2016-02-13, 09:55
Medlem
Harry-Greys avatar
Two for the Road (1967, LD, 111 min)

Kortrecension:

Komiskt nog så utvecklar sig min relation till Two for the Road liknande den i filmen, och verkligheten över lag. Vi har den första ytliga attraktionen i titelsekvensen, som följs upp av en tillfällig mättnad och förmågan att finna irritationsmoment innan man till slut bottnar i ett lugn och en tro på förhållandet, genom att tidigare erfarenheter sätts i ett perspektiv genom andra mer märkliga par. Nu greppar jag verkligen efter alla halmstrån som går att finna för att få ihop en passande analys men likväl så blir Two for the Road en rätt så gemytlig romcom med en liten extra kick av dess något ovanliga berättarstruktur.

Betyg: 3 (Ett passande tips till morgondagens alla hjärtans dag.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG: The Shinbone Post
Citera
2016-02-13, 13:44
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Popiół i diament (1958)

Jag ber om ursäkt för dröjsmålet, men nu har jag äntligen sett den här filmen. Med förbehåll för att jag inte sett Odd Man Out och de andra filmerna du nämner, så håller jag med i mycket av ditt omdöme. De riktigt starka och minnesvärda scenerna är i mitt tycke framför allt den vid tomten med vita lakan, och när de läser dikten.

Fullständigt tagen blev jag dock inte, men den var utan tvekan mycket bättre än Kanal. Det stod mellan en stark sexa och en svag sjua, och det får nog bli det sistnämnda.

7/10

Roligt att du gillade den mer än Kanal i alla fall. Scenerna du nämner är verkligen oförglömliga.
Citera
2016-02-13, 16:52
Medlem
Magnolia (1999)

Trots min lilla besvikelse är Magnolia ändå en bra film, intressant att följa med samt berörande. Jag kan tänka mig ge filmen 3-3.5/5 i betyg. Hade den varit kortare samt haft ett bättre slut hade 4/5 eller högre kunnat ges.

-

Badlands (1973)

För att sammanfatta börjar filmen med att killen Kit träffar unga tjejen Holly. Deras träff leder snabbt till ett förbjudet förhållande när fadern till Holly inte vill att hon och Kit träffas. Trots det försöker Kit ta tillbaka Holly då fadern börjar bestämma och kontrollera henne mer och mer. Detta slutar med att Kit dödar fadern och bränner ner hans hus. Därefter rymmer Kit och Holly med bil och blir efterlysta.

Jättehöga förväntningar hade jag inte innan jag såg den. Den var ungefär så bra som jag trodde. Lite tråkigt är det att behöva säga att filmen är lite åt det mediokra hållet. Jag har sett sånt här förut. 3/5
Citera
2016-02-13, 18:35
Medlem
U-Figs avatar
Blitzkrieg 25/45

Jarhead
(2005)

Inledningen är inte snarlik Full Metal Jacket utan en dålig kopia. Poor man's FMJ läste jag någonstans, väldigt träffande. Därefter blir det bättre, och det är mer en psykologisk film - om vad som händer med soldaterna - snarare än en film full med renodlade stridsscener. Miljöerna är tacksamma att jobba med i och med att kriget i fråga utspelar sig i den arabiska öknen och de lyckas väl med fotot. Jake Gyllenhaal är riktigt bra i huvudrollen och det är väl en av hans första stora filmer vad jag vet. Det är imponerande att man lyckats få med Nirvanas kanske mest deprimerande låt (Something in the Way) på ett passande och bra sätt. Plus för att jag gillar den låten också. Jamie Foxx i rollen som Staff Sergeant Sykes är också förvånansvärt bra. Helhetsmässigt en rätt så bra film.

