2015-09-15, 00:36
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Straight Outta Compton (2015)

Årets största överraskning. Förväntade mig en ny Get Rich or Die Tryin' eller som bäst en ny 8 Mile men det här svänger på riktigt. Tight dramaturgi och hela tiden välgjort. Mycket bra foto och kameraarbetet när de står på scenen är otroligt bra. Oväntat bra skådespel och att casta O'Shea Jackson Jr för rollen som sin far var ett mästerdrag men Jason Mitchell var den som stal showen. Fan vad många gånger jag fick gåshud under den fösta timmen. Ibland ville jag skrika FUCK THA POLICE, ibland skrattade jag och vid ett par tillfällen tårades ögonen. Sen att musiken är så jävla bra och ska lyssnas på riktigt hög volym gör det här till en riktig biofilm. Den här är bättre än Walk the Line och I'm Not There i samma genre och toppas egentligen bara av Control.

4/5
Citera
2015-09-15, 10:15
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Richard Kellys Southland Tales från 2006. Virrig och oengagerande. Det verkar som att Richard "Donnie Darko" Kelly bara hade en riktigt bra film i sig då hans övriga filmer varit medelmåttiga.

http://www.imdb.com/title/tt0405336/
Citera
2015-09-15, 10:19
Medlem
Dark places (2015)

Thriller med Charlize Theron, Nicholas Hoult och Chloe Grace Moretz. Och skriven av samma författarinna som skrev Gone girl.
Libby Day (Theron) var åtta år när nästan hela hennes familj mördades. Nu, över 20 år senare , blir hon indragen i fallet igen, av en grupp "mysterielösare" som vill få hennes bror frigiven. Han fick skulden för morden, delvis p,g.a. Libbys vittnesmål. Många tillbakablickar under filmens gång, men bara lagom, så man inte ska få veta allt på en gång. Det som skiljer från Gone girl är att denna inte är lika bra gjord. Säkert mindre budget och mindre känd regissör. Vilket inte alltid ör ett minus, men hör mörks det lite grann. Den får 6 av 10. Bra film, men inget mer.
Citera
2015-09-16, 14:02
Medlem
serotonins avatar
Primal Fear (1996)

En omtyckt katolsk Chicagopräst hittas brutalt mördad och den nerblodade körgossen Aaron (Edward Norton) grips efter polisjakt och sätts i cell. Fallet väcker stor uppståndelse i media vilket leder till att Martin Vail (Richard Gere) en arrogant s.k. Big-Shot Lawyer tar sig an fallet. Alla omständigheter pekar på Aarons skuld men kan verkligen denna stammande, timida och osäkra körgosse ha begått ett så bestialiskt dåd?

Ett på de flesta sätt välgjort och spännande rättegångs/mysterydrama som bjuder på både en och två överraskningar och håller mig vaken från första till sista minuten. Även välspelat från alla medverkande (bl a min personliga favorit Laura Linney i rollen som åklagare, även kul att se Steven Bauer - Manny från Scarface i en mindre roll). Norton i sin debutroll är förresten mer än bra, han är helt suverän i en roll som inte är den lättaste att klara av.

Några småsaker gör att betyget stannar vid en mycket stark trea istället för fyran som den hade kunnat få - ett meningslöst romantiskt förflutet mellan Geres och Linneys karaktärer och en inte helt nödvändig sidoplot om ett kostsamt byggprojekt, men i stort en sevärd film.

3+/5
Citera
2015-09-16, 16:07
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Primal Fear (1996)

En omtyckt katolsk Chicagopräst hittas brutalt mördad och den nerblodade körgossen Aaron (Edward Norton) grips efter polisjakt och sätts i cell. Fallet väcker stor uppståndelse i media vilket leder till att Martin Vail (Richard Gere) en arrogant s.k. Big-Shot Lawyer tar sig an fallet. Alla omständigheter pekar på Aarons skuld men kan verkligen denna stammande, timida och osäkra körgosse ha begått ett så bestialiskt dåd?

