2015-12-27, 00:19
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
It’s a Wonderful Life (1946)

http://www.imdb.com/title/tt0038650/?ref_=rvi_tt

George Bailey (James Stewart) har under hela sitt liv åsidosatt sig själv för att människorna runtomkring honom ska få en drägligare tillvaro. När det ser som mörkast ut och han funderar på att ta självmord kommer ängeln Clarence (Henry Travers) ner och ger honom ett annat perspektiv, nämligen hur saker och ting hade varit om han inte hade funnits överhuvudtaget.

Wow, det här var en riktigt tearjerker. Blev faktiskt tårögd mot slutet. Det är en storebrors last i livet att vara den ansvarstagande personen i gruppen. George Bailey visar gång på gång hur han trots sina egna äventyrliga drömmar om att resa runt och upptäcka världen ändå väljer att stanna kvar och omhänderta familjefirman och hjälpa sin familj och hembygd istället. James Stewart är väldigt bra i rollen. Det är väl i några scener som jag tyckte att han överspelade och tog i för mycket, särskilt mot slutet, men under större delen av filmen är det han som bär filmen med sitt lysande skådespel. Vi sympatiserar och känner med honom när han måste offra sina drömmer och egna pengar för att hjälpa sin bror och sina medmänniskor.

Resten av skådespelarna gör ett bra jobb. Blir ju lite mer stereotypa karaktärer för Stewart att agera mot. Jag tänker främst på Lionel Barrymore i rollen som Mr. Potter, krösus i staden som nästan äger allting, är en nidbild på den hjärtlöse kapitalistiska affärsmannen som inte bryr sig om sina medmänniskor. Det fungerar väl i handlingen men blir kanske lite tröttsamt i längden. Donna Reed som Mary, sedermera fru till Stewarts karaktär, lyser upp skärmen med sitt vackra inre och yttre. Hon blir tillsammans med sin man en ledstjärna för den altruistiska livsfilosofin som de båda verkar leva efter.

Fotot var överraskande bra i filmen. Frank Capra vet hur man berättar en film visuellt med kameran. Riktigt snyggt i flera scener. Musiken tänkte jag inte så mycket på. Antar att den fungerar bra då jag inte kan klaga på den.

En närapå 70 år gammal klassiker som jag inte har sett tidigare har äntligen blivit sedd, och vilken välgjord film det är! Kanske vill jag gå ut 2015 med ett stort bang och sätter nu min tredje femma på mindre än en månad, men detta var verkligen en stor film som berörde mig djupt. Det tidlösa temat om att den som har vänner är rik hur fattig han än är och att livet trots alla motgångar ändå är värdefullt och värt att leva är vackert och hjärtevärmande. Jag förstår att den har blivit en julklassiker och det kommer den hädanefter att vara för min del också. En riktigt bra film!

Betyg: 5/5!

Håller med om allt du skriver! Älskar Jimmy!
Citera
2015-12-27, 00:57
Medlem
Grandmas Boy.. larvig humor men ändå fett underhållande, ger filmen en 5/10.
Citera
2015-12-27, 01:15
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Bridge of Spies (2015)

Steven Spielberg är back in the game med ett välsvarvat historiskt kallakriget-drama och hans bästa film sen Munich (2005) för 10 år sen i mitt tycke. Ursnyggt foto samt miljöer, bröderna Coens bjuder på ett välbalanserade manus med både spänning och humor (ÄLSKAR den subtila humorn) och Tom Hanks lämnar träfracken hemma och gör en lite ledigare tolkning av en amerikansk hjälte, som kanske inte var en hjälte i allas ögon. Men Mark Rylance som spionen Rudolf Abel är filmens stora stjärna då han stjäl varenda scen trots att det är en kolugn porträttering med nära på apatiska inslag. Rylance har inte överdrivet med repliker men hans kroppsspråk och blick säger det mesta och när han väl säger något är det klockrena levereringar.

Man får vara vaken när man ska hänga med i alla turerna kring spionutbytet i Berlin som Hanks karaktär ska få till, men det följer ändå en rak linje och blir aldrig rörigt. En film jag gärna ser om och nog köper när den utkommer på blu-ray. Den bästa filmen från 2015 hittills!

Betyg: 4/5
Citera
2015-12-27, 10:03
Medlem
Jag såg Irrational Man av Woody Allen och tyckte det var riktig skräp, återigen gör han Dostojevskij och återigen har han inget att säga som inte ryssen redan sagt för 150 år sedan.
Förutom att den tematiskt är helt ointressant är allting för övertydligt och förutsägbart.
Ovanpå det lyckas han reta gallfeber på mig genom att välja världens sämsta jazzlåt och spela den hela hela hela hela hela hela hela hela tiden, hur är det möjligt att vara jazzfan i 20+ år utan att lämna hissmusik stadiet?
Woody Allen gör exakt samma sak som Donna Tartt, slänger in hänvisningar till finkultur och djupa verk så ofta som möjligt för att lura kvasiintellektuell publik att Allens egna verk håller samma kvalitet, vilket dom ofta inte gör.
Allen har bra filmer i bagaget men Irrational Man är inte en av dom.

