2018-04-21, 10:56
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Welcome to the Rileys (2010). Lite spontana tankar i början på filmen----> (FB) Vilken film ska du se nu och varför? v2.0

Helt okej film. Inget mästerverk. Inget lågvattenmärke. Någonstans mittemellan. Kortfattat så handlar den om en medelålders man (Gandolfini), som stiftar bekantskap med en strippande, prostituerad tonårsflicka (Stewart). Ett helt platoniskt förhållande, som till viss del bygger på sentimentalitet kring mannens bortgångna dotter. Melissa Leo förekommer som Gandolfinis hustru.

Filmens bäring är dess lågmäldhet, någonting som märks av både i skådespeleri, fotografi, musik och manus, etc. Den blir aldrig melodramatisk eller överdrivet sentimental. Men det finns helt klart många fallgropar där, som undviks genom ovanstående - både på gott och ont. Det bästa med filmen är att den undviker den mest uppenbara fallgropen (Spoileralert!)

6.5-7/10. När det kommer till skådespeleriet så är Melissa Leo och Kristen Stewart bäringen. Gandolfini gör en mer lågmäld och blygsam insats, men fungerar bra i dynamiken mellan de tre. Han kunde dock inte ha burit filmen själv (med andra skådisar i de två andra nyckelrollerna) utan de riktigt bra insatserna från Leo och Stewart.
Citera
2018-04-21, 12:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Håller verkligen inte med om Lawrence. Visserligen har jag sett henne i betydligt färre filmer än jag trodde, men om jag ser henne i en rollista ser jag gärna filmen. Verkligen ingen feminazi, utan verkar vara en skön människa, och gör aldrig ett dåligt jobb. Visst är hon lite överskattad, men jag tycker nog att du tar i lite väl mycket. Dålig har hon väl ändå aldrig varit?

Jag tänkte se Mother! på bio (mest för att jag älskar Aronofsky), men det blev aldrig av. Nu har jag undvikit Noah eftersom den lär sänka mitt Aronofsky-betyg på Filmtipset, men är Mother! inget att ha enligt dig?

Mother! är ren skit och Noah är bra mycket bättre, till och med bättre än The Fountain som jag personligen aldrig gillat men som jag vet är omtyckt bland folk. Men jag kanske är färgad av att filmer som bygger på Bibeln per automatik blir intressanta för mig och då vill jag gärna se dom, så var det också med Noah som jag såg på bio och gillade.

Jag har väl sett det mesta med Jennifer Lawrence och gillade bara Winter's Bone. Gillade aldrig Hunger Games-filmerna trots att böckerna gick hem hos mig, sen filmen där hon var bipolär var tokkass och American Hustle hatade jag med, men den regissören har mestadels bara gjort skit i min värld, överskattad till tusen och förtjänar inga Oscars för sina filmer, ärligt talat. Lawrence är grymt överskattad medan det finns andra bra kvinnor som är bättre, kolla bara på Jessica Chastain, Natalie Portman, Emily Blunt, Jennifer Jason Leigh och en drös andra så har man kvinnor som gör bra filmer.
Citera
2018-04-21, 13:45
Medlem
Geomeisters avatar
Måste gitt | Året var 2017
Varning: Förortstugg
https://www.imdb.com/title/tt5050876/?ref_=nv_sr_1

Den här filmen lanseras som en komedi, men är mer ett drama eller snarare en film om ett liv. Det finns lite humor i filmen som faktiskt fungerar. Jag skrattade högt en gång. Filmen tar dock tid på sig att erbjuda något av substans och trots att filmen är relativt kort kändes den ganska lång, vilket inte är ett bra betyg.

Den som har svårt för "orten" och saker som händer där bör undvika denna film. Jag tror igenkänningsnivån är ganska hög för ungdomar som kommer ifrån förorter, men för oss som inte är det erbjuder den rätt lite. Ett plus är att filmen inte är 100 % förutsägbar, men samtidigt känns en del krystat och annat bidrar med ingenting.

