Pan (2015)
En nytolkning av J.M. Barries saga som följer en föräldralös pojke som tas med till landet Ingenstans. Där möter han både glädje och faror, och upptäcker snart sitt öde – att bli den hjälte som för evigt kommer att bli ihågkommen som Peter Pan.
Ännu en nytolkning på berättelsen utav Peter Pan. Vi alla känner till den klassiska historien, och det har gjorts flertals filmer om den. Så där har emellanåt kommit ut filmer som har tagit en lite annorlunda riktning. I Finding Neverland så handlar det om hur författaren J.M. Barries kom på historien. En väldigt bra film som rekommenderas med Johnny Depp som författaren. Även Spielberg gjorde sin egen tolkning där Peter Pan är vuxen med Robin Williams i huvudrollen. En klassiker från barndomen och har en del nostalgivibbar från filmen så jag kan inte hata den även ifall den inte är fläckfri, men jag gillar den.
Nu har Joe Wright stigit in och gjort sin egen nytolkning och berättelse på det hela. Hur kom Peter till Neverland?
Det är ett faktum att denna filmen floppade i USA. Sedan så kan jag inte direkt påstå att trailern gjorde mig intresserad. Ju mer jag såg av den desto mer tröttare blev jag på filmen och dess trailer. Ungefär som med The Lone Ranger.
Jag beslöt mig för att se den ändå och herre min skapare är jag glad att jag gjorde det. För detta är ännu en film i kategorin: WTF Hollywood som Brad Jones (Cinema Snob) brukar använda. Det är en term när något är så bisarrt och du inte tror dina ögon vad du ser på och du sitter där och skrattar över hur jävla dålig filmen är. Detta är den typen av film. De ska också vara filmer med en hög budget bakom sig.
Vad är det då som går helt åt skogen med denna filmen?
Först så har vi början som utspelar sig under andra världskriget. Nu har jag inte kollat mer indirekt och minns inte 100%. Men jag är rätt så säker att huvudhistorien där Peter tar Wendy med sig till Neverland utspelar sig historien början på 1900-talet, inte under andra världskriget. Men inte största problemet, som sagt en fritolkning. Hook utspelar sig trots allt under nutiden då den gjordes.
Men hela första början är Peter i ett barnhem och allting påminner mer om Oliver Twist än Peter Pan. Allting är grått och färglöst och där är denna huvudchef systern som är överviktig. Hon har tagit all mat för sig själv och är elak mot Peter. Hon är helt over the top i sitt skådespel och är något av det bästa med filmen. Som om hon hör hemma i en 90-tals film.
Sedan kommer vi till Neverland och det första vi blir introducerade av är pirater som arbetar i en gruva och börjar sjunga. Nu är det verkligen jag tappar hakan på marken. Helt plötsligt börjar de sjunga på Nirvanas låt Smells Like Teen Spirit. Det hjälper heller inte att mitt under låten kommer Hugh Jackman in och ser ut som något Johnny Depp hade kunnat ha på sig, och börjar sjunga med. Jag satt verkligen med munnen öppen och förstod mig inte på varför de i hela friden sjöng på en Nirvana låt.
Inte nog med att filmen ska utspela sig på 40-talet, men även om det var nutid, så är bara idén att de sjunger Nirvana i landet Neverland så jäkla bisarrt. Vems idé var detta, vem tyckte detta var en bra idé? Inget av det funkade och jag... jag förstår det bara inte.... VA!? Nirvana.... HUH!!??
Hugh Jackman kommer in i filmen och överspelar till max. Han är någorlunda underhållande, om det inte vore för hans seriösa insats. Det är överspel i en del scener. Men det märks att han är i en helt annan film än de andra skådespelarna.
Faktum är så skådespelar alla som om de vore i olika filmer. Garrett Hedlund som Hook gör en märklig sak varje gång han pratar. Han gör denna konstiga minnen och visar tänderna hela tiden och ger iväg en konstig dialekt. Det blir irriterade snabbt även om jag småskrattade varje gång han sa något. De försökte så hårt också att efterlikna honom som Indiana Jones, en fattigmans version då.
