2015-01-26, 21:58
Medlem
Dicken96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Inte jätteförtjust i den, den sämsta filmen jag sett av Bale hittills. För mycket fokus på slakt och ganska intetsägande story.

Smaken är som baken Förstår vad du menar. Inte hans bästa roll direkt, det är American Psyco och Rescue dawn enligt mig.
Citera
2015-01-26, 22:04
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Tror att för många som älskar filmen ligger Michael Keaton nära hjärtat. För filmen är nästan att se en självbiografi på Michael Keatons liv.
Hade inte Michael Keaton varit med i filmen hade den inte gjort lika stort intryck. Jag tror att om Keaton inte varit med i filmen hade jag personligen och en del inte gillat den lika mycket. Då mycket av den filmen bygger på att det just är Keaton i huvudrollen när man väl ser vad allting går ut på.

Så när du säger att Michael Keaton är medelmåttig skådespelare så kan jag ser vart du kommer från. Men för oss som älskar mannen och följt hans karriär sedan jag var barn betyder filmen Birdman något mer än bara en suveränt och smart film.
Nu säger jag inte att alla som älskar Keaton kommer älska Birdman, men jag tror filmen är mer självbiografi än vad Keaton säger.

Ett mer rimligt försvar av filmen i så fall. Själv har jag ingen vidare koppling till honom som person eller skådis, men tror att jag hade kunnat uppskatta en sådanhär grej ändå om den bara var bättre gjord och mer subtilt skött.

__

Gällande Tarr så gillar jag honom. Han har erbjudit mig en av mina bästa bioupplevelser med Turinhästen och hans andra verk har vissa glimtar jag håller otroligt högt. Förstår dock om man tycker han är något oåterhållsam med livets förjävligheter, det kan jag också hålla med om.

Däremot blir jag lite fundersam över forumet ibland. Pretentiös som automatisk negativ stämpel? Att säga att film är 110 % subjektivitet och ingen form av rangordning är möjlig?

Njaaaaaaaaaaeee.

Tycker ni verkligen så?
Citera
2015-01-26, 23:15
Sin City. Hade glömt bort hur serietidningsvacker och ultracool den var. Det starka svartvita landskapet som ibland skars av mot neonskarpa färger till töntiga men passande repliker.. snyggt. Lite samma stuk som Watchmen, fast mer fängslande karaktärer och snyggare s.a.s. grafik. Fick även vibbar av vissa Tarantino-animationer och Bond-animationer. (Gillar speciellt Elijah Woods karaktär).

Sannerligen en unik film. Skall nog inte förstöra upplevelsen med att se uppföljaren.

Betyg: 5/5

Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Ajdå, det är ju en av gubbsen jag tänkte ge mig i kast med i år, får se om jag tar tag i det. Men ordet 'pretto' används ofta väl lättvindigt här på forumet tycker jag allt.

Sluta tänk så mycket och se filmerna bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Det är både underhållande och nästan provocerande (om det inte vore internet dvs) att höra folk försvara Birdman som en innovativ film med budskap och viktiga saker att säga.

Kan ni inte se att den är fruktansvärt hafsig, ihålig och självförhärligande parodiskt på det värsta sättet?

Och seriöst. Keaton är en högst medelmåttig skådis.

Ganska märkligt att du reagerar på att folk ifrågasätter Tarr men du själv tycker det är märkligt med folk som "försvarar" Birdman.
Citera
2015-01-26, 23:25
Medlem
Pickmylussys avatar
Event Horizon
Klassisk 90-talsskräck i rymden. Kan fan inte bli bättre. Bättre effekter&animationer än väntat
Underhållande film. Reagerade dock inte med rädsla som vissa andra i forumet ._.
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Sin City. Hade glömt bort hur serietidningsvacker och ultracool den var. Det starka svartvita landskapet som ibland skars av mot neonskarpa färger till töntiga men passande repliker.. snyggt. Lite samma stuk som Watchmen, fast mer fängslande karaktärer och snyggare s.a.s. grafik. Fick även vibbar av vissa Tarantino-animationer och Bond-animationer. (Gillar speciellt Elijah Woods karaktär).

Sannerligen en unik film. Skall nog inte förstöra upplevelsen med att se uppföljaren.

Betyg: 5/5

Verkligen, undvik uppföljaren! Ofattbart dålig film.
Citera
2015-01-26, 23:37
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Att säga att film är 110 % subjektivitet och ingen form av rangordning är möjlig?

Känns som du åsyftar blandannat mina tankar kring film och främst mitt försvar om Scarface till Herr Bruegel i topp 100-tråden (om jag nu tolkar dig rätt). Det jag menar i vart fall att rangordning om vad som är ett skickligt hantverk inom film såklart är möjligt, men bara för att en film är "skickligt gjord" inom cinematiska ramar så betyder det inte att jag kommer lägga ett bra betyg på det. Film handlar också om att fånga engagemang, tankegångar i huvudet och skall dessutom passa till en sådan person som man själv är och upplevelser i ens privata liv och hur man är i livet när man beskådar filmen. Oavsett hur duktig en regissör är på sitt ämbete så kommer han inte få något bra betyg om han inte prickar in något som på någotvis håller mitt intresse uppe under filmens gång eller får mig att må på ett speciellt vis i olika situationer i mitt liv (svårt att förklara).

Det jag försöker få fram är att hur rosad en regissör är och hur duktig han nu ens kan tänkas vara så ger jag fortfarande högre betyg till Vampyr-MA rulle från HK 1985 om jag har en bättre upplevelse till den filmen, även fast t.ex. Tarr är "bättre" och finare" enligt dig. Det om något är ju subjektivt, eftersom jag antar att du inte skulle ha det lika trevligt som jag med en klassisk MA-rulle. Därför är jag trygg och säker när jag säger att filmsmak är subjektiv, jag vet att många inte uppskattar min smak när det gäller film och det är många filmer i min topp 100 som inte går gemensamt med någon annan, men har jag "fel" smak då? Jag tycker ju inte det.

