2015-07-14, 12:53
Medlem
MartinStLouiss avatar
Terminator från 1984. Najs action-film som håller än idag, mycket av filmen hade jag glömt bort. Betyg: 4 av 5.
Citera
2015-07-14, 12:57
Medlem
Maniac Cop

En deformerad snut med gristryne får frispel och känner för att slumpmässigt döda oskyldiga människor på New Yorks gator.
Bruce Campbell höjer filmens stämning lite och den mycket underskattade Tom Atkins.

5/10.
Citera
2015-07-14, 14:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Såg No Country for Old Men för kanske fjärde gången. Mästerverk till film och likaså till bok.

Håller med, mycket bra roman och film.
Citera
2015-07-14, 14:25
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller med, mycket bra roman och film.
Så du höll med Oscarsjuryn där, för en gångs skull?
Citera
2015-07-14, 14:39
Medlem
Burkbubbas avatar
Kikade på två filmer igår, inom samma kategori.

McFarland, USA
http://www.imdb.com/title/tt2097298/?ref_=nv_sr_1
Utspelar sig på 80 talet, Kevin Costner är tränare i amerikansk fotboll på en finare skola i början av filmen. Efter en incident blir han av med jobbet och det enda jobbet han hittar är i McFarland, som är bland det fattigaste området i USA. Han blir assistent till deras tränare som snabbt visar att dom inte fungerar ihop, och efter det beslutar sig Costner för att starta ett cross country team. Efter mycket om och men så går allting ihop och det får ett lyckligt slut.

En bra film, men som alla filmer med samma story så är den väldigt förutsägbar.
Ger den 5/10.

Spare Parts
http://www.imdb.com/title/tt3233418/?ref_=nv_sr_1
Utspelar sig på 2000 talet, George Lopez har gått samma kantiga väg som Kevin Costner i McFarland. Har haft stabila jobb som ingenjör men av olika anledningar börjat byta jobb på löpande band. Hans sista utväg är att börja på en skola i ett fattigt område med mycket illegala invandrare från Mexiko. På skolan får en elev tag på ett reklamblad och vill ställa upp i en tävling för "ubåt-robotar". Med oddsen emot dom får dom ihop ett team som bygger roboten med en budget på bara 800 dollar medans andra fina skolor spenderar 15-20.000 dollar per robot.

Också väldigt förutsägbar, men jag gillade den mer än McFarland.
Ger den 6/10.

Båda filmerna är baserade på verkliga händelser men är väldigt lika varandra. Ungdomarna har aldrig sett havet, så lärarna i båda filmerna tar med dom till stranden. Alkoholiserade föräldrar som inte låter ungdomarna göra som dom vill. Båda lärarna får nya jobberbjudanden som dom noga överväger att ta. Båda får ett lyckligt slut, ja listan kan göras lång.
Citera
2015-07-14, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Kikade på två filmer igår, inom samma kategori.

McFarland, USA
http://www.imdb.com/title/tt2097298/?ref_=nv_sr_1
Utspelar sig på 80 talet, Kevin Costner är tränare i amerikansk fotboll på en finare skola i början av filmen. Efter en incident blir han av med jobbet och det enda jobbet han hittar är i McFarland, som är bland det fattigaste området i USA. Han blir assistent till deras tränare som snabbt visar att dom inte fungerar ihop, och efter det beslutar sig Costner för att starta ett cross country team. Efter mycket om och men så går allting ihop och det får ett lyckligt slut.

En bra film, men som alla filmer med samma story så är den väldigt förutsägbar.
Ger den 5/10.

Spare Parts
http://www.imdb.com/title/tt3233418/?ref_=nv_sr_1
Utspelar sig på 2000 talet, George Lopez har gått samma kantiga väg som Kevin Costner i McFarland. Har haft stabila jobb som ingenjör men av olika anledningar börjat byta jobb på löpande band. Hans sista utväg är att börja på en skola i ett fattigt område med mycket illegala invandrare från Mexiko. På skolan får en elev tag på ett reklamblad och vill ställa upp i en tävling för "ubåt-robotar". Med oddsen emot dom får dom ihop ett team som bygger roboten med en budget på bara 800 dollar medans andra fina skolor spenderar 15-20.000 dollar per robot.

Också väldigt förutsägbar, men jag gillade den mer än McFarland.
Ger den 6/10.

Båda filmerna är baserade på verkliga händelser men är väldigt lika varandra. Ungdomarna har aldrig sett havet, så lärarna i båda filmerna tar med dom till stranden. Alkoholiserade föräldrar som inte låter ungdomarna göra som dom vill. Båda lärarna får nya jobberbjudanden som dom noga överväger att ta. Båda får ett lyckligt slut, ja listan kan göras lång.

Jag har inte sett filmerna, men det är ju inte så svårt att räkna ut vilket team det är som vinner...