1 / 5
Citera
2015-12-27, 10:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag såg Irrational Man av Woody Allen och tyckte det var riktig skräp, återigen gör han Dostojevskij och återigen har han inget att säga som inte ryssen redan sagt för 150 år sedan.
Förutom att den tematiskt är helt ointressant är allting för övertydligt och förutsägbart.
Ovanpå det lyckas han reta gallfeber på mig genom att välja världens sämsta jazzlåt och spela den hela hela hela hela hela hela hela hela tiden, hur är det möjligt att vara jazzfan i 20+ år utan att lämna hissmusik stadiet?
Woody Allen gör exakt samma sak som Donna Tartt, slänger in hänvisningar till finkultur och djupa verk så ofta som möjligt för att lura kvasiintellektuell publik att Allens egna verk håller samma kvalitet, vilket dom ofta inte gör.
Allen har bra filmer i bagaget men Irrational Man är inte en av dom.

1 / 5
Nytt lågvattenmärke för Allen enligt dig eller finns det några andra du tycker ännu sämre om?
Citera
2015-12-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Nytt lågvattenmärke för Allen enligt dig eller finns det några andra du tycker ännu sämre om?

Nej det här var den jag tyckte minst om. Den känns som Match Point + filosofi fast sämre och eftersom filosfin enligt mig tillför zilch så är det kort och gott Match Point fast sämre.

Såg att du gav den en tvåa, var det en stark tvåa eller är du också skeptisk? Hur skulle du säga att den står sig mot Match Point och håller du med om att den är lik?
Citera
2015-12-27, 12:00
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Nej det här var den jag tyckte minst om. Den känns som Match Point + filosofi fast sämre och eftersom filosfin enligt mig tillför zilch så är det kort och gott Match Point fast sämre.

Såg att du gav den en tvåa, var det en stark tvåa eller är du också skeptisk? Hur skulle du säga att den står sig mot Match Point och håller du med om att den är lik?
Det är en ganska stabil tvåa för mig. Jag tyckte ändå den var småskön för vad den var men inget jag kommer återvända till. Jag tycker all din kritik mot filmen är befogad men de saker du tog upp störde mig bara inte lika mycket. Håller med om att det finns vissa likheter med Match Point och att det är den mycket bättre filmen.
Citera
2015-12-27, 15:02
Medlem
Ratis avatar
Såg Robin and The 7 Hoods igår på TCM. Sång- och dansnummerna var väl lite i otakt. I övrigt en riktigt bra film med Rat Pack medlemmarna Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis Jr och Bing Brosby.
Höjdpunkten var helt klart Mr Booze.

4.5/5.
Citera
2015-12-27, 15:22
Medlem
knazbarnets avatar
The martian

Bra film, fångade känslan av ensamhet på ett bra sätt som påverkade en. Lite förutsägbar story men ändå uppbyggd på ett önskvärt sätt.

7,5/10

The revenant

Ingen höjdare enligt mig. Trög film som behandlar samma ämne om och om igen genom hela filmen

3/10

Legend 2015

Samma som ovan egentligen. Har en ganska bra historia att utgå ifrån tyvärr är den ganska monoton. Finns ett händelseförlopp som repeteras under hela filmen tills slutet. Inga förändringar av personer utan folk agerar på samma sätt i slutet som i början av filmen. Helt okej insats av Hardy även om jag kan vara lite färgad då jag alltid tyckt om han.

4/10

The Hateful Eight

En remake (omedveten?) av Reservoir dogs med lite mer känsla av Tarantinos senare filmer. Både atmosfär och karaktär-vis. Ganska underhållande från tid till annan men tyvärr inget som får en att spärra upp ögon och öron av spänning. Kanske bara är jag men uppbyggnaden av filmen känns ganska förutsägbar om man sett Tarantinos tidigare filmer. Förstår inte heller syftet att slänga in Channing Tatum i denna.

5/10
Senast redigerad av knazbarnet 2015-12-27 kl. 15:39.
Citera
2015-12-27, 15:40
Medlem
Balonzos avatar
Igår såg jag Taxi Driver där De Niro gör ett bra porträtt av en ensam krigsveteran (Travis) vars obetydliga liv gör att han förlorar vettet i en desperat jakt på något större syfte med sitt liv. En obehaglig och sorglig film om en trasig människa. Kombinationen Scorsese/Robert De Niro och ett smutsigt, dekadent New York anno sent 70-tal går aldrig ur tiden. En mörk film där nästan alla scener utspelar sig på natten, då Travis är ute och kör taxi.

"En dag kommer regnet och sköljer bort all skit"
https://www.youtube.com/watch?v=guV8Tp9oi3Q

En kanonrulle 4,5/5
Citera
2015-12-27, 16:08
Medlem
BigFatCones avatar
Norge levererar inte bara underhållande found footage-filmer utan även stonerfilmer av hygglig klass. Den Siste Rävjakta eller The Last Joint Venture som den mycket fyndigt heter på engelska kanske inte riktigt når upp till internationell klass men det är en klart charmig rulle. Är man sugen på en cannabiskomedi-ish som inte är Amerikansk så kan jag verkligen rekommendera den.

4 av 5 stora, tjocka koner.
Citera
2015-12-27, 16:26
Dirty Harry, 8 av 10
Magnum Force, 9 av 10
The Enforcer, 7 av 10
Sudden Impact, 9 av 10
The Dead Pool, 8 av 10

Clint Eastwood spelar polisen Harry Callahan, Dirty Harry. 70-talet i San Fransisco. Tycker filmerna är mycket bra, andra gången jag ser dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in