Rooney Mara som Tiger Lily är helt fel skådespelare för rollen. Jag vet inte vad de tänkte där. Hon är en talangfull skådespelerska får mig inte fel. Men som Tiger Lily har jag svårt att köpa henne.
Levi Miller som Pan var faktiskt hyfsad. Han försöker verkligen och ger iväg någorlunda bra insats i en annars rörig film. Det märks han har talang och jag hoppas att vi får se mer av honom i framtiden för han har faktiskt talang.
En sak jag verkligen inte gillade var att vi nästan halva filmen spenderar vid gruvarbetarna. Där allting är brunt och dammigt. När jag tänker Neverland tänker jag färggrant och fantasin har inga gränser för vad man kan visa. En del av charmen med Hook var de färgade bakgrunderna som man kan se är fejk, men är en del med dess charm.
Här så har vi först grått och tråkiga London och sedan brunt och dammiga gruvan. Allting tar säkert plats halva filmen totalt.
Det är inte fören halva filmen vi kommer utanför och får se mer grönområde och färg.
Det är också här jag stöter på ett stort problem med filmen. Dess dataeffekter är inte övertygande alls. Inte för en sekund trodde jag de befann sig utomhus eller där var något fysiskt där. Allting kom av sig som det var filmat i en studio med en massa green screen.
Det var ful CGI som verkligen såg dåligt ut. Den försökte verkligen vara som Avatar men misslyckades totalt och det är något av den sämsta CGI jag har sett i hela mitt liv. Allting bara för att göra ett par 3D gimmick grejer.
Det slog mig också att för att vara en barnfilm är där väldigt många personer som dör i denna. Vi ser aldrig blod eller några saker som är skadligt för barn. Men där är många personer som faller ner från höga höjder och blir sprakade och svärdfäktning som slutar med ett par dödsfall. Samtidigt sitter jag där och tänker "är detta verkligen en barnfilm, för denna filmen har fler dödsfall än vad en del skräckfilmer har".
En sista sak jag också störde mig på var att filmen tingar fram någon slags romantik mellan Tiger Lily och Hook. Detta känns väldigt mycket som studion kom in och sa detta och otroligt Hollywood-isch. Jag avskydde det och såg ingen poäng med det alls.
För de som också undrar så visar heller inte filmen hur Hook blir ond. Filmen slutar med att Peter och han är vänner och de flyger med Jolly Rogers skeppet mot stjärnan som tar dem till Neverland, där sista repliken är.
"We'll be friends forever Hook, right?
Of course, what could possibly go wrong?"
Där filmen sätter upp sig för en uppföljare som aldrig kommer hända...
I sin helhet är Pan en enda stor WTF film som misslyckas på så många avseende, samtidigt som man sitter där och skrattar över hur dålig filmen är. Att en sådan här står miljonbudget produktion gjordes med dess innehåll förundrar mig. Men det är inte första gången och heller inte sista.
Filmen är överallt i tonen, likaså skådespelarnas insatser. Hugh Jackman's överspel som ibland är underhållande, ibland tråkigt. Garrett Hedlund som gör en av de märkligaste insatserna jag sett i år. Den som verkligen försöker är Levi Miller som gör ett hyfsat jobb. Men han är omringad av en röra som inte ens han kan rädda på flera mil.
Dataeffekterna är några av de sämsta jag har sett någonsin. Och första halvan av filmen är färglös och det känns som Joe Wright inte alls förstod sig på vad Peter Pan egentligen är. Jag såg 2003 versionen förra månaden. Den filmen gillade jag inte så mycket faktiskt. Men det märks att filmskaparna av den filmen förstod sig på karaktären Peter Pan och landet Neverland. Detta misslyckas filmen totalt med.
Men jag satt aldrig och var uttråkad, jag skrattade åt den över hur dålig den var. Jag menar det är en film där de sjunger Nirvana i Neverland och det ska utspela sig på 40-talet. Hur fan summerar man det liksom?
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3332064/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Y1wRv8vTpxo