2017-07-21, 20:59
Medlem
Geomeisters avatar
Redo för Stellan Skarsgård x 2?

Strandhugg i somras | Årgång: 1972
http://www.imdb.com/title/tt0069319/...m_flmg_act_134

Starten känns minst sagt intetsägande, men när filmen drar igång blir den charmig. Något jag gillar med svensk film är skärgården. Det öppnar för allt möjligt och att fånga en svensk sommar skärgård öppnar för många möjligheter.

En av skådespelarna är en dansk skådis för gladporr och det märks.. På ett bra sätt! Det är ganska mycket naket här, men inte på ett Hollywoodiansk eller "överdrivet" sätt. Man ser ALLT, men på ett naturligt sätt. Ofta iblandat med humor. Ganska uppfriskande faktiskt.

Filmen har en del ambition, vilket visar sig längre fram, men man ser att det här inte är särskilt påkostat. Mycket av filmen är bara konstig utfyllnad. Hade man dragit av 30 minuter hade man kunnat få till en rätt bra rulle. Inget man måste se direkt, men jag blev lite gladare efteråt.

Betyg? 2,5 / 5

Barnförbjudet i film nummer 2!

Citera
2017-07-21, 23:37
Medlem
Kickexs avatar
Dunkirk

Nolan återberättar händelsen som tog plats på dunkirk där soldater blev strandsatta och omringade av fiender.
I väntan på döden eller en mirakulös räddning får vi följa 3 människors perspektiv på händelserna som tar plats i filmen.

Otroligt stiligt filmat med musik och ljud effekter som får en att sitta på nålar vilket som lyckades dra mig in i filmen så pass mycket att jag kan föreställa mig skräcken samt ångesten som framhävs i diverse scener.

Men som tidigare sagt så känns det faktiskt som något saknas.
Jag vet inte om det är för att det är en sann berättelse, vilket som är nytt för nolan när det kommer till frihet därmed begränsning i berättandet, men det jag tror det hade en tung påverkan till att filmens helhet känns rätt så platt utlagt. (För en nolan film)
Det blev en krigs film helt enkelt och inte mer än så.

Så imo, ang. krigs filmer så ligger denna filmen någonstans på min topp 3 lista.
Men dock helt klart bakom Letters from Iwo Jima som fortfarande ligger etta.

Dunkirk är en film man helt klart bör se (!!) men med det sagt så är det tyvärr ingen brådska.

8/10
Citera
2017-07-22, 01:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The maze (1953)

En förlovad man lever lyxliv på rivieran. Får telegram och kallas hem till Skottland, snart får fästmön ett brev om att förlovningen är uppslagen.
Hon finner sig inte i detta, utan beger sig till Skottland.
Fästmannen visar sig bo på ett gammalt slott, men vill bara bli av med sin besvärande gäst.

Ett medeltida slott, en labyrint, vad mer kan man önska sig.

Rätt skaplig trots allt.
Kanske något för dig, Merwinna, slott i Skottland brukar väl locka ?

3/5 känns rätt på något sätt.
Citera
2017-07-22, 08:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The maze (1953)

En förlovad man lever lyxliv på rivieran. Får telegram och kallas hem till Skottland, snart får fästmön ett brev om att förlovningen är uppslagen.
Hon finner sig inte i detta, utan beger sig till Skottland.
Fästmannen visar sig bo på ett gammalt slott, men vill bara bli av med sin besvärande gäst.

Ett medeltida slott, en labyrint, vad mer kan man önska sig.

Rätt skaplig trots allt.
Kanske något för dig, Merwinna, slott i Skottland brukar väl locka ?

3/5 känns rätt på något sätt.

Ja, normalt lockar slott i Skottland. Men denna film har jag sett, och det var ju en kalkon. Något av det sämsta jag sett faktiskt. Man skulle nästan kunna tro att det var en parodi.
Citera
2017-07-22, 15:41
Medlem
Geomeisters avatar
Wild West Show / Circus World | Årgång: 1964
http://www.imdb.com/title/tt0057952/...nm_flmg_act_23

John Wayne är kanske idag mest känd för sina westerns. Det här är ingen western, men lägger in lite uav det på ett snyggt sätt.