Om du gillar filmer om en person som arbetar med problembarn/ungdomar och får dem att förändra sig med sitt brinnande engagemang och goda föredöme, så kan jag rekommendera "To Sir with Love" (originalet, inte den med en vit, kvinnlig lärare). Och inte minst "Going my way" med Bing Crosby som katolsk präst. Den sistnämnda är den bästa filmen av alla på det temat enligt mig, och även uppföljaren "The Bells of St. Mary's" där även Ingrid Bergman är med, är väldigt bra.
Citera
2015-07-14, 14:57
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte sett filmerna, men det är ju inte så svårt att räkna ut vilket team det är som vinner...

Om du gillar filmer om en person som arbetar med problembarn/ungdomar och får dem att förändra sig med sitt brinnande engagemang och goda föredöme, så kan jag rekommendera "To Sir with Love" (originalet, inte den med en vit, kvinnlig lärare). Och inte minst "Going my way" med Bing Crosby som katolsk präst. Den sistnämnda är den bästa filmen av alla på det temat enligt mig, och även uppföljaren "The Bells of St. Mary's" där även Ingrid Bergman är med, är väldigt bra.
Haha ja exakt, dom är väldigt förutsägbara.

Ska jag vara ärlig så har jag inte sett överdrivet många såna filmer, och jag letar inte efter dom. Det började med McFarland, USA. Den laddade jag ner, och sedan började jag kika lite på Popcorntime och slumpade en film, och den fösta blev Spare Parts så då kikade jag på den med. Så det va en ren slump.

Ska faktiskt ta och kika på dom du nämnde, tack
Citera
2015-07-14, 15:50
Bannlyst

Filmen handlar om Richard (Leonardo DiCaprio) som åker till Thailand i hopp om att få uppleva spännande äventyr. På hotellet träffar han en märklig filur vid namn Daffy (Robert Carlyle) som berättar om en perfekt strand som inte många känner till. Senare hittar Richard en handritad karta fastsatt på dörren och upptäcker sen att Daffy är död. Han bestämmer sig för att försöka ta sig till stranden tillsammans med Françoise (Virginie Ledoyen) och Étienne (Guillaume Canet), som också bor på hotellet. Väl där upptäcker de att människorna som lyckats ta sig dit bildat ett eget litet samhälle som de vill hålla hemligt till varje pris.

Filmen är baserad på boken med samma namn av Alex Garland och som vanligt är boken bättre, men jag tycker ändå att filmen är bra. Den är ganska spännande och skådespelarna gör också bra ifrån sig.

Betyget blir en svag 7:a på en skala 0-10.
Citera
2015-07-14, 17:18
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmHund

Filmen handlar om Richard (Leonardo DiCaprio) som åker till Thailand i hopp om att få uppleva spännande äventyr. På hotellet träffar han en märklig filur vid namn Daffy (Robert Carlyle) som berättar om en perfekt strand som inte många känner till. Senare hittar Richard en handritad karta fastsatt på dörren och upptäcker sen att Daffy är död. Han bestämmer sig för att försöka ta sig till stranden tillsammans med Françoise (Virginie Ledoyen) och Étienne (Guillaume Canet), som också bor på hotellet. Väl där upptäcker de att människorna som lyckats ta sig dit bildat ett eget litet samhälle som de vill hålla hemligt till varje pris.

Filmen är baserad på boken med samma namn av Alex Garland och som vanligt är boken bättre, men jag tycker ändå att filmen är bra. Den är ganska spännande och skådespelarna gör också bra ifrån sig.

Betyget blir en svag 7:a på en skala 0-10.

Gillar denna, skön vibe i den!
Citera
2015-07-14, 20:30
Medlem
The Suckling

"Handling"

Kvinna går till en sunkig illegal abortklinik belägen i ett ännu sunkigare slumkvarter.
Fostret spolas primitivt sedan ner i en toalett och hamnar i kloakerna för det är så man gör med oönskade barn på sådana ställen har jag lärt mig nu.
Foster+giftigt avfall=mutation=folk dör.

Denna katastrof är även otroligt nog inte så oväntat proppfull av hjärndöd dialog,IQ-befriade fårskallar, mediokert gore och patetiskt dåligt fast skrattretande skådespeleri. Med andra ord en kopiöst sevärd B-film som skulle liva upp den stelaste av stelast parmiddagen.

5 av 10 aborter.
Citera
2015-07-14, 22:51
Medlem
District 9

Jävligt bra film. Första gången jag såg den tyckte jag dne sög och det var ett människobarn med, men så var ju inte fallet.

4/5.
Citera
2015-07-14, 22:55
Medlem
nihilverums avatar
The Andromeda Strain (1971)

När nästan alla invånader i Piedmont, New Mexico, hittas döda efter att en satellit återvänt till jorden så utlyser chefen för flygvapnets projekt "Scoop" katastrofläge. Många år tidigare hade en grupp av framstående vetenskapsmän förespråkat att man skulle bygga en säker laboratoriebyggnad som skulle utgöra en bas om en utomjordisk livsform skulle komma till jorden från ett rymduppdrag. Dessa vetenskapsmän kallas nu in för att undersöka varför två invånare i Piedmont överlevt.

Intressant användning av delad bild i många scener och härlig retrofuturism i laboratoriebyggnaden. Utöver det är filmen dock ganska seg.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset. Prognosen för remaken från 2008 är 2/5 så den struntar jag nog i att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in