2015-09-26, 01:25
Medlem
Me, Earl and the dying girl

Inte så rolig som jag trodde den skulle vara. Det var humor i början och ledsna ögon i slutet. 4/5.
Citera
2015-09-26, 08:39
Medlem
Harry-Greys avatar
Tintin et le mystère de la Toison d'Or (Tintin and the Golden Fleece,1961, DVD, 102 min)

Kortrecension

Jag får erkänna att jag blir ordentligt överraskad av filmen. Både som produktion och som denna nostalgibärare som den är. Jag tycker att den levererar direkt från ruta ett och håller sin kvalité speltiden igenom. Utöver att man träffat rätt på det visuella, så är nog en av filmens främre kvalitéer att man berättar en nyskriven historia, till skillnad mot P.J's och Spielberg film där man konstant sitter och jämför med originalberättelsen. Nu känns det här istället både fräscht och spännande. Man har även nailat stämningen från seriealbumen på ett långt bättre sätt än vad de mer barnsliga och fåniga (framförallt med de a svenska rösterna med Tomas Bolme i spetsen) tecknade filmerna. Om man är ett Tintin-fan så ska man absolut se denna bortglömda lilla diamant.

Betyg: 3.5 (Om jag sett den som barn hade det nog vart en klockren 5:a)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG : http://theshinbonepost.blogspot.se/2...oison-dor.html
Citera
2015-09-26, 09:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Everest (2015)

En grupp bergsklättrare stöter på problem i form av en kraftig snöstorm när de skall bestiga Mount Everest.

Jag har tagit på mig lärdomen att efter att ha sett denna filmen att jag aldrig i hela mitt liv kommer vilja bergsklättra.
Everest är en film ungefär i samma anda som Gravity som kom ut två år sedan. I med det att det är en 3D upplevelse som ska upplevas på bio för att få det maximala utifrån den. Men jag tror ändå filmen håller lika bra som om du hade sett den hemma. Jag minns själv jag såg Gravity för första gången med min syster utanför bio, och hon blev helt tagen av den och jag själv märkte. Detta är en bra överlevnadsfilm utanför 3D och biograferna. Jag tror Everest också kommer klara av det testet.

Detta för mig är en av de mest spännande filmerna jag sett på bio. Jag satt på helspänn under hela filmen. Jag glömde bort vad som innebar tid och verklighet. Jag var fångad i filmen.
Jag vet det låter cheesy, men detta var för mig en otroligt välgjord film. Jag blev fängslad och kände mig berörd av de dramatiska scenerna.

Innan filmen kom gjorde jag kanske ett litet misstag, men min nyfikenhet var allt för stor. Jag läste mig på själva katastrofen för jag var intresserad. Så jag visst redan vilka som skulle överleva och vilka som skulle dö.
Men att filmen fortfarande lyckades få mig så pass investerad och att jag bet på naglarna vart varannan scen är för mig ett lyckat tecken.

Filmen tar dock sin tid innan saker och ting börjar komma igång. Mest för att sätta upp karaktärerna, men också för att visa förberedelserna inför själva klättringen.
Detta för mig var en av de bättre sakerna med filmen. Vi får ett bättre förståelse till varför personerna gör detta och gör oss mer investerad när olyckan väl inträffar.

Detta också mycket tack vare åter igen skickliga skådespelare. Denna dubbla biodagen bjöd verkligen på skådespelare i sin topp.
Jason Clarke är huvudrollspersonen kan man säga och han gör verkligen bra ifrån sig. Scenerna mellan honom och Keira Knightley är verkligen rörande. Av det lilla vi ser av Keira Knightley gör hon verkligen sin närvaro räknas, jag blev imponerad av henne faktiskt.
Josh Brolin som jag såg förra veckan är med igen. Båda gångerna gjorde han lika bra ifrån sig. Favoriten Jake Gyllenhaal är stört skön. Han är inte med så mycket som man tror, det vi ser i trailern är ungefär det vi får. Men ännu en gång visar han varför han är en av de främsta skådespelarna som lever idag.

Till sist måste jag nämna 3D:n. Det är inte på samma nivå som Gravity. Men det är ändå imponerande 3D som faktiskt ger effekt till det hela. Effekterna i filmen är makalösa. Nästan som jag undrar om dem verkligen var på Everest på riktigt eller inte.
Jag är väldigt fundersam hur de gjorde allt detta, men detta är verkligen toppbetyg i miljö och effekter. Även ljudet var otroligt.

Jag har inte riktigt mycket mer att berätta om filmen. Den gör sitt jobb. Det är en överlevnadsfilm och vad som händer mer exakt kommer jag inte gå in på då jag känner det räknas som spoiler för den som inte känner till historien.

I sin helhet är Everest väl värd att se på bio. Det är en av de mest spännande filmerna jag sett på bio och jag satt på helspänn flertals scener. Skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig. Uppbyggnaden till katastrofen var bra och de dramatiska scenerna funkade faktiskt för mig.
Men det är just kampen om överlevnad och hur bra filmen lyckats fånga detta ögonblicket och tillsammans med fantastiska effekter, ljud och miljöer gör detta till en av årets bioupplevelser.
Jag blev helt indragen i den och glömde bort allt om verklighet och tid. Jag satt på helspänn och likt Gravity som gjorde att jag inte vill åka till rymden, vill jag nu inte klättra några berg, inte ens om de är 5 meter höga (hehe)...

