2016-03-31, 23:46
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Passade även på att se 10 Cloverfield Lane (2016)

Namnet gör att man tror att det är en uppföljare till Cloverfield, eller åtminstone har något gemensamt med den filmen, men nej, det har den inte. Filmen utspelar sig mestadels i en källare, där Michelle (Mary Elizabeth Winstead) vaknar upp fastkedjad efter att ha varit med om en bilolycka. En man vid namn Howard (John Goodman), som så klart har flera års förnödenheter redo i den här källaren (för att parafrasera Nyårsklockan: Ring, varningsklocka ring), påstår att en kemisk attack eller liknande inträffat utanför, varför de måste ta skydd i källaren och de får under inga omständigheter lämna för luften är tydligen giftig. Tillsammans med dem i källaren är Emmett (John Gallagher Jr.) som påstår sig ha tagit skydd där i samband med attacken.

Kan Michelle lita på Howard? Har det verkligen hänt något utanför? Kan hon lita på Emmett?

Först och främst - John Goodman. Han är det bästa med den här filmen! Makalös prestation, det är i stort sett omöjligt att veta vad som gäller - ena stunden tror man på honom för att i nästa stund tvivla på att han verkligen menar väl. (om han nu gör det...)

Egentligen är det här en bra, stämningsfull, spännande film som utspelar sig i i stort sett samma miljö under nästan hela filmens gång. Egentligen är det här nog en riktigt stark sjua, mycket tack vare Goodman. Men framför allt två saker sänker betyget rejält: dels namnet - för den har ingenting med Cloverfield att göra, dels slutet som är riktigt värdelöst.

5/10

Såg den precis och håller med till fullo. Man satt och funderade om allt möjligt och det var superspännande sedan kom ett helt värdelöst slut.

Det jag trodde var

Citera
2016-04-01, 08:56
Medlem
zxcvb45s avatar
Big Trouble in Little China

Extremt flummig 80-tals komedi/action med Kurt Russel, längensen man skrattade så mycket

7/10

http://www.imdb.com/title/tt0090728/...nm_flmg_act_33
Citera
2016-04-01, 13:01
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45

Extremt flummig 80-tals komedi/action med Kurt Russel, längensen man skrattade så mycket

7/10

Den är verkligen fantastisk. Carpenter + Russell är en oslagbar kombination!
Citera
2016-04-01, 13:04
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45

7/10

Ruskigt bra film....
Samma år 1986 kom ju även The Golden Child
Se den om du inte gjort..

http://www.imdb.com/title/tt0091129/?ref_=nv_sr_4
Citera
2016-04-01, 14:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Elvira Madigan (1967)

Filmatisering av det tragiska kärleksdramat mellan officeren och cirkudartistan som, i kärleksrus, rymde till Danmark år 1889

Jag hade inte sett filmen tidigare, trots att den visats på alla möjliga kanaler senaste tiden.
Mina farhågor besannades. Den var lika tråkig som jag hade förväntat mig.
Faktum var jag kom på migsjälv att ivrigt heja på Löjtnant Sparre i slutscenen när pistolen, äntligen, plockades fram.
2/5
Senast redigerad av Herr.Dittling 2016-04-01 kl. 15:42.
Citera
2016-04-01, 15:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Elvira Madigan (1967)

Filmatisering av det tragiska kärleksdramat mellan officeren och cirkudartistan som, i kärleksrus, rymde till Danmark år 1889

Jag hade inte sett filmen tidigare, trots att den visats på alla möjliga kanaler senaste tiden.
Mina farhågor besannades. Den var lika tråkig som jag hade förväntat mig.
Faktum var jag kom på migsjälv att ivrigt heja på Löjtnant Sparre i slutscenen när pistlen, äntligen, plockades fram.
2/5
Äh, du missade storheten. Naturalismen flyter som en lugn älv genom hela filmen. Det är ren filmmagi och där finns en barnslig oskuldsfullhet över Degermarks och Berggrens tafatt gulliga kärlekspar.
Citera
2016-04-01, 16:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Äh, du missade storheten. Naturalismen flyter som en lugn älv genom hela filmen. Det är ren filmmagi och där finns en barnslig oskuldsfullhet över Degermarks och Berggrens tafatt gulliga kärlekspar.
Så kan det såklart vara, en film som slår an på rätt strängar.
I det här fallet såg jag inget försonande, utan bara två timmars tristess.
Citera
2016-04-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Så kan det såklart vara, en film som slår an på rätt strängar.
I det här fallet såg jag inget försonande, utan bara två timmars tristess.