7/10
Citera
2016-02-13, 19:55
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Spotlight (2015)

Att kyrkan är rutten vet dom flesta. Suga ut pengar ur godtrogna är deras vardagssyssla men år 2002 avslöjade tidningen The Boston Globe nåt mycket värre om den katolska kyrkan i Boston - systematiska våldtäkter på hundratals barn som pågått i årtionden och under överseende av dom högsta ledarna. Det här är historien om hur avslöjandet gick till och hur kyrkan gjorde allt i sin makt (antar att Gud inte står på deras sida?) för att stoppa det.

Spotlight känns lite som en sleeper hit som bara kommer växa och växa i anseende genom åren. Från det att undertexterna rullade för mig har mitt omdöme om den sakta men säkert reviderats uppåt på betygskalan. Det lågmälda dramat låter journalistiken stå i centrum - VERKLIGEN stå i centrum. Spänningen här ligger i papper och telefonsamtal, inte skjutvapen eller biljakter. Och det känns rätt svårt att komma in i den till en början men man är snart helt uppsluken av journalistarbetet och det blir faktiskt spännande mot slutet.

Michael Keaton är en mysgubbe av rang och har här några sköna repliker att arbeta med utöver det utmärkta skådespelet. Mark Ruffalo och Rachel McAdams glänser dock ännu mer som grävande murvlar. Speciellt Ruffalo kämpar som besatt för att få reda på sanningen - hans bråk med ett kontor för att få ut offentliga handlingar är en av filmens höjdpunkter och hela hans agerande påminner om en arg terrier.

Tom McCarthy har tidigare gjort urstarka filmer som The Station Agent (2003) och The Visitor (2007), det här är ännu en fullträff. Och oerhört viktig. Sättet som kyrkan och det starkt religiösa samhället motarbetade journalisterna för att bagatellisera övergrepp som lett till oräkneliga självmord och förstörda liv behöver uppmärksammas mer. Och som eftertexterna upplyser sker det här över hela världen.

Stark, minnesvärd och omskakande. Den saknar den lilla magin för att riktigt lyfta den men den sållar sig in i en fin skara journalistfilmer. Som en riktigt bra dokumentär fast respektfullt dramatiserad. Håll er borta från kyrkan och religion i allmänhet kids, era liv kan stå på spel. 3/5
Citera
2016-02-13, 20:02
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apfelsin

Badlands (1973)

För att sammanfatta börjar filmen med att killen Kit träffar unga tjejen Holly. Deras träff leder snabbt till ett förbjudet förhållande när fadern till Holly inte vill att hon och Kit träffas. Trots det försöker Kit ta tillbaka Holly då fadern börjar bestämma och kontrollera henne mer och mer. Detta slutar med att Kit dödar fadern och bränner ner hans hus. Därefter rymmer Kit och Holly med bil och blir efterlysta.

Jättehöga förväntningar hade jag inte innan jag såg den. Den var ungefär så bra som jag trodde. Lite tråkigt är det att behöva säga att filmen är lite åt det mediokra hållet. Jag har sett sånt här förut. 3/5

Det är ju antagligen världens bästa film. Du säger att du har sett sådant förut och då undrar jag vilka filmer det handlar om? Och då menar jag givetvis inte filmer med samma tema, som Natural Born Killers eller Bonnie and Clyde. Jag har nämligen aldrig sett något som Badlands (även om man givetvis märker av Malicks trademarks) och är genuint nyfiken.
Citera
2016-02-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Det är ju antagligen världens bästa film. Du säger att du har sett sådant förut och då undrar jag vilka filmer det handlar om? Och då menar jag givetvis inte filmer med samma tema, som Natural Born Killers eller Bonnie and Clyde. Jag har nämligen aldrig sett något som Badlands (även om man givetvis märker av Malicks trademarks) och är genuint nyfiken.

Oj, du kan inte ha höga krav på vad som räknas som världens bästa film då.