Huvudpersonen är en stjärna på en cirkus och en del av cirkusen består av vilda västern relaterade nummer. Kul idé och inte alls dumt utfört. Cirkusen är belägen i USA, men tidigt drar sig tankarna mot att åka runt i Europa. Tydligen åker dom runt i en rad olika europeiska länder, men det märks knappt. Vid scenbyte är dom helt plötsligt någon annanstans. Man fattar knappt att dom åkt någonstans överhuvudtaget.

Med det sagt är inte scenerna i sig dåliga. Det finns en hel del välgjorda scener och filmens främsta egenskap för mig var att föra in diverse detaljer ifrån cirkusen på ett snyggt sätt. Allt handlar inte bara om massa cirkus. Det finns ett personligt drama som är sisådär. John Wayne gör en godkänd prestation och övriga också i mångt och mycket, men filmen är ifrån 1964 och i dialogen märks det (speciellt gällande dramat) att en del saker är daterade.

Filmen är lång och jag måste säga att intresset dalade. Inte för att den var särskilt dålig utan slutet kändes onödigt förlängt. Det hade räckt med kanske en timme och fyrtio minuter. Inte två timmar och tolv minuter.

En okej film för mig. Inget man absolut måste se, men är man intresserad av John Wayne och den epoken kan man väl se den vid tillfälle.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2017-07-22, 21:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Stark fear (1962)

Söt fru vill söka jobb. Då går hennes man bananas och försöker mörda henne.

Ett reationsdrama när det är som sämst.
Alla karlar beter sig riktigt svinaktigt, och värst är hennes egen make.
Vilket dravel.

2--/5
Citera
2017-07-22, 21:13
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0027657/?ref_=tt_rec_tt

The Garden of Allah (1936). Vi befinner oss i Algeriet. En trappistmunk som har rymt från sitt kloster (Charles Boyer), då han kände att han gick miste om livet, träffar rik, ensam och djupt troende katolsk kvinna (Marlene Dietrich), som i sin tur är på väg att resa ut i öknen för att finna något slags mening med sitt liv. De gifter sig och firar smekmånad ute i Sahara - som förstås är "Allahs trädgård". Han berättar inte för henne om sin bakgrund, men hon anar att det är något fel då han verkar så nervös och grubblande ibland trots att de är så lyckliga.

Jag gillar inte slutet. Jag hade velat ha:

Historien är en smula fånig med moderna ögon, men behöver inte ha varit det år 1936. Den stora behållningen med den här filmen är i stället att den är så visuellt vacker: den är filmad i färg märkligt nog, jag visste faktiskt inte att de kunde det redan år 1936. Eller om man är 15 år... Det finns oerhört många fina bilder här som man skulle kunna ta ut och göra affischer av att ha på väggen: marknadsscener, ökenscener, beduintält, dansscener... Och inte minst på de båda huvudrollsinnehavarna: Dietrich och Boyer. De var så vackra, och de kunde liksom "tala" med sina ögon...

Med detta sagt så tycker jag att Dietrich var för mycket Dietrich här: de bortrakade ögonbrynen och de ditmålade tunna strecken, de långa lösögonfransarna, det hårt sprayade håret (som inte rörde sig i vinden), det röda läppstiftet. Det stämde inte riktigt för en kvinna som skulle vara så djupt troende katolik. Olivia de Havilland skulle ha passat bättre.

7/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-07-22 kl. 22:02.
Citera
2017-07-22, 21:51
Medlem
Geomeisters avatar
Suicide Squad | Årgång: 2016
http://www.imdb.com/title/tt1386697/?ref_=nv_sr_1

Likt Ant-Man och Guardians of the Galaxy är detta en superhjälte film som försöker skapa ny mark. En helt annan tolkning än det som presenteras i övriga liknande filmer.

Varför måste SÅ mycket pressas in i "alla" nya filmer? Varför har filmena så bråttom? Som ni kanske förstått som har minsta intresse i denna film är att diverse skurkar ifrån DC Comics ska samlas till en grupp. Varför så många? Trots att filmen är så lång hinner man knappt lära känna några av dessa karaktärer? Sedan tillkommer andra man måste hålla koll på också.

