2015-08-10, 15:04
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
Instämmer, top 5 "of all time" lätt.
Jag är nog beredd ägt hålla med dig där. Det är fan perfektion verkligen.
Citera
2015-08-10, 15:16
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
François Truffauts klassiker Jules et Jim från 1962.

Tja, jag vet inte. Visserligen fanns det positiva element som det vackra fotot, musiken och dom mer allvarliga och mörka partierna. Tyvärr kunde jag inte fullt ut ta till mig dessa sidor av filmen då jag störde mig enormt mycket på Jeanne Moreaus karaktär som var så jävla jobbig som den *fria och färgstarka* kufen Catherine att jag stundtals var nära på att stänga av TV:n.

Jag tror inte att jag tyckt så illa om någon karaktär sedan jag såg Little Miss Sunshine (som i och för sig var sju resor värre då i stort sett varenda rollfigur var vedervärdig, även om Paul Dano kammade hem förstaplatsen) vilket var väldigt synd då jag säkerligen uppskattat historien mycket mer med en mindre excentrisk huvudperson.
Kan hålla med om att Jules et Jim inte är speciellt bra. Vacker men det är en film jag hade svårt att engagera mig med och det kan nog i alla fall till viss del berott på Moreaus karaktär även om jag gillar henne som skådis över lag.

Om jag ska passa på att slänga in en kommentar om Little Miss Sunshine med så tycker jag att det är en väldigt skön komedi och har inte ett problem med karaktärerna på det sättet du beskriver. Föredrar faktiskt den mellan de två.
Citera
2015-08-10, 15:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Gröna hissen (1944)

En komedi skulle det visst vara.
Två par där han i ena paret och hon i det andra paret bedras av sina äkta hälfter, och bestämmer sig för att det ska se ut som om dom två har en romans.
Det visar sig inte vara så lätt.

2/10

Var hittar svt dom här filmerna?
Citera
2015-08-10, 17:07
Medlem
Merwinnas avatar
To brave Alaska, från 1996. Spännande och engagerande överlevnadsfilm. Ett ungt par blir övertalade (lurade?) att prospektera efter guld i Alaska, med utgångspunkt från en liten stuga mitt ute i vildmarken. När tre månader har gått och piloten inte har kommit tillbaka med förnödenheter, inser de att han inte kommer att komma. Att de är bortglömda, och måste vandra ut därifrån innan de får helt slut på mat. Kommunikationsradion de skulle ha som säkerhet, visar sig också bara fungera på mycket kort distans - så kort att det inte finns några människor inom räckvidden...

Det här ska vara baserat på en sann historia, men detta är svårt att förstå. Hur kan så unga människor inte ha några föräldrar, syskon eller andra anhöriga eller vänner, som blir oroliga när de inte hört något på flera månader..? Dessutom gör filmmakarna speciellt tjejen dum och jobbig, som så ofta... det gillar jag inte!

Men intressant, spännande och underhållande ÄR det som sagt. Fina naturbilder också. Ger den 7/10.
Citera
2015-08-10, 17:57
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Kan hålla med om att Jules et Jim inte är speciellt bra. Vacker men det är en film jag hade svårt att engagera mig med och det kan nog i alla fall till viss del berott på Moreaus karaktär även om jag gillar henne som skådis över lag.

Om jag ska passa på att slänga in en kommentar om Little Miss Sunshine med så tycker jag att det är en väldigt skön komedi och har inte ett problem med karaktärerna på det sättet du beskriver. Föredrar faktiskt den mellan de två.

Det var tyvärr en besvikelse, hoppas mer på Truffauts magnum opus Les quatre cents coups som jag köpte på mig i samma veva som Jules et Jim. Moreau har jag faktiskt bara sett i Nikita tidigare så jag vill absolut inte döma ut henne som skådespelare

Just Little Miss Sunshine kom jag att tänka på då J&J på något sätt kändes lite som en föregångare till 2000-talets indiedramakomedier med dysfunktionella familjer och excentriska karaktärer vilket är en (luddig) genre jag har svårt för. Däremot älskar jag The Royal Tenebaums som väl egentligen är den värsta av alla heheh.
Citera
2015-08-10, 18:28
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
To brave Alaska, från 1996. Spännande och engagerande överlevnadsfilm. Ett ungt par blir övertalade (lurade?) att prospektera efter guld i Alaska, med utgångspunkt från en liten stuga mitt ute i vildmarken. När tre månader har gått och piloten inte har kommit tillbaka med förnödenheter, inser de att han inte kommer att komma. Att de är bortglömda, och måste vandra ut därifrån innan de får helt slut på mat. Kommunikationsradion de skulle ha som säkerhet, visar sig också bara fungera på mycket kort distans - så kort att det inte finns några människor inom räckvidden...

Det här ska vara baserat på en sann historia, men detta är svårt att förstå. Hur kan så unga människor inte ha några föräldrar, syskon eller andra anhöriga eller vänner, som blir oroliga när de inte hört något på flera månader..? Dessutom gör filmmakarna speciellt tjejen dum och jobbig, som så ofta... det gillar jag inte!

Men intressant, spännande och underhållande ÄR det som sagt. Fina naturbilder också. Ger den 7/10.
Längesedan jag såg en bra överlevnadsfilm.
Inte sett denna. Tack för tipset!
Citera
2015-08-10, 19:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
Längesedan jag såg en bra överlevnadsfilm.
Inte sett denna. Tack för tipset!

Ja, den är riktigt bra som just överlevnadsfilm betraktad (men annars märker man att det inte är Hollywoodkvalitet utan ganska lågbudget). Jag såg den för länge sedan dubbad till tyska när jag bodde i Österrike, och jag upptäckte nu när jag såg om den att en del av replikerna (på tyska) satt i huvudet fortfarande, i förväg!
Citera
2015-08-10, 22:41
Medlem
nihilverums avatar
The Age of Adaline (2015)

Adaline Bowman (Blake Lively) föddes i början av 1900-talet och efter att ha överlevt en olycka slutar hon åldras när hon är 29. Sedan dess har hon levt isolerad för att ingen ska få reda på hennes hemlighet, men när hon träffar Ellis Jones (Michiel Huisman) så återfår hon lusten att leva och längtan efter romantik.

Ganska genomsnittligt drama med godkända skådespelarinsatser.

Betyget blir 5.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-08-10, 23:32
Medlem
Catapillas avatar
Citizen Kane igen, känns som en tekniskt sett perfekt film. Cinematografin, kameravinklarna och användandet av ljus är så bra att varje scen känns som ett konstverk i sig.

Ger denna 9 / 10 eller 4 / 5 på filmtipset.
Citera
2015-08-10, 23:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Batman begins (2005)

Ännu en sån här "jo, det var så här det började" film, denna gång får vi se hur Bruce Waynes föräldrar mördas, och hur han blir Batman.
En jättehemsk organisation tänker ödelägga staden Gotham, där Batman bor och verkar.

Förfärlig film, två timmar våld och slagsmål.

2/10
Citera
2015-08-11, 06:10
Medlem
jonesy.s avatar
The Blob (1988)

Ball 80tal scifi/horror.

7/10
Citera
2015-08-11, 13:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Åsa Nisse jubilerar (1959)

En smålandstidning jubilerar med 50 år, och erbjuder en resa till Paris om någon kan påvisa att de bott på orten exakt lika länge.
Det visar sig inte vara så lätt då olika bevis slabbats ner av bläck eller brunnit upp.
Som vanligt förekommer uppfinningar, och Bertil Boo sjunger en stump.
Finalen där hela stan sjunger hula hula rockn roll och leker med rockringar är faktiskt riktigt charmig.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in