Waterloo från 1970. Nu sätter jag inte ut några spoilertaggar, för jag utgår ifrån att alla vet hur filmen slutar!
Fin och påkostad film om slaget vid Waterloo, och händelserna som närmast föregick det - Napoleons internering på ön Elba, hans flykt och hans återtagande av den franska armén och makten i Paris. Flera tusen (!) statister, perfekt soundtrack som följer filmen med medryckande marschmusik som - för Napoleon - går över i sorgemusik... och magnifika scener.
T.ex. balscenen i början, med soldater från ett skotskt regemente som dansar en svärdsdans i sina röda uniformer till säckpipsmusik mycket skickligt... sedan kommer budbärare om att Napoleon samlar sina arméer igen, fler militärer väller in, altandörrarna blir stående på vid gavel och vind och regn blåser in och sätter stopp för idyllen i balsalen. Det är Kriget som har kommit! Eller scenen mot slutet när Hertigen av Wellington, segerherren, rider ensam på slagfältet, där de fallna ligger med öppna ögon och krutröken inte riktig har skingrats... Och naturligtvis själva stridsscenerna, där man bland annat får se formeringarna ovanifrån luften. Mycket intressant!
Ett litet minus för att Rod Steiger inte var särskilt porträttlik som Napoleon. Ibland lyckades de, men när man ser honom nära och i dagsljus och speciellt när han ler och talar, så är han väldigt olik. För bred i ansiktet, för fyllig och slapp kring hakan och munnen. Samt att hans ögon var för ljusa. De borde ha valt en latinsk skådespelare till denna roll! Christopher Plummer var däremot perfekt tjusig och elegant som Wellington! Kul att man fick se att han kunde rida själv också, det kunde uppenbarligen inte Rod Steiger - där är det en stuntman på håll, samt att man endast får se hans huvud och bröst guppa i närbild när det ska föreställa att han rider!
Ger den
8/10 (jag drog bort en stjärna för att de inte fått Napoleon mer porträttlik). Annars är det här jättebra!