Everest (2015)
En grupp bergsklättrare stöter på problem i form av en kraftig snöstorm när de skall bestiga Mount Everest.
Jag har tagit på mig lärdomen att efter att ha sett denna filmen att jag aldrig i hela mitt liv kommer vilja bergsklättra.
Everest är en film ungefär i samma anda som Gravity som kom ut två år sedan. I med det att det är en 3D upplevelse som ska upplevas på bio för att få det maximala utifrån den. Men jag tror ändå filmen håller lika bra som om du hade sett den hemma. Jag minns själv jag såg Gravity för första gången med min syster utanför bio, och hon blev helt tagen av den och jag själv märkte. Detta är en bra överlevnadsfilm utanför 3D och biograferna. Jag tror Everest också kommer klara av det testet.
Detta för mig är en av de mest spännande filmerna jag sett på bio. Jag satt på helspänn under hela filmen. Jag glömde bort vad som innebar tid och verklighet. Jag var fångad i filmen.
Jag vet det låter cheesy, men detta var för mig en otroligt välgjord film. Jag blev fängslad och kände mig berörd av de dramatiska scenerna.
Innan filmen kom gjorde jag kanske ett litet misstag, men min nyfikenhet var allt för stor. Jag läste mig på själva katastrofen för jag var intresserad. Så jag visst redan vilka som skulle överleva och vilka som skulle dö.
Men att filmen fortfarande lyckades få mig så pass investerad och att jag bet på naglarna vart varannan scen är för mig ett lyckat tecken.
Filmen tar dock sin tid innan saker och ting börjar komma igång. Mest för att sätta upp karaktärerna, men också för att visa förberedelserna inför själva klättringen.
Detta för mig var en av de bättre sakerna med filmen. Vi får ett bättre förståelse till varför personerna gör detta och gör oss mer investerad när olyckan väl inträffar.
Detta också mycket tack vare åter igen skickliga skådespelare. Denna dubbla biodagen bjöd verkligen på skådespelare i sin topp.
Jason Clarke är huvudrollspersonen kan man säga och han gör verkligen bra ifrån sig. Scenerna mellan honom och Keira Knightley är verkligen rörande. Av det lilla vi ser av Keira Knightley gör hon verkligen sin närvaro räknas, jag blev imponerad av henne faktiskt.
Josh Brolin som jag såg förra veckan är med igen. Båda gångerna gjorde han lika bra ifrån sig. Favoriten Jake Gyllenhaal är stört skön. Han är inte med så mycket som man tror, det vi ser i trailern är ungefär det vi får. Men ännu en gång visar han varför han är en av de främsta skådespelarna som lever idag.
Till sist måste jag nämna 3D:n. Det är inte på samma nivå som Gravity. Men det är ändå imponerande 3D som faktiskt ger effekt till det hela. Effekterna i filmen är makalösa. Nästan som jag undrar om dem verkligen var på Everest på riktigt eller inte.
Jag är väldigt fundersam hur de gjorde allt detta, men detta är verkligen toppbetyg i miljö och effekter. Även ljudet var otroligt.
Jag har inte riktigt mycket mer att berätta om filmen. Den gör sitt jobb. Det är en överlevnadsfilm och vad som händer mer exakt kommer jag inte gå in på då jag känner det räknas som spoiler för den som inte känner till historien.
I sin helhet är Everest väl värd att se på bio. Det är en av de mest spännande filmerna jag sett på bio och jag satt på helspänn flertals scener. Skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig. Uppbyggnaden till katastrofen var bra och de dramatiska scenerna funkade faktiskt för mig.
Men det är just kampen om överlevnad och hur bra filmen lyckats fånga detta ögonblicket och tillsammans med fantastiska effekter, ljud och miljöer gör detta till en av årets bioupplevelser.
Jag blev helt indragen i den och glömde bort allt om verklighet och tid. Jag satt på helspänn och likt Gravity som gjorde att jag inte vill åka till rymden, vill jag nu inte klättra några berg, inte ens om de är 5 meter höga (hehe)...
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2719848/...ref_=hm_cht_t4
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZQVpPiOji0