat ben och kan knappt gå och förutom det är i stort sett alla överens om att det är ett självmordsuppdrag men dem måste ändå försöka. Vildingarna visar sig dock vara mer skoningslösa än dem någonsin kunde ana och det hela utvecklar sig snart till en våldsam mardröm.

En skräckfilm i vilda västern-miljö med Kurt Russell i mäktig mustasch? Jo jag tackar. Addera lite groteskt övervåld och ett väl avvägt tempo så har du en kanonfilm att mysa till i eftermiddagsmörkret. Det lugna tempot fungerar som en uppladdning till den brutala sista halvtimmen där alla hämningar släpper. Det fungerar för karaktärerna är välskrivna och har intressanta relationer till varandra som gör att färden dem åker ut på inte alls känns seg. Utan att göra det övertydligt kommer varje karaktär till liv med små hintar - Brooder avslöjar att hans familj dödades av indianer när han var liten som förklarar hans blodtörstighet, sympatiske Chicory är änkling och kanske ändå vid livets slutskede... skicklig regi ger en skön ton mellan dem. Dialogen och skådespelet gör det till en fröjd att spendera så många "tråkiga" minuter i deras sällskap. Alltid uppfriskande att se att det tas logiska beslut när dem ställs inför knepiga situationer också, inte direkt överrepresenterat i skräckfilm.

Våldet kommer alla reagera på och speciellt en scen kommer garanterat fastna på näthinnan. Behöver inte ens antyda vilken det är, alla som sett vet. Det märks ibland att det är lågbudget och dessutom en regidebut men who fucking cares när underhållningen är på en skyhög nivå. Det är spännande och oförutsägbart ända till sista scenen och lämnar en hungrig på mer kannibalslakt (hungrig kan vara fel ord i sammanhanget).

Rått, men mysigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in