Nu hoppas jag verkligen att jag tolkade dig rätt och inte skrev massa mumbojumbo helt i onödan Isåfall ber jag om ursäkt.

Sedan så är väl pretensiöst automatiskt negativt för någon som inte gillar pretensiösa saker..
Senast redigerad av BrutusBeefcake 2015-01-27 kl. 00:02.
Citera
2015-01-27, 00:27
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Det jag menar i vart fall att rangordning om vad som är ett skickligt hantverk inom film såklart är möjligt

Jag håller med om det mesta du skriver men inte detta

Ok du kan få dom flesta att skriva under på extremexempel som att Cykeltjuven är bättre än Troll 2 men vilken är den objektivt bästa filmen av Cykeltjuven och Port of Shadows?

Troll 2 och The Room?
Die Hard eller Terminator?
Rififi eller The Big Heat?
Citera
2015-01-27, 00:32
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Verkligen, undvik uppföljaren! Ofattbart dålig film.
A Dame to Kill For? Gillar man den första mycket så förstår jag inte hur denna skulle kunna vara "ofattbart dålig". Så fruktansvärt olika är de väl inte? Det enda jag personligen störde mig på var bruden de substituerade Miho med. Fy skam.

Man blev väl inte lika hooked som med den första bara... vilket ju är en förklaring i sig självt. Men jag skulle säga att om den första fungerade på 100% "kapacitet" så ligger 2an på typ 70-80%, eller däromkring.

Inte jätteseriösa filmer direkt heller. Men håller med om att den första definitivt är bättre.
Citera
2015-01-27, 00:39
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Jag håller med om det mesta du skriver men inte detta

Ok du kan få dom flesta att skriva under på extremexempel som att Cykeltjuven är bättre än Troll 2 men vilken är den objektivt bästa filmen av Cykeltjuven och Port of Shadows?

Troll 2 och The Room?
Die Hard eller Terminator?
Rififi eller The Big Heat?

Det var väl mer extremexempel jag tänkte på. De du listar där nede är ju rent subjektivt om vilken man föredrar eftersom de ligger under samma förutsättningar och genre.

Men däremot så skulle nog många vara överens om att "Gudfadern" är en "bättre" film manusmässigt, hantverkarmässigt etc etc. än t.ex Die Hard, men betyder det att man måste ge Gudfadern ett bättre betyg då? Det var väl det jag försökte fråga också. Jag tycker inte att det finns något fel i hur man betygsätter film, så länge man följer sin egen smak och inte påverkas av andra.

Det är ju oftast så att starka Drama-filmer kommer oftare på topplistor än t.ex. komedier, men om man ärligt hade en bättre upplevelse med komedien, varför "måste" man välja att ge den ett lägre betyg än den där starka drama-filmen som vann Cannes-priset? Det känns som den objektiva och kritiska analysen tvingar folk att lägga ett bättre betyg beroende på genre, inte hur upplevelsen i sig var. Det tycker jag är fel och ganska trist. Men sedan är det ju inget fel att uppskatta tunga drama-filmer som roffar åt sig Cannes-priser, så länge man faktiskt har en bra filmupplevelse och inte ger den bättre betyg eller lägger den högre upp i en lista för att den är "objektivt bättre".
Senast redigerad av BrutusBeefcake 2015-01-27 kl. 00:41.
Citera
2015-01-27, 00:45
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Det var väl mer extremexempel jag tänkte på. De du listar där nede är ju rent subjektivt om vilken man föredrar eftersom de ligger under samma förutsättningar och genre.

Men däremot så skulle nog många vara överens om att "Gudfadern" är en "bättre" film manusmässigt, hantverkarmässigt etc etc. än t.ex Die Hard, men betyder det att man måste ge Gudfadern ett bättre betyg då? Det var väl det jag försökte fråga också. Jag tycker inte att det finns något fel i hur man betygsätter film, så länge man följer sin egen smak och inte påverkas av andra.

Nej @ Bold

Vi kan försöka figurera ut vad som är bra hantverk eller inte i all evighet men i slutändan handlar det om hur våra hjärnor reagerar på det vi ser = subjektivt

Där är du och jag helt överens.

Det jag syftade på med min post var att det inte heller är helt okomplicerat att ta reda på vad som är "objektivt bra hantverk" eller inte = även det är subjektivt.
Citera
2015-01-27, 00:47
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla

Det jag syftade på med min post var att det inte heller är helt okomplicerat att ta reda på vad som är "objektivt bra hantverk" eller inte = även det är subjektivt.

Enig.
Citera
2015-01-27, 00:59
Medlem
The Equalizer (2014)
Jävligt underhållande, når dock inte en 8a riktigt då handlingen inte är mer annorlunda än övriga filmer i denna genre. Stundtals överdriven, men ändå mycket underhållande.

Betyg: 7/10
Citera
2015-01-27, 01:31
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-
The Equalizer (2014)
Jävligt underhållande, når dock inte en 8a riktigt då handlingen inte är mer annorlunda än övriga filmer i denna genre. Stundtals överdriven, men ändå mycket underhållande.

Betyg: 7/10

Själv ger jag den en 3:a, en av Denzels sämre filmer enligt mig, och regissören har tidigare gjort mästerverket Training Day . var ju bara som en odödlig snubbe, rätt meningslös rulle. Tydligen så håller dom på med en uppföljare också. Blir väl som Taken filmerna, suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in