2016-03-12, 00:52
Medlem
Lotsos avatar
Allegiant (2016)

Efter de omvälvande insikterna i Insurgent, måste nu Tris fly tillsammans med Four och ta sig bortom den höga mur som omringar Chicago. För första gången någonsin, måste de att lämna den enda stad och den enda familj de någonsin har känt. Väl ute, är gamla kunskaper snabbt meningslösa i ljuset av chockerande nya sanningar. Tris och Four måste snabbt bestämma sig för vilka de kan lita på då ett uppror innanför muren blossar upp och hotar hela mänskligheten. För att överleva, måste Tris göra omöjliga val som handlar om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Så fortsätter Divergent serien i en medioker hastighet. Jag är ganska så förvånad över hur lite dessa filmerna förändrar sig över filmernas gång. Där är knappt någon utveckling hos karaktärerna och det känns som filmen aldrig riktgit får fram sin poäng vart den är på väg.
Utav alla "YA" adaptioner där ute som blir förvandlade till filmer är detta långt ifrån den sämsta, men det är också en väldigt medioker filmserie där ingen av filmerna riktigt sträcker sig utanför "okej" gränsen.

Karaktärerna stannar desamma och vi får inte riktigt en utveckling på någon av dem. Tris är samma som i första filmen och jag gillar verkligen Shailene Woodley. Tycker hon är en begåvad och talangfull ung skådespelerska. Men hon får inte visa sina talanger som är nedskruvat väldigt mycket med Tris. Där händer liksom ingenting med henne. Hon är den utvalda, ge oss något mer än bara det. Låt henne göra något, låt henne få spela en avgörande roll. I nuläget känner jag ingenting för Tris och tycker inte jag lärt känna henne under tre filmers gång.
Det är in princip det man kan säga med hela filmen. Talangfulla skådespelare, men dåligt skrivna karaktärer.

Jeff Daniels, en begåvad skådespelare är med som David. Jag tror inte jag spoilar någonting här då man räknar ut det redan i trailern, men han är skurken. Men han får aldrig utrymme att göra något med rollen. Allt han gör i filmen är att prata i monologer till Tris och förklarar allting så tittaren också ska förstå vad som händer och vad deras syfte är bakom väggen. Men det hjälper inte då filmen likt förbannat är lika förvirrad ändå. Dessa filmerna har ett stort problem att kunna förklara på ett lätt sätt så man förstår, men det överkomplicerar allting med tonvis utav dialoger som består utav monologer som enbart förklarar saker vad den saken är och vad "x" betyder etc.
Jag gillar att filmen vill bygga upp till stunden då man fattar att han är skurken, men inte nog m,ed att trailern avslöjar det. Men filmen är så klichéstrukturerad att den följer saker och ting till punkt och prickar:
Huvudpersonerna får veta om en bättre plats än deras egna, det kommer till platsen och tycker det är härligt tills de förstår något inte riktigt stämmer. De märker sen att den "bättre" platsen inte alls är bättre utan värre och är de som är de riktiga skurkarna bakom allting.
Jag menar det har gjorts i vartenda "YA" filmadaptioner att det blir skrattretande nästan, men det blir bara tråkigt.

Vilket nog är filmens största nackdel. Den är inte dålig, jag hatade inte den heller. Som sagt det är en okej filmserie men inte mer. Men just denna delen var mest bara tråkig. Vilket är att den lider av samma problem som alla filmer gör när de delar upp sista boken i två delar.
Harry Potter led av det, Hunger Games led av det och denna lider av det. Allt dessa första delarna gör är att bygga upp inför de större händelserna i Del 2. Detta genom att de måste förklara mycket, bygga upp händelser och sätta dit varje karaktär vid rätt ruta inför finalen.
Det gör att filmen lider från ett berättarperspektiv och där av känns inte som en riktig film i den meningen. Där saknas en röd tråd och en viktig ingrediens och istället blir det bara som att man pluggar inför det stora testet som komma skall, och man vill bara få det överstökat.

Effekterna är heller ingen höjdare. Mycket utav CGI:n kändes nästan inte klar som om jag såg en oslipad effekt som hade det där lilla kvar innan det var färdigt. Lyckligtvis var filmen inte överdoserat av det. Men det märktes tydligt när det syntes.
Det märks också när de springer i det ödsliga landskapet i öknen att det är en green screen i bakgrunden för att lägga till effekterna mera. Mad Max: Fury Road gjorde perfektion i det avseendet och jag kom och tänka på den då miljön påminde om det, och fick mig önska att jag såg den filmen istället.

Actionscenerna är väldigt få och inte så imponerande. Men denna filmserien har aldrig varit om action, och heller inte varit huvudämnet. Men när de väl dyker upp känns det inte särskilt trovärdiga och imponerar inte alls. Dugliga som bäst, men bortglömda nästa dag.