Ett på de flesta sätt välgjort och spännande rättegångs/mysterydrama som bjuder på både en och två överraskningar och håller mig vaken från första till sista minuten. Även välspelat från alla medverkande (bl a min personliga favorit Laura Linney i rollen som åklagare, även kul att se Steven Bauer - Manny från Scarface i en mindre roll). Norton i sin debutroll är förresten mer än bra, han är helt suverän i en roll som inte är den lättaste att klara av.

Några småsaker gör att betyget stannar vid en mycket stark trea istället för fyran som den hade kunnat få - ett meningslöst romantiskt förflutet mellan Geres och Linneys karaktärer och en inte helt nödvändig sidoplot om ett kostsamt byggprojekt, men i stort en sevärd film.

3+/5
Helt ok thriller. Den största behållningen var som sagt att få se en stjärna födas i Edward Norton.
Citera
2015-09-16, 17:43
Medlem
Carnage.s avatar
Såg nyss Roar, från 1981. Kan vara den sjukaste filmen jag någonsin har sett. Vad i hela helvetet. Hahaha. Wow. Shit. Va fan?
Citera
2015-09-16, 21:02
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Christopher Columbus - äventyraren (1992)

Bondregissören John Glen och Superman-producenterna Salkind försökte utmana Ridley Scotts "1492 - Den stora upptäckten" - det gick inget vidare. Filmen är sällsynt långtråkig och skådespeleriet träaktigt - särskilt den okände Georges Corraface i titelrollen. Dessutom bombade den totalt på biograferna trots en budget på 40 miljoner (varav 5 gick till Marlon Brando för en liten cameoroll).

http://www.imdb.com/title/tt0103962/
Citera
2015-09-16, 21:18
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Såg nyss Roar, från 1981. Kan vara den sjukaste filmen jag någonsin har sett. Vad i hela helvetet. Hahaha. Wow. Shit. Va fan?

Efter att ha kollat upp den på IMDb blev jag sjukt sugen, speciellt när man läser dessa sakerna om filmen:

In 1978, a flood from a dam break killed many lions in the film, washed away the set and destroyed nearly all of the movie, including sets, completed film footage and three key lions including Robbie, the movie's lion king. The picture was set back several years and the damaged done amounted to approximately US $4 million.

The lion attacks in Roar (1981) were real.

Tippi Hedren once said of this movie: "This was probably one of the most dangerous films that Hollywood has ever seen. It's amazing no one was killed."
Citera
2015-09-16, 21:41
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Efter att ha kollat upp den på IMDb blev jag sjukt sugen, speciellt när man läser dessa sakerna om filmen:

In 1978, a flood from a dam break killed many lions in the film, washed away the set and destroyed nearly all of the movie, including sets, completed film footage and three key lions including Robbie, the movie's lion king. The picture was set back several years and the damaged done amounted to approximately US $4 million.

Tippi Hedren once said of this movie: "This was probably one of the most dangerous films that Hollywood has ever seen. It's amazing no one was killed."

Såg några klipp nu och måste säga att jag också blev sugen. Verkar ju bara vara tur att ingen blev uppäten
Citera
2015-09-16, 21:41
Medlem
I Kina Käkar Dom Hundar
http://www.imdb.com/title/tt0180748/?ref_=nv_sr_2
Den här har verkligen åldrats med värdighet, mycket bättre än jag kom ihåg. 3+/5.
Nu blir det att klippa lite fler Danska rullar från slutet av 90 och början av 2000 - talet.
Citera
2015-09-16, 21:51
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Såg några klipp nu och måste säga att jag också blev sugen. Verkar ju bara vara tur att ingen blev uppäten

Se den! Man sitter med hakan nere vid golvet när man bevittnar galenskapen. Verkligen en "one of a kind"-rulle!
Citera
2015-09-16, 21:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.

Citat:

Den låter ju onekligen rätt annorlunda, men kan den verkligen utmana exempelvis Gummo vad gäller sjukhet? Det verkar i alla fall inte vara samma typ av sjukhet att döma av det som står om filmen på IMDb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in