Citat:

Ursprungligen postat av 
Arctic Monkey

Att säga att film är 110 % subjektivitet och ingen form av rangordning är möjlig? 

Känns som du åsyftar blandannat mina tankar kring film och främst mitt försvar om Scarface till Herr Bruegel i topp 100-tråden (om jag nu tolkar dig rätt). Det jag menar i vart fall att rangordning om vad som är ett skickligt hantverk inom film såklart är möjligt, men bara för att en film är "skickligt gjord" inom cinematiska ramar så betyder det inte att jag kommer lägga ett bra betyg på det. Film handlar också om att fånga engagemang, tankegångar i huvudet och skall dessutom passa till en sådan person som man själv är och upplevelser i ens privata liv och hur man är i livet när man beskådar filmen. Oavsett hur duktig en regissör är på sitt ämbete så kommer han inte få något bra betyg om han inte prickar in något som på någotvis håller mitt intresse uppe under filmens gång eller får mig att må på ett speciellt vis i olika situationer i mitt liv (svårt att förklara). 
Det jag försöker få fram är att hur rosad en regissör är och hur duktig han nu ens kan tänkas vara så ger jag fortfarande högre betyg till Vampyr-MA rulle från HK 1985 om jag har en bättre upplevelse till den filmen, även fast t.ex. Tarr är "bättre" och finare" enligt dig. Det om något är ju subjektivt, eftersom jag antar att du inte skulle ha det lika trevligt som jag med en klassisk MA-rulle. Därför är jag trygg och säker när jag säger att filmsmak är subjektiv, jag vet att många inte uppskattar min smak när det gäller film och det är många filmer i min topp 100 som inte går gemensamt med någon annan, men har jag "fel" smak då? Jag tycker ju inte det.
Nu hoppas jag verkligen att jag tolkade dig rätt och inte skrev massa mumbojumbo helt i onödan 

Isåfall ber jag om ursäkt.
Sedan så är väl pretensiöst automatiskt negativt för någon som inte gillar pretensiösa saker..