I sin helhet är Allegiant ingen bra fortsättning i denna filmserien. Dessa filmerna fortsätter att stå och stampa på samma ruta hela tiden. Det känns som de inte kommer någonvart alls med verken handling eller karaktärer. Effekterna är halvdana och likaså actionscenerna.
Det största problemet är att filmen lägger allt sin krut på att förklara allting åt tittaren. Genom att ha David som förklaringen och Tris som publiken. Allting består av monologer och en del av det är rörigt och förvirrande. Jag har fortfarande svårt att förstå vad dessa filmerna vill få berättat med dessa olika grupperna som är indelade och varför vissa måste dö och andra leva.
Det är synd då det är talangfulla skådespelare med. Men ingen utav karaktärerna är av intresse, jag trodde mycket på Jeff Daniels men han är väldigt stel i filmen. Den som bjuder på mest underhållning är Miles Teller som Peter. Just för hur han skådespelar och att man aldrig vet vart man har honom och vad han gör härnäst. Det märks att Miles Teller njuter av varje sekund han är framför kameran. Däremot så känns det som filmen inte vet vad de vill göra med Peter. Precis som med föregångaren är han god i början för att senare bli ond igen mot slutet, han skiftar sida mer ofta än vad en ödla skiftar skinn.
Men i det stora hela vart det mest bara en tråkig film som bara var en enda stor uppbyggnad inför nästa del och där av fattades en av de viktigaste delarna med en film, ett berättarperspektiv.
Denna filmserien har bara hållit sig i okej stadiet och fortsätter ligga där, när filmen var slut rykte jag på axlarna och tänkte "meh", vilket summerar hela denna filmserien i ett nötskal.
Jag väntar i vart fall inte så mycket på sista filmen, men är glad att denna filmserien också har ett slut i sikte snart.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3410834/...&ref_=hm_cs_t0

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=0G0C-vMHcQY
Citera
2016-03-12, 03:20
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Allegiant (2016)

Denna filmserien har bara hållit sig i okej stadiet och fortsätter ligga där, när filmen var slut rykte jag på axlarna och tänkte "meh", vilket summerar hela denna filmserien i ett nötskal.
Jag väntar i vart fall inte så mycket på sista filmen, men är glad att denna filmserien också har ett slut i sikte snart.

2 av 5!
Du måste ju inte se fortsättningen heller bara för att. Vet man att filmen är 99,99% skit så...
Citera
2016-03-12, 11:23
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Du måste ju inte se fortsättningen heller bara för att. Vet man att filmen är 99,99% skit så...

Men den är ju inte skit, det som är grejen. Det är bara "meh". Jag har sett betydligt sämre filmer på bio och sämre filmserier och även filmer baserade på "YA" böcker.
Jag tänker ju annars att har jag sett allting nu är det lika bra att bocka av resterande i serien. Dessutom är jag en sådan person som vill försöka se så mycket nytt som möjligt som går upp på bio.
Citera
2016-03-12, 11:42
Medlem
Trumpeters avatar
Såg Oscarsnominerade Room nyligen, och blev rätt besviken. Storyn kunde man gjort så mycket mer av. Bra skådespelarinsatser men som helhet en rätt medioker film. 5+/10 i betyg.
Citera
2016-03-12, 14:43
Bannlyst
The Lodger (1944)

Jag kan varmt rekommendera denna filmen om ni gilla äldre mystik och gamla tider. De löser brott på en mördare som går löst, och gåtor leder dem närmre mördaren. Den är lättsam att förstå och den är lite spännande. Miljöerna de är i är mysiga. Missa inte denna filmen.

Det räcker för en:8/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2016-03-12 kl. 14:46.
Citera
2016-03-12, 15:14
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Men den är ju inte skit, det som är grejen. Det är bara "meh". Jag har sett betydligt sämre filmer på bio och sämre filmserier och även filmer baserade på "YA" böcker.
Jag tänker ju annars att har jag sett allting nu är det lika bra att bocka av resterande i serien. Dessutom är jag en sådan person som vill försöka se så mycket nytt som möjligt som går upp på bio.
Man blir dock lite fascinerad att du orkar se alla dessa "meh" eller i många fall dåliga filmer när jag antar att du, precis som alla andra, har mycket som verkar bra kvar att se.
Citera
2016-03-12, 15:46
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Man blir dock lite fascinerad att du orkar se alla dessa "meh" eller i många fall dåliga filmer när jag antar att du, precis som alla andra, har mycket som verkar bra kvar att se.

