2018-10-14, 00:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kiss tomorrow goodbye (1950)

Sju personer anklagas för en massa brott, den åttonde saknas.

En väldigt överårig James Cagney gör en utmärkt roll.

Lite underlig historia med flera frågetecken, och en Cagney som nog är tjugo för gammal för sin roll, även om han gör den bra.
Nja, 3-/5 får det bli.
Citera
2018-10-14, 00:45
Medlem
Geomeisters avatar
The Cowboys | År: 1972
https://www.imdb.com/title/tt0068421...=nm_flmg_act_9

En av John Waynes sista filmer och om jag får skriva det: En jäkligt bra sådan. Handlingen i sig skriker "Lilla Huset på Prärien" och det var ungefär det jag väntade mig efter starten av filmen (introduktionen är väldigt lång också).

Filmen blir snart en bra blanding av subgenrer inom western och får ett eget liv. Det är helt olika stilar på skådespelarna som är med mest vilket gör flera scener riktigt bra. I filmen finns även massa barn som spelar väldigt bra för sin ålder.

Allt är vackert filmat. Skulle inte ha något emot att se denna på bio! Musiken är ifrån John Williams också. Ett soundtrack jag kommer lyssna på inom kort!

Det negativa? Dom hade kanske kunnat göra en lite längre sista del och krydda upp det ännu mer. John Wayne är bra i många scener, men kanske lite väl "gamla skolan" på ett sätt som kanske inte passar in 100 %. Annars är det bara att tuta och köra.

Betyg?
Citera
2018-10-14, 15:49
Medlem
jsa86-xs avatar
A night to remember ( Titanics undergång) : https://www.imdb.com/title/tt0051994/?ref_=rvi_tt

Vilken fantastisk film. Inte lika sentimental som 1997-version och man fokuserar verkligen på katastrofen och lägger det romantiska åt sidan. Obs, tycker att 1997-version är jättebra också. Finns inget att klaga på, skådespeleriet är väldigt bra och är denna film verkligen 60 år gammal? Ja tydligen, effekterna är kanon för sin tid och den var verkligen gripande, blev tårögd några gånger. B.la när spelmännen sa att de hade fullföljt sitt uppdrag och väljer att spela på sina instrument in i döden. Man ser att James Cameron har tagit en del scener ifrån denna.

Måste ge denna ett finfint betyg = 9/10
Citera
2018-10-14, 19:41
Medlem
PsychoChillers avatar
Errementari: The Blacksmith and the Devil (2017)

Fantasifull och sagolik rulle med en stor portion humor och finfin scenografi och kostymer. 4/5.
Citera
2018-10-14, 20:55
Medlem
Geomeisters avatar
Mission: Impossible | År: 1996
https://www.imdb.com/title/tt0117060/?ref_=nv_sr_4

Denna film såg jag som ung gosse och gillade den inte då. Trots att min kompis verkade älska den. Minns egentligen bara ledmotivet samt två primära actionscener. Starten av filmen kändes desto bättre idag när man har lite kött på benen. Brian de Palma? Jon Voight? Emilio Estevez? WOW!

Som tittare slängs man nästan direkt in i en handling utan att egentligen lära känna karaktärerna. Vilket jag tycker var lite av ett misstag. Man ska bry sig om karaktärerna, men gör det egentligen inte särskilt mycket.

Den här filmen känns lite som James Bond... Fast tvärtom. James Bond är långa actionscener och sedan korta dialoger eller annat. Här är det längre pauser och mindre action. Inget mig emot, men handlingen försöker vara "cool" och blir mest grötig egentligen. "Man kan inte lita på någon"-delarna blir mer fjantiga än smarta.

Actionscenerna har överlag åldrats bra och det är inte bara samma typ av scener gång på gång. Plus för det. Det slängs även in lite humor vilket är välkommet. Plus för det. Jag gillar filmen bättre idag än när jag var liten, men någon tidlös 90-tals klassiker likt Heat, The Fugitive eller Léon: The Professional kan jag inte påstå att det är. En godkänd actionrulle får det bli.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2018-10-14 kl. 21:00.
Citera
2018-10-14, 21:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Last woman on earth (1960). (I färg, minsann)

Ett gift par och en bekant till dom dyker i havet utanför Puerto Rico.
När dom kommer upp igen är ingenting sig likt.

Roger Corman, en av hans mindre lyckade.
Det blev varken hackat eller malet.
2-/5
Citera
2018-10-14, 22:36
Medlem
La La Land (2016)

En jazzpianist möter en aspirerande skådespelerska och en stormig relation inleds...

Handlingen i denna film är en enda stor kliché men eftersom sångnumren och det estetiska prioriteras och handlingen är underordnad kan man köpa det. Ryan Gosling som vanligt bra och det musikaliska kan säkerligen uppskattas av en del. Innehåller kanske inslag av vaudeville också...