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2719848/...ref_=hm_cht_t4

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZQVpPiOji0

Låter väldigt intressant! Jag väntar på att den ska komma till Pirate Bay (som något annat än suddig cam).

Sedan kan jag rekommendera dramadokumentären "The Beckoning Silence" som är halvt berättande, halvt inspelade scener, från ett par olika dramatiska bergsbestigningar. Det man lär sig är som sagt att man aldrig, aldrig ska bergsbestiga! :-)
Citera
2015-09-26, 13:29
Medlem
Merwinnas avatar
Dishonored lady från 1947. Moraldrama som går över i ett kriminaldrama. Det är lite "för mycket av allt", och jag kunde inte riktigt hålla uppe intresset längre när det blev kriminaldrama av det.

Men moraldramat är tankeväckande: om man har hittat den perfekta partnern, och han älskar en och man skulle kunna få ett bra liv tillsammans med honom. Ska man då berätta om sin historia (t.ex. som här i filmen sin sexuella historia) även om det kan bli stötestenen som gör att man går miste om partnern och det fina livet man kunde fått med och genom honom? Eller ska man hålla tyst och chansa på att han aldrig får veta något? Jag gillar sådana här frågor i fiction, där man så att säga får närma sig ett problem utan att själv leva i det, och på avstånd försöka ta ställning. Förhoppningsvis har man då några färdiga tankar och åsikter att utgå ifrån den dag man står där själv.

Ger den 5/10.
Citera
2015-09-26, 23:17
Medlem
Under belägring 2.

Jävligt schysst action. Nonstop! 3-4/5.
Citera
2015-09-26, 23:23
Medlem
SnilleFixs avatar
Har kollat på Phone booth. Riktigt bra! 7/10 poäng. Spännande när en snubbe försöker överleva från en telefonkiosk.
Citera
2015-09-27, 01:26
Medlem
Splatta-holics avatar
har mjukstartat inför oktober med nåra fredagen den 13:e filmer, som man redan sett för många gånger. Part 2, Part 3 såg jag senast, är halvägs genom part 4 så tog en paus. Såg första filmen i sommar så orkade inte se om den. Alltså filmerna är så lika varandra så man glömmer vilken som är vilken innan man ser dom igen.

Part 2 är som alla vet första filmen Jason är med i och part 3 så får vi se den klassiska hockeymasken, ganska sent i filmen när han dödat nörden. part 2 och part 3 och även part 4 som jag håller på med nu är klart helt ok, innan serien började gå ned sig, iofs gillar verkligen part 6 faktiskt men är inte där ännu.

Part 3 har faktiskt bästa themet i serien https://www.youtube.com/watch?v=hlqQD6C4lfg
Citera
2015-09-27, 03:30
Medlem
NirvanAs avatar
Terminator Genisys

Betydligt bättre än rise of the machines och salvation, men ligger långt från ettan och tvåan - såklart. Kändes som det var lite för mycket timetraveling och "tårta-på-tårta" över hela fiulmen. Sen göra skynet till "genisys" helt plötsligt för att anpassa dagens "all connected-tänk"... njaa, billigt

3/5
Citera
2015-09-27, 06:32
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Har kollat på Phone booth. Riktigt bra! 7/10 poäng. Spännande när en snubbe försöker överleva från en telefonkiosk.
Japp den är riktigt bra och spännande!
Citera
2015-09-27, 12:44
Medlem
skylten92s avatar
Rise of the Planet of the Apes (2011)

Såg den för första gången igår och blev väldigt positivt överraskad! Frågar mig själv varför jag inte har sett den tidigare. Intressant story och makalöst bra CGI. Jag ska se uppföljaren(Dawn of the Planet of the Apes) ikväll och den ska tydligen vara minst lika bra?

8/10
Citera
2015-09-27, 13:05
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylten92
Rise of the Planet of the Apes (2011)

Såg den för första gången igår och blev väldigt positivt överraskad! Frågar mig själv varför jag inte har sett den tidigare. Intressant story och makalöst bra CGI. Jag ska se uppföljaren(Dawn of the Planet of the Apes) ikväll och den ska tydligen vara minst lika bra?

8/10
Efterföljarn är något sämre, lite mer rakt på sak - en riktig actionrulle men med lite djup. Tycker dock om båda väldigt mycket !
Citera
2015-09-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Rallare (1947)

Utspelar sig i norra Sverige mycket tidigt 1900 tal. En ny rallare kommer till arbetslaget, en bonde, vilket inte är poppis.
På bygden finns en synnerligen lumpen handlare, som säljer ruttna varor till överpriser.
Den nya rallaren får sin vän i handlaren, som lurar rallaren att göra något han kommer få ångra.

John Elfström visar prov på utmärkt skådespel, synd att han fastnade som Åsa-Nisse (som han förvisso gjorde bra).
3/5
Var får man tag på den här filmen?

Senaste jag såg var The Scarlet Pimpernel från 1934. Tyckte den var bra. Den handlar om en engelsk adelsman, sir Percival Blakely, som ägnar sig åt att rädda franska adelsmän undan giljotinen under franska revolutionen. Naturligtvis går detta inte att göra helt ostört, så små fartbulor stöter han allt på längs vägen.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in