Antingen så kan man se filmen som baserat på verkligheten eller som en parodi, men inget av det fungerade riktigt på mig. Jag kände väldigt lite för huvudrollen överhuvudtaget. Den känns lite som en av 80-talets moralfilmer fast mindre moral och mindre charm.

Betyg?
Citera
2018-04-21, 18:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Måste gitt | Året var 2017
Varning: Förortstugg
https://www.imdb.com/title/tt5050876/?ref_=nv_sr_1

Såg den sent förra året då den hade kommit ut på VOD och gillade den, rolig helt klart och kul att följa huvudpersonen i jakt på sin anteckningsbok i Jordbro (var det väl?). Kul att han skäms så inför att faktiskt göra någonting nyttigt med sitt liv som att skriva om det, säger mycket om de strukturer som råder inom dessa områden där man inte läst någon bok alls om det nu inte är Zlatans självbiografi och vilket utbildnings och kulturförakt som dessa individer innehar. Tyckte om filmen och ger en slags realistisk och ärlig bild över hur det är att vara en hustler i dagens moderna Sverige i dess förorter, lite som Refn gjorde med Pusher -96.
Citera
2018-04-21, 19:58
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: I, Tonya (2017) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Konståkerskan Tonya Harding accepterades aldrig riktigt inom sporten som en seriös åkare. Där mycket av vikten ligger på stil, elegans och egenskaper som är kopplade till överklassen kom Tonya Harding in och skakade om grundvalarna med sin fattiga bakgrund och ruffiga attityd. Men ingen kunde förneka hennes talang - när hon blev den första amerikanskan att landa en trippel axel såg hon ut att kunna nå toppen. Men "incidenten" skulle förstöra allt.

Det här var verkligen en överraskning. Jag har nog aldrig sett en så lekfull och annorlunda film baserad på en verklig person förut, min förväntan var ännu en standard skildring där hyllningar blandas med försiktig kritik men I, Tonya är verkligen inte rädd för att lyfta fram det smutsiga och mindre smickrande. Med avstamp i hennes bakgrund blir det som en white trash-saga utan bromsar.

Det är många ingredienser i soppan dock. Hela hennes liv inklusive hennes barndom ska täckas in, bisarra intervjuer har återskapats, tillbakablickar blandas med nutid och meta-inslag kastas plötsligt in. Margot Robbie kan mitt i en scen vända sig mot kameran och berätta vad som ska hända - "nu kommer vi till 'incidenten', det ni alla är här för". Det är en rapp berättarstil som lider lite av att jonglera med för många bollar.

Men det är hela tiden underhållande. Margot Robbie i huvudrollen är fantastisk och Allison Janney som hennes helgalna morsa är oförglömlig. Deras relation är förmodligen överdriven - jag vet inte om de verkligen sköt efter varandra i rena mordförsök - men fantastiskt underhållande. Och att en sån urtråkig sport som konståkning kan se så häftig ut på film är verkligen imponerande.

Så hur var det med "incidenten" då? Kommer det fram några smaskiga detaljer? Nä, inte speciellt. Margot Robbie har rätt när hon säger att vi sitter och väntar på den och tyvärr är den inte speciellt minnesvärd. Men poängen med filmen är väl inte att frossa i den utan att berätta Tonya Harding's historia och det gör den med bravur. Man får en nyanserad bild av henne, och det är en kompromisslös, fartfylld jävla rock'n'roll resa hon bjöd på. Det måste man ge henne.
Citera
2018-04-21, 20:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: I, Tonya (2017) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Kunde inte sluta tänka på Charlize Theron och hennes roll i Monster då Margot Robbie gjorde samma förvandling och blev förfulad till filmen, både Theron och Robbie anses ju vara attraktiva kvinnor så jag tyckte det var skoj att se Robbie med annorlunda utseende. Sen gillade jag också filmen skapligt mycket trots att jag inte gillar konståkning som sport, och soundtracket var riktigt jävla bra, men jag gillar klassisk rockmusik också, så.
Citera
2018-04-21, 21:03
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mother! är ren skit och Noah är bra mycket bättre, till och med bättre än The Fountain som jag personligen aldrig gillat men som jag vet är omtyckt bland folk. Men jag kanske är färgad av att filmer som bygger på Bibeln per automatik blir intressanta för mig och då vill jag gärna se dom, så var det också med Noah som jag såg på bio och gillade.

