Joy (2015)
En berättelse om en familj som sträcker sig över fyra generationers tid. Det är i denna familj Joy Mangano uppfostras, en kvinna som kom att växa till en framgångsrik entreprenör och företagsledare.
Sista biofilmen för i år och det blir Joy som fick den äran. David O. Russell's senaste film tillsammans åter igen med Jennifer Lawrence, Robert De Niro och Bradley Cooper.
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är de största fanet av David O. Russell. Den film jag verkligen gillat mest från honom är American Hustle. Silver Linings Playbook var mer eller mindre bara en vanlig romcom med bra skådespelare i sig, The Fighter gjorde inte så mycket för mig när jag såg den, kanske ser om den. Joy är desvärre en av de sistnämnda kategorierna.
Det är ingen dålig film, tvärtom så gillade jag den. Men inte mycket mer. Det känns som allting hölls tillbaka genom en ganska så svag och något ointressant story som kändes ojämn på sina ställen. De dramatiska bitarna gjorde inte så mycket för mig och jag blev aldrig investerad i vad som hände Joy eller hennes familj.
Under filmens gång så är där en berättarröst som berättas av Joy's mormor, Mimi. Hela den biten kändes onödig och gav inte filmen något större intryck eller en bättre berättelse för det.
Jennifer Lawrence är det bästa med filmen. Hennes insats är faktiskt riktigt bra och visar ännu en gång vilken talangfull skådespelerska hon egentligen är. Hon var också den enda som betedde sig normalt i filmen, där alla andra var stereotypiska karaktärer.
Jag gillar Robert De Niro. Men hans roll som fadern var bara överspel och inte alls övertygande då han betedde sig som en tecknad figur. Alla sidokaraktärerna gör detta. Modern, halvsystern, faderns nya fru. Visst bjuder det på okej komik, men det känns inte särskilt trovärdigt. Speciellt inte när filmen är löst baserat på en sann historia.
Den största positiva saken är att jag gick in ovetandes om att det handlade om uppfinnaren till Miracle Mop. Det var något inte trailern direkt visade eller jag fick intrycket av att den skulle handla om. så när jag fick reda på det i filmen blev jag positivt överraskad. Det låter inte särskilt intressant, men filmen lyckas hantera det på ett bra sätt som gör det intressant.
Skådespelarna i sig gör bra jobb, men de är deras karaktärer som är dåligt skrivna och typiskt stereotypiska. Vilket är ironiskt då David O. Russell verkligen lyckades med sina karaktärer och dialoger i American Hustle. Men här är dialogerna inte lika vassa eller intressanta, men karaktärerna är heller inte så tredimensionella.
Bradley Cooper var väl den närmsta som kom i närheten av Joy. Men han är inte med så mycket och rollen kunde egentligen spelats av vem som helst.
Jag blev också något besviken på slutet då den kom fram till en lösning på Joy's finansieringsproblem. Men det känns som hon lyckades lösa detta problemet ganska så lätt. När 50% av filmen består av att hon har dålig inkomst och pengarna nästan är slut för att sats allt på denna uppfinningen. Så tyckte jag att resultatet de kom fram till i slutet hur hon lyckades rädda sig själv i knipa och tjäna mer pengar var ganska så snabbt tänkt och något man som tittare undrar varför hon inte gjort detta tidigare eller ens tänkt det.
Allra slutscenen är också en direkt kopia av Gudfadern och det kändes mer skrattretande av helt fel anledningar.
I sin helhet är Joy en blandad kompott. Ena sidan har vi stereotypiska sidokaraktärer där hela familjen är en enda stereotyp efter den andra. De känns inte som riktiga normala personer. De bjuds för hyfsad komik, men det gör det hela ännu mer bittert när det står baserat på en sann historia. Dialogerna är heller inte lika vassa som i American Hustle. Likaså att slutet tyckte jag de kom fram till slutsatsen på lösningen alldeles för snabbt och gick alldeles för enkelt.
Men vad som gör Joy till en sevärd film är mycket tack vare Jennifer Lawrence som är riktgit bra i rollen och hon gör denna karaktären intressant. Samt att jag blev positivt överraskad när jag fick reda på vad den egentligen handlade om. Jag var omedveten om att de handlade om uppfinning om Miracle Mop då trailern verkligen inte ledde en till att tro detta då den inte säger de rakt ut. Där var också en del scener från och till som höll mig intresserad, speciellt när de var i TV-studion och skulle sälja moppen till TV-tittarna. Det hela var som ursprunget till TV-Shop.
En av de svagare från David O. Russell, men en klyftig idé till film måste jag säga. Men behövdes mer bearbetning och bättre finputsning på sina ställen.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2446980/...ref_=hm_cht_t2
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uR-2TiQVY-k