Om man tycker "Superman Returns" är en tråkig och förutsägbar film är detta tvärtom. Det händer saker hela tiden och mycket är dåligt förklarat eller förklaras, slumpmässigt, under filmens gång. Ser man hela förstår man en del, men då dessa tider är fyllda av folk som "stänger" av så fort det blir "konstigt" finns det risk att många stänger av denna film innan den gått klart.

Likt The Legend of Tarzan (som jag såg nyligen) kan jag uppskatta att filmskaparna försökt göra något unikt istället för något som redan gjorts tio gånger förut. Allt här är inte kaos. Det finns en del humor som fungerar och en del idéer längs vägen är inte dumma alls. Tyvärr räcker inte det för att ge en helhet jag skulle rekommendera.

Betyg? 2,5 / 5
Citera
2017-07-23, 01:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The fast and the furious (1954)

Fängelserymmare kidnappar vacker kvinna i sportbil för att smita till Mexiko

Inte särskilt unikt, men
Fina gamla bilar, en alla tiders Jaguar körde dom.
Tyvärr räcker det nog inte 2/5 får det bli.
Citera
2017-07-23, 09:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.imdb.com/title/tt0027657/?ref_=tt_rec_tt

The Garden of Allah (1936). Vi befinner oss i Algeriet. En trappistmunk som har rymt från sitt kloster (Charles Boyer), då han kände att han gick miste om livet, träffar rik, ensam och djupt troende katolsk kvinna (Marlene Dietrich), som i sin tur är på väg att resa ut i öknen för att finna något slags mening med sitt liv. De gifter sig och firar smekmånad ute i Sahara - som förstås är "Allahs trädgård". Han berättar inte för henne om sin bakgrund, men hon anar att det är något fel då han verkar så nervös och grubblande ibland trots att de är så lyckliga.

Här satte jag visst in en mening på fel ställe i går kväll. Det skulle naturligtvis stå att handlingen inte behöver ha varit fånig för publiken som såg den när den kom ut, år 1936, eller idag heller om man är 15 år.
Citera
2017-07-23, 11:58
Medlem
Gantz92s avatar
Wonder Woman. På det stora hela var den väl godkänd men den kunde ha varit bra mycket kortare. Tycker den blev riktigt överhypad på internet. Ser 8 av 10 poäng recensioner överallt. Filmen hade inte hållt för 5 öre om hon inte såg jävligt bra ut. Tror det är thirsty snubbar och femenistiska brudar som gillar att hypa den här skiten. Men å andra sidan så kommer det ju bara ut skräp nuförtiden och det här kanske faktiskt är över snittet för amerikansk film?
Senast redigerad av Gantz92 2017-07-23 kl. 12:12.
Citera
2017-07-23, 19:12
Medlem
Geomeisters avatar
Rocket Sience | Årgång: 2007
http://www.imdb.com/title/tt0477078/?ref_=fn_al_tt_1

En tonårsfilm som går att relatera till samtidigt som den är ganska udda. Humorn känns "vågad" gentemot vad som ofta visas i amerikanska high school filmer. Inte "vågad" som i att det bara är massa sex och sånt utan mer tvärtom. Jag får filmer som "Juno" eller "Napoleon Dynamite" i huvudet även fast dessa inte är särskilt lika egentligen.

Man följer en udda kille som har talfel och som intresserar sig för att bli en duktig talare. Talfal är inget kul socialt handikapp att ha. Jag tycker den unga killen spelar bra och det blir en bra balans mellan dramatiken och humorn utan att något överväger för mycket. Dom gjorde en poäng i filmen att skådespelarna skulle vara i rätt ålder, inte 27 åringar som spelar 17 åringar likt i många andra filmer. Alla roller kräver inte världens starkaste skådespel, men det folk gör - Räcker.

Handlingen är lite udda, humorn är lite udda och karaktärerna är lite udda. En del av ungdomen fångas på ett sätt som ofta missas i andra filmer. Det handlar givetvis lite om sex, men det är inte fokus. Bakom allt löjligt finns det en substans.

En oväntat bra film det här måste jag skriva.

Betyg? Stark 3 eller 3,5 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in