Intressant att ta del av era vitt skilda uppfattningar. Filmen har jag haft i flera år i hyllan, fortfarande inplastad då jag valt att inte se den av olika anledningar. Men någon dag lär det bli av. Återkommer med betyg och min uppfattning då.
Citera
2016-04-01, 21:00
Medlem
nihilverums avatar
10 Cloverfield Lane (2016)

Det är ju andra som sett den här nyligen och beskrivit handlingen, så jag nöjer mig med att konstatera att jag tyckte att den var rätt OK och att John Goodman var den stora behållningen med filmen (visst var han något mindre överviktig än han tidigare varit?)

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.

Citera
2016-04-01, 21:11
Medlem
chessjamts avatar
Dr. Strangelove, or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

- Mandrake?
- Yes, Jack?
- Have you ever seen a Commie drink a glass of water?

Brigadgeneralen Jack Ripper (Sterling Hayden) har blivit paranoid och tror att sovjetkommunisterna har infiltrerat USA genom att förgifta dricksvattnet och därigenom besudlat de amerikanska invånarnas kroppsvätskor. På eget bevåg överskrider han sina befogenheter och sätter igång en atombombsflygvapenattack på Sovjet med konsekvenserna att det kan utlösa en hemlig domedagsmaskin som ryssarna har skapat och hotar att göra slut på mänskligheten. Nu måste presidenten Merkin Muffley (Peter Sellers) tillsammans med sin stab med general Buck Turgidson (George C. Scott) i spetsen försöka lösa den här konflikten med ryssarna så snabbt som möjligt. Samtidigt gör gruppkapten Lionel Mandrake (Peter Sellers igen) på flygbasen allt vad han kan för att få Jack Ripper att ändra sig och beordra tillbaka flygplanen. I skymundan i krigsrummet finns en rullstolsburen gammal (nazi-)tysk, Dr. Strangelove (Peter Sellers ännu en gång!), som kan ha en lösning på en eventuell utlösning av domedagsmaskinen.

Med risk för att låta som en pretentiös ”know-it-all” cineast gör jag det kaxiga uttalandet att har man inte sett Dr. Strangelove än så är det ens plikt som filmtittare och filmälskare att gå och göra det på en gång! Filmen är ett satiriskt mästerverk som med en oerhörd mörk humor skildrar det spända läget mellan USA och Sovjetryssland när det var som allra värst under kalla kriget. Hotet om ett kärnvapenkrig mellan de två supermakter blev rejält påtagligt under Kubakrisen då ryssarna skickade över missilanläggningar med skepp till Kuba som USA sedermera stoppade med en handelsblockad. Utan tvekan var det spända dagsläget mellan de två länderna en direkt inspiration och bakgrund till berättelsen som filmen (och romanen den är baserad utifrån) bygger på.

Jag ska inte påstå att jag är någon historiker eller någon expert på modern 1900-tals historia eller att jag kan alla de olika aspekter av kalla kriget, men alla som har en någorlunda grundläggande historiekunskap från gymnasiet kan nog relatera till handlingen i Dr. Strangelove. Kortfattat: attackerade ena sidan den andra så skulle den andra svara tillbaka med ännu tuffare besked. Vem som hann skicka över atombomben först vinner. Oftast var risken att första draget kunde resultera i ett fullskaligt kärnvapenkrig, vilket Dr. Strangelove pekar på med all tydlighet. Stanley Kubrick har här gjort en adaption av romanen Red Alert av Peter George som handlar om just ett sådant tänkbart scenario. Men istället för att behålla den seriösa, allvarliga tonen i boken och därmed bara gjort ännu en sedvanlig kalla-kriget thriller så valde Kubrick att göra den mer lättonad och humoristisk. Detta resulterade i att flera scener trots eller tack vare det allvarliga temat om kärnvapenkrig blev dräpande roliga. (”Gentlemen, you can’t fight in here. This is the War room!”, bara för att nämna ett klassiskt exempel.) Filmen som helhet blev en lyckad samtidssatir och räknas som en milstolpe i genren och kan även sägas vara det definitiva genombrottet för Stanley Kubrick som regissör och filmskapare.

Det är kanske tredje eller fjärde gången jag ser Dr. Strangelove och det jag kommer ihåg mest och slås av än en gång är hur fantastiskt snyggt gjord den är. Den är inte en klassiskt vacker film per se, med t.ex. natursköna landskapsvyer och bedårande pittoreska utomhusmiljöer. Däremot är fotot med ljuset och mise-en-scéne i filmen så jäkla snyggt gjort att jag ibland bara vill pausa filmen och njuta av hur kameran fångar Sterling Haydens ansikte i början. Fotot är superbt, kort och gott. Stanely Kubrick är en visuell mästare och för att vara en mörk komedifilm är det här en av de snyggast gjorda som jag har sett.

