Fortsättning:
Jag måste också nämna det mest onödiga i hela filmen, vilket är en sidogrej som händer mitt i filmen. Alice blir jagad av Time för att hon inte lyssnade på honom när han sa att tiden håller på att dö ut när hon färdas så här genom tiden.
Mitt i allting går hon igenom en spegel och kommer ut till "verkligheten". Men hon är i ett asylsjukhus där ingen mindre än Andrew Scott dyker upp och sak ge henne en spruta. Hon lyckas fly genom att ge honom sprutan själv och sedan hittar hon en ny spegel att gå in genom för att komma tillbaka till Underlandet, och färdas fortfarande genom tiden och olika händelser som hänt.
Min poäng: Varför ens ha med scenen i asylsjukhuset överhuvudtaget? Det stannar upp filmen helt och hållet, har ingen som helst effekt på handlingen eller karaktärerna, och tillför absolut inte ett enda skvatt. Kul att se Andrew Scott, men i en totalt onödig roll som du kunde klippt bort helt och filmen hade inte förändrats alls.
Jag vill också kort nämna Sacha Baron Cohen som Time. Han är förvånande nog inte det värsta med filmen. Faktum är så spelar han sin roll ganska så "straight forward". Vilket också gör att karaktären inte alls är så intressant som han borde vara. Jag menar det är Time själv vi pratar om. Trailern bygger också upp honom som en skurk, vilket inte alls är fallet. Faktum är så är han den mest förståeliga utav alla karaktärerna, då han har en poäng med att tiden kommer förstöra allting genom att resa tillbaka i tiden.
Jag kunde dock inte komma över att Sacha Baron Cohen pratar och låter exakt som om han vore Werner Herzog.
Jag vill ge filmen och säga att den fick mig att skratta en gång, men det var för att skämtet var väldigt klipskt och snabbt. Det var att en person skulle dö och Time tog och släckte hans klocka (liv). I samma ögonblick klipper filmen snabbt till den äldre herren som sitter och äter soppa med en datagjord Groda i bakgrunden som torkar disk. Sedan faller bara mannen ner med huvudet i soppan och dör, sedan klipper den snabbt tillbaka igen till Time.
Detta var roligt för det var snabbt och en effektiv vändning på humorn. Det var oväntat och kändes som något från Monty Python. Hade filmen fortsatt i samma riktning med humorn, som jag tror egentligen är James Bobin's styrka. Hade filmen i vart fall haft en okej humor till sig. Men faktum är så var det den enda roliga biten i filmen. Men publiken gapskrattade, så ännu en gång är detta en film där den breda publiken kommer gilla den.
I sin helhet är Alice Through the Looking Glass precis den film jag visste den skulle vara.
Den ändrar inte på någonting utav det som gjorde första filmen dålig, utan snarare fortsätter i samma spår. Vi får irriterande karaktärer, framför allt Mad Hatter. Som jag inte alls förstår varför vi ska göra honom till en central person (Johnny Depp jag vet).
Idén att ge Alice berättelsen en officiell story genom att fördjupa karaktärerna är något jag aldrig kommer förstå. Bara låt de vara galna och inte ha något sammanband med varandra. Vi kan ändå räkna ut karaktärsdragen och personerna från det ändå, både vuxna och barn.
Tidsresande formen funkade bara inte för mig i en sådan här film, det kändes opassande. Men hela filmen känns annorlunda än förra filmen, som jag också hatade. Miljöerna är annorlunda och filmen känns inte lika stor i skalan längre än förr. Miljöerna och de visuella bakgrunden är inte lika imponerande. Dataeffekterna är ungefär desamma.
Där var ingen riktig spänning eller konflikt som filmen byggde upp till eller kändes tillfredsställande. När filmen går ur vägen och säger där kommer bli konflikter om du ändrar saker i det förflutna, för att senare inte följa upp på det, blir det inte så värst intressant. Vilket är nog det bästa sättet jag kan säga om filmen. En ointressant film vars centrala handling inte bekymrar mig alls då jag inte bryr mig alls om Mad Hatter eller hans familj, med tidsresande utan några som helst konflikter med tiden alls.
Men vad vet jag, publiken jag såg den med skrattade och var helt inne i filmen... Jag och min vän fatta ingenting.
Bästa med filmen:
"
In loving memory of our friend:
Alan Rickman (1946-2016)"
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2567026/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=x3IWwnNe5mc