Black Mass (2015)
John Connolly och James "Whitey" Bulger växte upp tillsammans på södra Bostons gator. Decennier senare, på det sena 1970-talet, skulle de mötas igen. Vid det laget var Connolly en framstående figur på FBI:s Boston-kontor och Whitey hade blivit gudfadern av den irländska maffian. De ingick ett samarbete under bordet som fick saker och ting att spåra ur fullständigt i Bostons undre värld.
Johnny Depp återvänder i toppform i en av hans bästa rollinsatser på riktigt länge, och inte bara det. Utan också en av hans bästa filmer på länge. Vilket gör att det svider extra mycket när ingen går och ser filmen och den inte får lika stor bemötande som till exempel Alice i Underlandet eller The Lone Ranger. Visserligen floppade The Lone Ranger på bio, men den hade mycket mer marknadsföring omkring sig än vad denna har.
Låt från början bara få detta understryk och i vägen. Johnny Depp i denna filmen är fenomenal. Helt fantastisk. Han förvandlade verkligen sig till James 'Whitey' Bulger. Jag vet om att Depp är känd för att omvandla sig framför kameran med en massa makeup och gå in i karaktärerna. Men det är oftast i Tim Burton filmer och karaktärer och makeup vi har sett honom göra ett bra tag nu och han spelar de exakt identiska.
Men här gör han det på helt rätt sätt. Makeupen är helt otrolig och vad som verkligen sticker ut är hans stora blåa ögon som verkligen gör det hela. Detta är en karaktärsdriven film med Johnny Depp i huvudrollen som är filmens största höjdpunkt. Om han inte får en nominering i Februari har Akademin fått väldigt mycket i bakfoten. Fast då fick heller inte Jake Gyllenhaal någon för sin insats i Nightcrawler som var en av de bästa insatserna från 2014...
Men även de andra skådespelarna gör trovärdiga och minnesvärda insatser. Joel Edgerton som var med mer än jag trodde visar verkligen sina topptalanger här. Till en början var jag lite skeptisk till Benedict Cumberbatch, och hur hans accent var i filmen tog ett litet tag för mig att smälta in. Men efter ett tag smälte även han in i miljöerna och kändes som en del av familjen han med.
Bäst av allt var att Kevin Bacon var med på ett hörn och är lika bra som alltid. Den mannen behöver få fler huvudrolls roller i filmer. I love me som Bacon.
Vad som också gör filmen så underbar är miljöerna och de smutsiga Boston. Okej det är inte direkt djupgående in i de värsta områdena. Men man får en bra inblick på hur det var under 70 och 80-talet. Mycket tack vare ett snyggt foto och en fin redigering.
Jag var skeptisk till början att det var Scott Cooper som stod för regin. För när man kollar på hans tidigare filmer, speciellt Out of the Furnace. Så känns regin bra men inte fullträffad och det känns som det saknas något. Även att filmen lägger mer krut på karaktärerna än på sin handling, där av blir filmerna mer karaktärsstudie filmer och har mindre handling till sig.
Jag kan säga att denna filmen också har det. Men den har också ursäkten att det är en biografi om en person som lever än idag och saker som inträffat, alltså baserad på en sann berättelse. Klart det ska vara en karaktärsstudie film och handlingen skriver sig själv runt omkring karaktären. Eller ja personen då han finns på riktigt.
Scott Cooper överträffar också sig själv här och det märks han blir en allt mer erfaren regissör. Detta är hans bästa verk hittills och jag ser fram emot vad han bjuder på härnäst.
Ett litet problem jag hade med filmen är att jag aldrig hann bli riktigt känslosam hos alla karaktärerna. Främst för att det är en del personer i filmen. Men det är inte så mycket det, utan mer att filmen vid 2-3 ställen bygger upp en känslosam scen som vi tittaren ska känna oss berörda av.
Där är bland annat en scen involverad en styvdotter till en av personerna. Problemet är att vi precis blev introducerad av henne och hinner inte få någon djupare relation till henne och där av kopplar jag ingen större känslosam känsla för henne.
Likaså när det inträffar James 'Whitey' Bulger son någonting känner jag mig inte berörd när jag känner att jag borde bli det. Det är också här vi ser James 'Whitey' Bulger's flickvän sista gången i filmen spelad av Dakota Johnson. Jag hade gärna velat haft ett litet avslut på just henne.
Som tur är lägger inte filmen så stor vikt på just dessa händelserna, kanske lite mer åt sonen. Men av den anledningen känner jag också att det inte sjunker hela filmen för mig. Jag fann fortfarande otroligt mycket nöje från den.
Jag blev också förvånad över hur skarp och snabb den var med sina dialoger och scenöversättningar. Där är flertals scener som sticker ut för mig som jag redan nu känner är minnesvärda och det är ett riktigt bra tecken.
Favoritscenen måste bara vara middagsscenen när James 'Whitey' Bulger pratar om ett familjerecept som är hemligt till en annan person. Dialogerna här är så helt underbara, men ännu bättre är skådespelarnas insatser och just ansiktsuttrycket Johnny Depp använder sig utav är något av de bästa. Jag kommer inte säga scenen då det är bäst och inte veta någonting, där är en lite små glims av det i trailern, men scenen fortsätter. Klassisk och minnesvärd.
I sin helhet är Black Mass en av årets största överraskningar. Trailern sålde mig. Men även den kom liksom från ingenstans. Jag hade inte hört talas om denna filmen början på året.
Filmen är en välgjord karaktärsstudie film på en av USA:s mest efterlysta personer. Men även hela historien med FBI och att James 'Whitey' Bulger bror var senator är bara det helt sjukt att tänka sig, men så sant så sant så.
Men vad som gör filmen så pass bra och minnesvärd är mycket tack vare Johnny Depp i rollen som James 'Whitey' Bulger. Han gör sin bästa insats på år och äntligen en riktigt bra film han är med i. Men låt oss inte bara bli blinda av Johnny Depp. De andra skådespelarna gör även riktigt bra ifrån sig. Kul att se Kevin Bacon på vita duken igen, det var ett tag sen känns det som.
Filmen är inte fläckfri och de känslosamma stunderna kunde den byggt upp bättre, i nuläget kände jag inte så värst mycket när jag skulle känna någonting. Mycket på grund av uppbyggnaden av karaktären i fråga inte fick tillräckligt med utrymme. Som tur är lägger inte filmen allt krut här utan är mer en liten små detalj sidan av.
Om det är någon Johnny Depp film som förtjänar våra pengar är det denna. Han är tillbaka i högform!
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1355683/...ref_=hm_cht_t1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=CE3e3hGF2jc