Om jag ska nämna liknande filmer fast utan samma tema finns det många bra, men inte jättebra filmer som jag sett, precis som Badlands. Ett enkelt exempel kan vara Reservoir Dogs, en 3/5-film. Sen är det egentligen jättesvårt med betygsättning av film, så 3/5 på Badlands kanske är lite lågt. Det som ställer till är bara att jag inte känner mig jätteimponerad av filmen, så speciell är den inte tyvärr.
Citera
2016-02-13, 21:10
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Spotlight (2015)

Att kyrkan är rutten vet dom flesta. Suga ut pengar ur godtrogna är deras vardagssyssla[....]
Lite märkligt att börja en recension med ett lögnaktigt påstående. Ofta spelar kyrkan (i alla fall i länder utanför supersekulariserade Sverige) en viktig social funktion för att hjälpa och sammanföra människor. Att lägga kollekt är frivilligt och inte sällan kommer kollekten svagare ekonomiska grupper till gagn inom det lokala samhället, där kyrkan har en mer samhällsbärande funktion.
Citera
2016-02-13, 21:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry-Grey
Two for the Road (1967, LD, 111 min)
Underskattad film där både Hepburn och Finney kompletterar varann.
Citera
2016-02-13, 21:14
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Badlands (1973)
Jag har sett sånt här förut. 3/5

Bör väl tänka på att denna film var en av de första av sin sort. Utan Badlands hade vi antagligen inte fått Wild at Heart, True Romance, Natural Born Killers och liknande filmer.

Badlands är klart Malicks bästa film, även fast ovannämnda filmer är betydligt, betyyyydligt bättre i mina ögon.
Citera
2016-02-13, 21:22
Medlem
Jag kan tycka att formuleringen "sett det förut" är lite olycklig när det kommer till Malick då jag upplever att ingen har lika bra foto som honom, skulle vara Tarkovskij kanske men Malicks talang med kameran är definitivt inget man ser varje dag. Sen är det givetvis fritt fram att ogilla hans filmer ändå men jag är också lite skeptisk till att kalla någon Malickfilm generisk.
Citera
2016-02-13, 21:23
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Oj, du kan inte ha höga krav på vad som räknas som världens bästa film då.

Om jag ska nämna liknande filmer fast utan samma tema finns det många bra, men inte jättebra filmer som jag sett, precis som Badlands. Ett enkelt exempel kan vara Reservoir Dogs, en 3/5-film. Sen är det egentligen jättesvårt med betygsättning av film, så 3/5 på Badlands kanske är lite lågt. Det som ställer till är bara att jag inte känner mig jätteimponerad av filmen, så speciell är den inte tyvärr.

Jaså. Berätta gärna för mig vilka krav man ska ställa på en film för att den ska anses vara världens bästa film. Krävs det ett extremt invecklat narrativ? Bör filmen ställa metafysiska frågor som kan mäta sig med de stora filosofiska problemformuleringarna genom historiens gång? Ska den vara allmänpsykologisk och ge tittaren verktyg för att underlätta sin vardag? Ska den ha ett politiskt budskap som bör inspirera till genomgripande förändringar i samhället? Eller är det kanske tekniska bedrifter som är det viktigaste?

Jag antar att du anser att det med en vetenskaplig metod för att ta fram världens bästa film och det vore intressant att få ta del av den. Jag tycker att jag ställer rimliga krav när jag ser filmer och Badlands är antagligen den som tilltalat mig allra mest, även om det egentligen är snudd på omöjligt att titulera en film "som världens bästa".

Eftersom du inte kunde komma på ett enda exempel på en film som påminner om Badlands (då du uppenbarligen hade sett det förut) utan istället nämner du en till synes slumpmässigt vald film som du gett samma betyg så vore det intressant ifall du den här gången faktiskt nämner några filmer som man med högra krav på filmskapande tillåts tycka vara den bästa filmen man sett.

Blir fan sne när någon kommer och berättar för mig att jag inte ställer höga krav när jag ser på film. Det kanske stämmer, men då vill jag gärna höra vilka verktyg du använder när du ska utkristallisera den ultimata filmupplevelsen.

Sen behöver man givetvis inte gilla Badlands, det vore ju befängt att kräva det, men det är snudd på löjeväckande att säga att man sett det förut utan att komma med en lite substans i påståendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in