Det andra jag som jag minns med särskild tydlighet är alla de minnesvärda prestationerna av skådespelarna. Sterling Hayden redan nämnd gör en stabil och trovärdig insats som brigadgeneralen vars paranoida konspirationsteorier tagit över hans beslutsfattande och låter det påverka hela världens öde. Han känns verkligen som en rödblodad ’Murican av det gamla gardet som ser kommunisthot överallt. (Tänk typ Erics farsa i ”That 70’s Show” fast ännu hårdare och misstänksammare och i en hög militärposition.) Perfekt castad med andra ord.
George C. Scott i den kanske mest komiska rollen som general Buck Turgidson spelar den burdusa och hetlevrade militärledaren och målar honom med stor pensel. Kroppsspråket och mimiken är tydlig och svår att misstolka. Han drar ner de största skratten i filmen med sitt skådespeleri som kanske är lite over-the-top men man gillar honom från början till slutet. En slags comic relief, sidekick-karaktär. Lite kuriosa: George C. Scott själv tyckte inte om att spela sin karaktär så ”goofy”-aktig men Stanley Kubrick lyckades övertala honom genom att ständigt äga ut han på schack som ett sätt att få Scott att spela karaktären såsom Kubrick ville.

Men frågan är om inte Peter Sellers i trenne roller briljerar mest! I rollen som gruppkapten Mandrake fångar han den essentiella brittiska/engelska diplomaten med vänliga personligheten till fullo. (Inget riktigt exempel men en illustration av vad jag menar typ: ”Ah, jolly good there old boy, Jack! Now if you would be so kind and give me the recall codes to the planes and we could all forget about this whole nonsense I would be really grateful and appreciate it deeply old sport!”) Nästan som en Monty Python sketch där man hårdragit den brittiska artighetsattityden till maximum, vilket Peter Sellers träffar mitt i prick.
Som president Merkin Muffley gör han en klanderfri prestation som en lite halvmesig figur som inte direkt skriker ledaregenskaper utan snarare är en klassisk humorbefriad byråkratisk politiker. Telefonsamtalen med den ryska presidenten är en av filmens roligaste scener.
I den tredje och klassiska titelrollen Dr. Strangelove gör han en parodi på en bisarr och udda tyskimmigrant från andra världskriget med fysiska deformationer vars gamla fascistiska ideologi sakta men säkert börjar lysa igenom ju mer han pratar. Ett ord bara: Guld!

Det finns säkert mer att skriva om filmen men i skrivande stund finner jag bara ord för att nämna detta; fotot, regin och skådespeleriet som särskiljer filmen från de flesta andra standardverk. En klassiker värd namnet som går att titta på flera gånger trots att man redan vet handlingen i förväg. Hantverket är mästerligt och jag kan egentligen inte hitta något att klaga på. Det är väl mot slutet av filmen när det börjar barka iväg lite kaosartat här och var som jag tycker att det på något sätt bryter filmens förtrollning. Annars är mitt intryck att Dr. Strangelove är en film som Kubrick hade total kontroll över: från allra första början till sista slutscenen har han noga övervägt minsta detalj och fått med det han vill ska synas respektive lämnas till tittarens slutledningsförmåga. Ingenting känns lämnat åt slumpen utan allt är noga medvetet och avsiktligt planerat och genomfört under Kubricks regi. Det är dock någonting som saknas för att den ska få en femma och det kanske är att den är något lättviktig i jämförelse med Kubricks övriga filmer. Den underhåller mig som en satirisk film och förtrollar mig med dess visuella still, men utöver finfin verklighetsflykt kan jag inte säga att den ger mig så mycket mer att suga på efteråt. Det samt ett par scener mot slutet som involverar en coca-cola maskin samt en av atombombsflygplanens haveri gör att jag tappar den trollbundna fängslande stämningen den hade över mig till dess. Lite smolk i bägaren, men hursom blir det en väldigt, väldigt stark fyra till denna klassiker. Kort sammanfattat: Se den bara och njut av hantverket!

Betyg: 4.5/5!
Senast redigerad av chessjamt 2016-04-01 kl. 21:17.
Citera
2016-04-01, 22:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Dr. Strangelove, or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

Om du inte redan har sett den kan jag starkt rekommendera filmen Fail-Safe som kom ut samma år och har i grunden ett likartat tema som Dr Strangelove men i form av drama snarare än komedi. Den hamnade i skuggan av Dr Strangelove men är enligt min uppfattning lika sevärd.
Citera
2016-04-01, 22:30
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du inte redan har sett den kan jag starkt rekommendera filmen Fail-Safe som kom ut samma år och har i grunden ett likartat tema som Dr Strangelove men i form av drama snarare än komedi. Den hamnade i skuggan av Dr Strangelove men är enligt min uppfattning lika sevärd.

Tack för tipset! Känner igen titeln lite svagt och Sidney Lumet är ju ett kvalitetsnamn om inget annat. Efter en snabbkoll på datorn så verkar jag faktiskt ha den nedladdad på hårddisken, bara det att jag aldrig tagit mig tid att titta på den. Ska försöka spana in den å det snaraste efter din rekommendation. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in