Jag har väl sett det mesta med Jennifer Lawrence och gillade bara Winter's Bone. Gillade aldrig Hunger Games-filmerna trots att böckerna gick hem hos mig, sen filmen där hon var bipolär var tokkass och American Hustle hatade jag med, men den regissören har mestadels bara gjort skit i min värld, överskattad till tusen och förtjänar inga Oscars för sina filmer, ärligt talat. Lawrence är grymt överskattad medan det finns andra bra kvinnor som är bättre, kolla bara på Jessica Chastain, Natalie Portman, Emily Blunt, Jennifer Jason Leigh och en drös andra så har man kvinnor som gör bra filmer.

Håller verkligen med dig i skådespelerskorna som är bättre, inte minst Portman och Blunt som jag älskar. Tack för åsikten om Mother!. Jag värderar dina åsikter högt, så jag prioriterar nog min lista på hundratalet filmer istället för den

The Fountain är en av mina 3-4 favoritfilmer någonsin faktiskt, även om jag förstår att den inte går hem hos alla (lite som The Tree of Life, som jag hatar otroligt mycket). Kanske värt att våga sig på Noah ändå!
Citera
2018-04-21, 21:06
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Du har sett mother! men missade kopplingarna till Bibeln?
Citera
2018-04-21, 22:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Du har sett mother! men missade kopplingarna till Bibeln?

Kan ju inte direkt påstå att jag gick in i filmen för att analysera den, störde mig mest på allt och alla i filmen så det låg som ett täcke över eventuella försök till att tolka filmen och göra kopplingar till Bibeln. Jag är inte det minsta religiös men gillade Noah då det är en intressant berättelse som jag även läst i Bibeln, är svag för domedagsskildringar etc... kanske därför som Uppenbarelseboken tilltalade mig så pass mycket.

Tolkade ditt inlägg lite som att enbart för att jag uppskattade Noah så borde jag per automatik uppskatta Mother! i och med referenserna till Bibeln?
Citera
2018-04-21, 22:33
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Kunde inte sluta tänka på Charlize Theron och hennes roll i Monster då Margot Robbie gjorde samma förvandling och blev förfulad till filmen, både Theron och Robbie anses ju vara attraktiva kvinnor så jag tyckte det var skoj att se Robbie med annorlunda utseende. Sen gillade jag också filmen skapligt mycket trots att jag inte gillar konståkning som sport, och soundtracket var riktigt jävla bra, men jag gillar klassisk rockmusik också, så.

Soundtracket var grymt! Glömde nämna det. Och ja, de lyckades white trash'ifiera Margot Robbie riktigt bra till utseendet.
Citera
2018-04-21, 23:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Scream (1996)

Ung dam utsätts för några hundra mordförsök av någon i skämrmask.

Så har man då äntligen sett denna omtalade och hyllade film.
7,2 på imdb, och idel fyror och femmor på filmtipset.
Jag gick in med med mycket låga förväntningar, men inte ens dom uppfyldes.

Detta var inget annat än Fredagen den 13e, del 235, fast flamsigare.

För dålig för att betygsättas
Citera
2018-04-21, 23:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Scream (1996)

Ung dam utsätts för några hundra mordförsök av någon i skämrmask.

Så har man då äntligen sett denna omtalade och hyllade film.
7,2 på imdb, och idel fyror och femmor på filmtipset.
Jag gick in med med mycket låga förväntningar, men inte ens dom uppfyldes.

Detta var inget annat än Fredagen den 13e, del 235, fast flamsigare.

För dålig för att betygsättas

Ärligt talat så är du nog för gammal för att uppskatta den typen av filmer, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in