Betyg: 2+/5
Citera
2018-10-15, 00:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Loan shark (1952 Utpressare

Stentuffe Bogartkopian, Georde Raft tar sig an ett utpressargäng.

Ännu en gång en väldigt överårig huvudrollsinnehavare, men historien var rätt bra.
3/5 blir det.
Citera
2018-10-15, 11:07
Medlem
Ambelains avatar
"Fame" - (1980)
https://www.imdb.com/title/tt0080716/

---

Jag hade inte sett denna filmen sedan jag vet inte när, så jag fick för mig att det kanske vore på dags med en ny titt.
För vad jag minns så gillade jag den, då, ursprungligen.
Men visst, jag var ju liten då.

"Fame" handlar om en "Performing Art High School" i New York, där elever söker för att få lära sig att spela nåt instrument, lära sig dansa eller att bli skådespelare.
Alla blir inte antagna utan de måste visa upp sig vid en Audition först.

Det är livet på skolan filmen handlar om.
Egentligen helt utan någon handling eller så.
Man hade kanske kunnat kalla "Fame" för en slags tidig, men påhittad, "Reality Show."
För det är bara det vardagliga lektionslivet som visas. Precis som om en kamera bara hamnat där.

Bortsett från de tillfällen då studenterna plötsligt, och omotiverat brister ut i gruppsång och -dans.
Ibland i matsalen, ibland ute på gatan, ibland i lektionssalarna - men aldrig på något begripligt sätt.

---

Eftersom det, som sagt inte finns någon handling så är det mycket svårt att hålla fast intresset.
Ja, vilket intresse förresten ... ?

Jag blev inte imponerad.
Det var 2 timmar som kändes helt bortslösade, bara för att jag var så dum att jag ville se filmen igen.

Betyg

1 av 5
Citera
2018-10-15, 21:20
Bannlyst
22 July En rätt ok film om man gillar att höra norrmän snacka engelska och tror att det bara var en av ungdomarna som drabbades allvarligt men ändå överlevde och hade en viss kamp att stå ut med folk som tyckte synd om honom. Jag koncentrerade mig på de bitar som visade Anders och även hans advokats arbete. Allt annat, med gråtande barn och deras föräldrar, hoppades över eftersom det inte var ett dugg intressant.

4/10
Senast redigerad av pethom 2018-10-15 kl. 21:23.
Citera
2018-10-16, 00:16
Bannlyst
Bob Roberts Bob Roberts är musikern som blev politiker och bestämde sig för att bli Pennsylvanias nya senator. I alla fall enligt denna satiriska film gjord i stil av en dokumentär som speglar Tim Robbins syn på USAs politiker, folket omkring dem och dess väljare. Filmen är ok men det finns andra filmer som gör det bättre. Den innehåller dock en del rätt schyssta sånger. Det var även kul att se Jack Black i en av hans första roller.

5/10
Citera
2018-10-16, 06:24
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.imdb.com/title/tt6306064/?ref_=nv_sr_1

Adrift (2018). Det är år 1983 på Tahiti. Ett ungt par får erbjudandet från ett äldre par, att mot saftig betalning segla hem deras stora, fina segelyacht till San Diego, då de själva hastigt behöver ta flyget hem. Ute på havet hamnar de mitt i stormen "Raymond", och båten blir svårt skadad. Masten är bruten, seglen rivna, radion funkar inte mer, och mellanrummet mellan skroven blir fullt av vatten så att båten endast driver långsamt. Mannen i paret är också svårt skadad. Dieseln tar slut och mycket av provianten har spolats bort eller är förstörd. Nu måste den unga kvinnan lära sig att navigera med hjälp av sextant, tabeller, klocka och sjökort - och klara fartyget till Hawaii.

OK film om man gillar "överlevnad till sjöss"-filmer, och att den är baserad på en sann historia gör det ännu intressantare. Men några saker håller nere betyget. Dels slutet:

Men även att de gör så dumma misstag: tar inte ner seglen fastän de vet att skräckstormen är på väg, dricker alkohol (som ju är vätskedrivande) fast de redan ransonerar dricksvattnet... Jag kan inte heller sympatisera så mycket med karaktärerna. Särskilt tjejen är en typ som jag inte skulle ha tyckt om ifall jag hade varit jämnårig med henne, och stött på henne någonstans. För bohemisk, slarvig, barnslig, okontrollerad och impulsiv. Röker. Leker vegetarian och ska krångla och vägra att harpunera fisk, fast paret svälter och mannen inte kan dyka på grund av sina skador... Mannen är också rätt blek och oattraktiv IMO.

Jag gillar inte heller berättartekniken, där man kastas fram och tillbaka i tiden. Det blir rörigt. Men visst tålde den att ses en gång.

5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in