Absolut, tonvis med klassiska filmer jag ännu inte sett. Delvis för att jag inte kommit till de än, delvis på grund av långa speltider som många äldre filmer har. Men ska påbörja ett projekt nu snart som jag tror ni lär uppskatta och som jag velat göra länge .
Citera
2016-03-12, 15:58
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Absolut, tonvis med klassiska filmer jag ännu inte sett. Delvis för att jag inte kommit till de än, delvis på grund av långa speltider som många äldre filmer har. Men ska påbörja ett projekt nu snart som jag tror ni lär uppskatta och som jag velat göra länge .
Trevligt! Blir spännande att se vad det blir då.
Citera
2016-03-12, 18:38
Medlem
smutsigafingrars avatar
Legally Blonde (2001)

En mycket märklig berättelse egentligen. Det går ut på att "dum blondin" blir dumpad av sin pojkvän men istället för att försöka komma över honom eller skaffa en ny, bättre och mer genuin pojkvän så försöker hon få honom tillbaka genom att bli mer respektabel -- vilket hon försöker bli genom att studera juridik vid Harvard University. Nu är hon givetvis ingen dum blondin, tvärtom är hon väldigt smart och driftig och visar sig ha kunskaper som ingen annan av de snobbiga östkustelitistiska juristerna besitter (och som dessutom är avgörande!). I slutet av filmen då hon visat sig både kompetent och respektabel och självständig så vill givetvis hennes ex-pojkvän ha henne tillbaka -- hennes värde har ju gått upp! -- men då har hennes perspektiv på världen (och synnerhet på hennes ex) förändrats så pass att hon inget annat kan göra än neka honom.

Det är ingen bra film egentligen. Den är tråkigt och konventionellt gjord (komedifilmer är ju oftast extremt tråkigt fotade av någon anledning...), den är klyschig och tajmingen är off. Men jag kan inget annat än att tycka att den är så enormt charmig och gullig. Elle, som blondinen heter, är så perfekt naiv, godhjärtad och "blond" samtidigt som hon är så bitsk, driven och självständig. Jag blir faktiskt glad när jag ser filmen. "Bend and snap" är väl den mest kända biten från filmen men min favorit är nog ändå "Liar!"-scenen.
Kan direkt känna igen mig i den.

Men jag kan inte säga att jag älskar filmen. Den har sin charm -- och lite roligt är det att de vänder på könsrollerna i dramat på ett sådant subtilt sätt -- men är för tv-produktionsaktig och stereotyperna blir dryga... Det mest geniala med filmen är väl ändå dess namn. "Legally Blonde" är verkligen det perfekta namnet för filmen.

En lite halvt sorglig nyhet med anknytning till filmen är att hunden som spelade Bruiser i filmen har dött:
http://www.expressen.se/noje/reese-w...hunden-ar-dod/

Betyg: 2/5
Citera
2016-03-12, 19:45
Medlem
Psyktabus avatar
Halo: Fall of Reach

Jag gillar Halo och har intresserat mig för bakrunds historierna i Halo universumet så titta på den direkt när jag såg den på Netflix.

Filmen handlar trots sin titel inte alls om planeten Reach utan om Halo spelens protagonist Master Chiefs uppväxt. Hur han blev en Spartan och hans träning.

Mjaa inte sådär jätte bra alls tyvärr..trodde det skulle vara mer intressant att se hans bakrund men filmen var inte särskilt bra gjord. Den är animerad men dåligt gjord rent grafiskt, fina stillbilder men specillt ansikterna var riktigt dåligt gjorda och röstskådespelet var heller inge bra. Men det är fan service egentligen. Jag tycker det är intressant som spelat spelen. Så är du inte intresserad av Halo så rekommendar jag den inte. Annars är den väl sevärd bara för att det är intressant med historien. Lite besviken.

2/5
Citera
2016-03-12, 19:47
Medlem
Situationss avatar
The Killing of a Chinese Bookie (Cassavetes, 1976)

Grym (i mer än en bemärkelse) film noir, berättad genom Cassavetes stundtals kaotiska cinéma vérité. The Killing of a Chinese Bookie är en kallt fatalistisk film om sex, spelberoende, skuld, drömmar om ett bättre liv och - givetvis - ond bråd död.

Rekommenderas varmt, tillsammans med allt annat jag sett av denna egensinniga och självständiga regissör, som för övrigt blivit min amerikanska favoritregissör tillsammans med Terrence Malick, Paul Thomas Anderson och Coenbröderna.
Citera
2016-03-12, 20:14
Medlem
nihilverums avatar
To Live and Die in L.A. (1985)

Två Secret Service-agenter i Los Angeles som arbetar med förfalskningsbrott försöker fånga den ökände Eric Masters (Willem Dafoe). När den ene av dem dödas av Masters svär den andre att hämnas och låter inte några lagar begränsa honom i hans jakt.

Extremt klyschigt 80-talssoundtrack, men överlag en kompetent film med en klassisk biljaktsscen.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in