Citat:
Ursprungligen postat av
apfelsin
Oj, du kan inte ha höga krav på vad som räknas som världens bästa film då.
Om jag ska nämna liknande filmer fast utan samma tema finns det många bra, men inte jättebra filmer som jag sett, precis som Badlands. Ett enkelt exempel kan vara Reservoir Dogs, en 3/5-film. Sen är det egentligen jättesvårt med betygsättning av film, så 3/5 på Badlands kanske är lite lågt. Det som ställer till är bara att jag inte känner mig jätteimponerad av filmen, så speciell är den inte tyvärr.
Jaså. Berätta gärna för mig vilka krav man ska ställa på en film för att den ska anses vara världens bästa film. Krävs det ett extremt invecklat narrativ? Bör filmen ställa metafysiska frågor som kan mäta sig med de stora filosofiska problemformuleringarna genom historiens gång? Ska den vara allmänpsykologisk och ge tittaren verktyg för att underlätta sin vardag? Ska den ha ett politiskt budskap som bör inspirera till genomgripande förändringar i samhället? Eller är det kanske tekniska bedrifter som är det viktigaste?
Jag antar att du anser att det med en vetenskaplig metod för att ta fram världens bästa film och det vore intressant att få ta del av den. Jag tycker att jag ställer rimliga krav när jag ser filmer och
Badlands är antagligen den som tilltalat mig allra mest, även om det egentligen är snudd på omöjligt att titulera en film "som världens bästa".
Eftersom du inte kunde komma på ett enda exempel på en film som påminner om Badlands (då du uppenbarligen hade sett det förut) utan istället nämner du en till synes slumpmässigt vald film som du gett samma betyg så vore det intressant ifall du den här gången faktiskt nämner några filmer som man med högra krav på filmskapande tillåts tycka vara den bästa filmen man sett.
Blir fan sne när någon kommer och berättar för mig att jag inte ställer höga krav när jag ser på film. Det kanske stämmer, men då vill jag gärna höra vilka verktyg du använder när du ska utkristallisera den ultimata filmupplevelsen.
Sen behöver man givetvis inte gilla Badlands, det vore ju befängt att kräva det, men det är snudd på löjeväckande att säga att man sett det förut utan att komma med en lite substans i påståendet.