The Big Short (2015)
Jag har personligen arbetat på en av de största, överlevande globala investmentbankerna genom alla krisåren, så jag har betydligt bättre förutsättningar än den genomsnittlige tittaren att hänga med i den här filmen utan att lyssna på de återkommande metaforiska beskrivningarna av finansterminologin. Eftersom jag även läst en del av Michael Lewis (som skrev boken den här filmen är baserad på) så var jag förberedd på att det som vanligt skulle vara en hel del överdrifter som presenteras som med verkligheten överensstämmande.
Skulle jag gå igenom alla detaljer som inte riktigt stämmer så skulle det här inlägget bli lika långt som de allra längsta recensionerna i den här tråden, men det har jag inte riktigt ork till. Jag nöjer mig med att notera att till skillnad från hur filmen framställer det så är alla karaktärerna utom Michael Burry (som spelas av Christian Bale) fingerade, även om de i vissa fall har några saker gemensamma med verkliga personer.
Samtidigt har filmskaparna i vissa avseenden verkligen gjort hemläxan. När de visar derivatprospekt från de stora bankerna i samband med att Burry ska ingå sina blankningsaffärer så är i alla fall det prospekt som bär "min" banks logotyp mycket övertygande till utseendet, inklusive färgval, rätt typsnitt och fontstorlekar på diverse rubriker.
Överlag är filmen hyfsat underhållande, men jag kan inte bortse från de många avvikelserna från verkligheten.
Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.