2015-03-13, 19:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Väldigt underskattad och bortglömd westernäventyr med Redford i toppform!

Verkligen underskattad, snackas ju fan aldrig om den längre, men Flashback har ju en tendens att göra bortglömda filmer aktuella igen!
Citera
2015-03-13, 20:58
Medlem
chessjamts avatar
Nosferatu: Nattens vampyr (1979) av Werner Herzog med Klaus Kinski, Bruno Ganz och Isabelle Adjani.

Grundberättelsen kan nog de flesta som har sett eller läst Draculahistorien av Bram Stoker. Greve Dracula vill flytta in till staden och mäklaren Jonathan Harker blir den som får resa till grevens slott i djupa storskogen i Transsylvanien för att ta hand om allt pappersarbete. Väl där träffar han på den besynnerliga greven som endast är vaken nattetid och inte äter vanlig mat. Resten är klassisk skräckhistoria om hur greven visar sig vara i själva verket en blodsugande vampyr, en nosferatu.

Imponerande skådespeleri av båda de manliga huvudrollsinnehavarna och även Adjani gör ett bra jobb. Jag hade tänkt skriva att hennes karaktär inte är något vidare speciellt utan att hon får spela den klassiska våpiga frun som väntar oroligt på sin man, men sedan slår det mig att hon visar ju lite mer tåga och övertygelse än vad den sedvanliga hemmafrun gör. Bra gjort, både skrivet och spelat. Tänkte också på att hon strax efteråt gjorde den helkonstiga filmen Possesion med Sam Neill, men det är en annan historia.

Den här imponerade bättre än Aguirre, dels då jag finner handlingen mer intressant men också fotot och användandet av ljus och skuggor verkligen ger filmen en slags gotisk skräckkänsla. Bra gjort Herzog och kompani. Det uppskattas! Jag väntar fortfarande dock på att få se den helgalna Kinski ge allt och lite till i ett karismatisk och argt överspel. Kanske att hans beryktade rage är mer off-screen än on-screen? Här spelade han väldigt lågmält och kontrollerat. Bra make-up de har fått till på honom.

En av de bättre vampyrfilmerna jag har sett och skulle nog säga att den övertrumfar originalet från -22. Fast utan den så hade ju inte Herzog heller kunnat göra sin ”remake” eller nytolkning på berättelsen samt att Murnaus film troligen betytt väldigt mycket inte bara för tysk film utan gjort stora avtryck på filmhistorien överlag. (Min gissning.)

Betyg: 3/5
Citera
2015-03-13, 21:07
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Nej, tyvärr inte alls lika aktiv som tidigare! Ser fortfarande en del film men går inte att jämföra antalet mot tidigare, på både gott och ont skulle jag säga. Men försöker se så mycket film jag orkar och kan så gott det går.

Det finns annat i livet än film. Jag ser färre jag med, men Watchlistan växer.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Verkligen underskattad, snackas ju fan aldrig om den längre, men Flashback har ju en tendens att göra bortglömda filmer aktuella igen!

Tur det! Sist jag såg den hade jag med mig ett par kompisar och släktingar. Den uppskattades väldigt mycket, fast få människor under 50 minns Redford och många av de andra gamla giganterna.
Citera
2015-03-13, 21:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Tänkte också på att hon strax efteråt gjorde den helkonstiga filmen Possesion med Sam Neill, men det är en annan historia.

Adjani är ju otroligt bra i den, och filmen som sådan är verkligen skitbra!
Citera
2015-03-13, 21:47
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Adjani är ju otroligt bra i den, och filmen som sådan är verkligen skitbra!

När jag först såg den trodde jag att det skulle vara en überläskig skräckfilm, fast den var mest bara konstig. Adjani gör dock ett riktigt bra jobb som du säger. Men när hon själv såg filmen så försökte hon ta självmord efteråt, vad jag har läst.
Citera
2015-03-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Miller är one of a kind. Blir lycklig och lättsinnad av att läsa honom. Har länge haft filmen på listan men aldrig kommit till skott. Här är två dokumentärer med författaren:

Asleep and Awake (1975)

The Henry Miller Odyssey (1969)

Intressant, tack.
Citera
2015-03-13, 21:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
När jag först såg den trodde jag att det skulle vara en überläskig skräckfilm, fast den var mest bara konstig. Adjani gör dock ett riktigt bra jobb som du säger. Men när hon själv såg filmen så försökte hon ta självmord efteråt, vad jag har läst.

