SSF:
Legend (2015) 🌑🌑
Legenden det syftas på är identiska tvillingarna Reggie och Ronnie Kray som dominerade Londons undre värld på 50 och 60-talet. Dominerade medelst våld. Det här är deras historia om hur man bäst krossar glas mot ett huvud och pratar med väldigt lite användning av konsonanter.
Tom Hardy spelar alltså båda bröderna och det är förbluffande hur bra han gör det. Reggie är ledaren som förstår värdet i planering och återhållsamhet (även om han såklart inte backar undan ett schysst barslagsmål), medans Ronnie är fullblodspsykopat helt utan konsekvenstänk som mer än gärna skadar den som stör honom. Att få dom att kännas som två individer och inte bara samma skådespelare i olika peruker lyckas Hardy till 100% med och man tänker inte ens på det. Storartat. Vi snackar liksom inte Jean-Claude Van Damme i Double Impact (1991) här utan Hardy är i en helt egen klass. Visst ser man när dom båda är i bild att det är manipulerat men inte mycket och inget som alls stör. Väldigt bra gjort och lysande skådespel.
En cool gangsterfilm med riktigt grisigt våld emellanåt. Speciellt en scen gör att det knyter sig extra mycket i magen. Tyvärr lider filmen av att den är alltför lång som så många filmer idag. Storyn håller helt enkelt inte för över två timmar och speciellt inte då den är som så många gangsterfilmer förr. Bröderna Kray är inte speciella nog för att jag ska bara vilja ha mer och mer av dom, jag tröttnar rätt snabbt och vore det inte för Tom Hardy hade jag nog gett den långfingret och låtit mig somna i soffan. David Thewlis är med dock, det måste sägas. Ens favoritskådespelare är alltid kul att se.
Regissören Brian Helgeland är ansvarig för den kanske coolaste gangsterfilmen någonsin - Payback (2006). Hade han skippat den obligatoriska och tröttsamma kärlekshistorien och inte blandat in alltför många trista karaktärer hade vi landat på runt 90 minuter likt Payback och då hade vi haft en oerhört bättre och mer fokuserad film. Tom Hardy får 5/5, filmen får bara godkänt.