Citat:
Jo är själv lite besviken över att den inte lyckades väcka några känslor hos mig då jag själv gillar temat väldigt mycket och kan definitivt känna empati för Watanabe på den fronten. Jag kanske jämför den för mycket med Tolstojs novell i vilken jag tycker man får en bättre uppskattning om den lidande huvudpersonen, vilket framkallar mer känslor när berättelsen rör sig mot sitt slut.
Nu är inte Smultronstället en lika direkt adaption av Ivan Iljitjs Död som Ikiru men jag fann ändå Bergmans berättelse om Isak Borg (och framförallt Sjöströms fläckfria tolkning av karaktären) som en bättre filmatisering av liknande teman.
Nu är inte Smultronstället en lika direkt adaption av Ivan Iljitjs Död som Ikiru men jag fann ändå Bergmans berättelse om Isak Borg (och framförallt Sjöströms fläckfria tolkning av karaktären) som en bättre filmatisering av liknande teman.
Visste inte att den var baserad på en novell av Tolstoj - som jag tyvärr inte heller har läst - så kan inte kommentera hur nära eller långt ifrån den är som adaption. Smultronstället är nog kanske strået vassare med samma tema, även om det var ett tag sen jag såg den filmen.
Citat:
(Min fetning)
Throne Of Blood och Yojimbo är på min lista! Tycker personligen om Mifunes skådespel, just i Seven Samurai kan det bli lite väl mycket kontrast mot de mer naturalistiska samurajerna men som Tajomaru i Rashomon är han briljant i min mening!
Håller med fullständigt! De sju samurajerna väntar på att få en femma (5/5) av mig, då jag tycker den är lite för lång och att Mifunes överspel är svårsmält i just den filmen, jämfört med Rashômon. Men jag tror att det bara är en tidsfråga innan jag ser om den och ger den fullpott, för det är den värd.
) och de har inte ens försökt att lära sig en finsk brytning. Men man får överse lite med sådana här små misstag, när det är amerikanarna som ska beskriva Europa!