Det stämmer, Adjani blev så pass skärrad och pressad under inspelningen att hon blev neurotisk och som du skriver, var nära självmord. Men efter det har hon jobbat med Zulawski igen har jag för mig, men jag gillar verkligen Possession, en av de bästa arthousefilmer som finns.
Citera
2015-03-13, 23:34
Medlem
nihilverums avatar
Chappie (2015)

Filmen handlar om programmeraren Deon (Dev Patel) på ett sydafrikanskt vapenföretag i Johannesburg, som utvecklar robotar åt polisen. Dessa är mycket effektiva och får brottsligheten att sjunka dramatiskt, men Deon har ett hemligt projekt som går ut på att skapa en robot som har självmedvetande. När han lyckas knycker han en kvaddad robot för att testa sitt nya program, men han blir då kidnappad av några smågangsters som planerar ett tillslag mot en värdetransport för att betala av en skuld till en lokal gangsterboss. I dessas sällskap lär sig roboten, som får namnet Chappie, mycket om hur livet fungerar och vad som är OK att göra och inte.

Jag gillar den här filmen, liksom de tidigare filmer jag har sett av Neill Blomkamp. Det är en intressant historia och specialeffekterna är mycket bra. Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-13, 23:49
Medlem
Bokmasks avatar
Kobe Bryant's Muse (2015)
http://www.imdb.com/title/tt4353376/
Andra basketdokumentären jag har sett. Kollar aldrig på basket men gillar Kobys ärlighet rakt igenom. Detta är något mer än basket! HBO är känt för att stå för kvalitet och gillar dem starkt.
4/5

Big Hero 6 (2014)
http://www.imdb.com/title/tt2245084
Helt okaj rolig story bra tecknat eller animerat kanske man säger nu hehe
3/5

Dracula Untold (2014)
http://www.imdb.com/title/tt0829150
Lite tunn story men gillar miljöerna som de byggt upp!
3/5

The Interview (II) (2014)
http://www.imdb.com/title/tt2788710

De har gjort bättre filmer. Snuskskämt, dåliga ordvitsar och koreaner som bryter roligt på engelska blir inte en bra långfilm. Kanske de ska sätta sig ner och ta sig en funderare istället för att trycka ut så mycket de kan. Kvalitet före kvantitet tack!
1/5
Citera
2015-03-13, 23:55
Medlem
Halloween2s avatar
the women in black angel of death.

1an tyckte jag var grymt läskig men nu har dom verkligen släppt det kändes det som, en okej film men förstår inte hur man lyckades att glömma bort så mycket skräck??
Citera
2015-03-14, 00:12
Medlem
mr.demons avatar
Dear White People. 3.5/5 Mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara. En film om fördomar. Indie film?
Citera
2015-03-14, 00:58
Medlem
chessjamts avatar
Fitzcarraldo (1982) av Werner Herzog med Klaus Kinski och Claudia Cardinale.

Brian Sweeney Fitzgerald, kallad Fitzcarraldo, (Klaus Kinski) älskar opera och har en dröm att bygga ett operahus i ett litet samhälle i Amazonas djungel. Pengar är en bristvara, men om han lyckas transportera gummivirke från en otillgänglig plats uppströms kan han tjäna en stor förmögenhet. Lösningen? Att åka uppströms vid en annan intilliggande flod och sedan frakta skeppet uppför ett berg och över till den andra floden.

Klaus Kinski är fenomenal i huvudrollen i den här filmen. Jag har svårt att se någon annan göra rollen rättvisa. Han spelar den excentriska visionären som inte låter berg stoppa hans drömmar. Filmen mår bra av denna drivande karaktär. Han har ett mål som han arbetar aktivt för att uppnå. Som tittare drivs man med i hans ambition.

Gummibaronerna skildras dock väldigt enkelt och frånstötande. De är äckligt rika och beter sig osmakligt i sin hantering av sedelbuntarna de har till hands. Det störde mig litegrann i filmen, väldigt stereotypt hur en rik knös ser ut och beter sig.

Fotot är en gång fantastiskt bra. Särskilt när Kinski står på taket på skeppet och spelar opera med djungeln i bakgrunden samtidigt som båten rör sig sakta framåt. Riktigt vackert och snyggt gjort! Youtube-länk cirka 1:10 in i videon. Musiken är även den stundtals mäktigt och eggande.

Bästa filmen hittills med Kinski och Herzog.
Betyg: 3.5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in